• Zuzzii

Donera ägg

Hej, är ny på sidan och vet inte riktigt hur den används och frågan jag ställer har kanske redan postats..

Är 20 år och vill donera ägg men man får inte göra det i Svergie innan man fyller 23, har funderat på Danmark istället då jag bor nära. Någon som vet om det är en lägsta åldersgräns där? Och om någon vet vilken klinik man kan höra av sig till får ni gärna skriva det:)

• Svar på tråden Donera ägg
  • Jenkis

Om du kan ta dig till Uppsala är det 18-årsgräns där. Det kan det vara på flera ställen. Tack för att du vill hjälpa till!

• Zuzzii

Men gud vad konstigt.. Sköterskan jag prata med sa att 23 var lägsta åkder i hela Svergie:s Men ska absolut höra av mig till Karolinska :)

• Zuzzii

Ingen annan som har ett tips att ge mig? Tycker inte google ger så mycket, förutom USA men har tyvärr inte tid att åka över där.. Och känns som om det måste finnas NÅGON klinik i norden som tar emot(och behöver ägg) från en tjej under 23..

• Dustpuppy

I Sverige får endast universitetssjukhusen utföra äggdonationer, med ett undantag för Norrland. Här är en (kanske) komplett lista över var man kan donera ägg i Sverige:

Umeå (enda privatkliniken i Sverige som får göra äggdonationer) har åldersgräns "under 35": www.ivfkliniken.se/umea/donation/till-dig-som-vill-bli-aggdonator/

Sahlgrenska i Göteborg 25-36: www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/reproduktionsmedicin/%C3%84ggdonatorinformation.pdf

Skånes universitetssjukhus "under 36": www.skane.se/Public/SUS_extern/Verksamheter/RMC/Dokument/Patientinfo%20%C3%A4ggdonation%20maj%202012_small.pdf

Örebro: 23-35 (hittar just nu bara en tidningsartikel från 2012): www.orebroll.se/sv/Om-landstinget/Information-och-kommunikation/Tebladet/Artiklar---Tebladet1/Utan-donator-hade-Charlie-inte--funnits/

Akademiska sjukhuset: 18-35: www.akademiska.se/sv/Verksamheter/Reproduktionscentrum/Donatorer/Aggdonatorer/

Linköping: 23-35: www.lio.se/Verksamheter/Barn-och-kvinnocentrum/Kvinnoklinikerna-i-Ostergotland-/Reproduktionsmedicinskt-centrum-RMC/Aggdonation/

Karolinska: 20-36: www.karolinska.se/Verksamheternas/Kliniker--enheter/Kvinnokliniken/Reproduktionsmedicin/Aggdonator/

/Dustpuppy

• villsågärna38

Dustpuppy har helt rätt! Skåne har åldersgräns från 23 också men det tror jag du vet Kolla annars Ava i Finland och Riga. De är privata och tar kanske emot svenska donatorer??? Om du av nån anledning vill donera utomlands.

• Zuzzii
    Dustpuppy skrev 2013-12-18 14:56:28 följande:
    I Sverige får endast universitetssjukhusen utföra äggdonationer, med ett undantag för Norrland. Här är en (kanske) komplett lista över var man kan donera ägg i Sverige: Umeå (enda privatkliniken i Sverige som får göra äggdonationer) har åldersgräns "under 35": www.ivfkliniken.se/umea/donation/till-dig-som.../ Sahlgrenska i Göteborg 25-36: www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/repro... Skånes universitetssjukhus "under 36": www.skane.se/Public/SUS_extern/Verksamheter/R... Örebro: 23-35 (hittar just nu bara en tidningsartikel från 2012): www.orebroll.se/sv/Om-landstinget/Information.../ Akademiska sjukhuset: 18-35: www.akademiska.se/sv/Verksamheter/Reproduktio.../ Linköping: 23-35: www.lio.se/Verksamheter/Barn-och-kvinnocentru.../ Karolinska: 20-36: www.karolinska.se/Verksamheternas/Kliniker--e.../ /Dustpuppy

Detta är helt ny info. För jag prata med sköterskan på SUS och hon sa att hela Svergie hade åldersgräns på 23 som lägsta men att alla hadr inte ändrat på sin hemsida. Åker helst inte till Norrland då det blir för långt iväg utan ersättning:/
  • Zuzzii
    villsågärna38 skrev 2013-12-18 16:10:07 följande:
    Dustpuppy har helt rätt! Skåne har åldersgräns från 23 också men det tror jag du vet Kolla annars Ava i Finland och Riga. De är privata och tar kanske emot svenska donatorer??? Om du av nån anledning vill donera utomlands.

Tack, ja Riga är lite närmare än Finland för mig tror jag. Vet du om man får nån ersättning utomlands? Tänker främst på att det ska täcka resekostnaderna :)
  • villsågärna38

Ta kontakt med dem och fråga. I Stockholm tror jag man får ca 4000 kr och i Skåne 11000 kr. Varierar i Sverige med andra ord.

• Jenkis
    Zuzzii skrev 2013-12-17 11:00:29 följande:
    Är det privat klinik då:)? Vad heter kliniken:)?
    Uppsala universitetssjukhus heter sjukhuset och det är bara universitetssjukhus som får göra äggdonationer i Sverige.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2013-12-18 19:34:30 följande:
    Ta kontakt med dem och fråga. I Stockholm tror jag man får ca 4000 kr och i Skåne 11000 kr. Varierar i Sverige med andra ord.
    Skåne är kinkiga med att ta emot donatorer utomläns ifrån... Har hört flera som bott i närliggande län som blivit nekande eftersom Skåne tror att det enbart beror på deras höga ersättning. I de fallen jag har hört talas om har donatorerna haft närmare till Skåne helt enkelt och de har ju såklart blivit mycket irriterade.
  • villsågärna38
    Jenkis skrev 2013-12-21 13:57:11 följande:
    Skåne är kinkiga med att ta emot donatorer utomläns ifrån... Har hört flera som bott i närliggande län som blivit nekande eftersom Skåne tror att det enbart beror på deras höga ersättning. I de fallen jag har hört talas om har donatorerna haft närmare till Skåne helt enkelt och de har ju såklart blivit mycket irriterade.

Ja det förstår man ju!! Dumt! Skåne har ändå 23-årsgräns så där får TS inte donera men Stockholm vet jag tar emot utomlänare.
  • Zuzzii
    villsågärna38 skrev 2013-12-21 14:48:43 följande:
    Ja det förstår man ju!! Dumt! Skåne har ändå 23-årsgräns så där får TS inte donera men Stockholm vet jag tar emot utomlänare.

Fast jag struntar i ersättning, såvida det inte är en bit härifrån då det behövs för resan.. Men tycker det är konstigt om man skulle ha olika åldersgränser i landet..
  • Jojjo77
    Zuzzii skrev 2013-12-21 17:48:57 följande:

Fast jag struntar i ersättning, såvida det inte är en bit härifrån då det behövs för resan.. Men tycker det är konstigt om man skulle ha olika åldersgränser i landet..
    Håller med, låter jättekonstigt att lägsta åldersgränsen kan variera så i landet. Om du ringer till sjukhusen och kollar vad som gäller så vore det intressant att få se deras svar. Om reglerna har ändrats så borde de ju också ändra på sina hemsidor kan man tycka... 

Väldigt fint av dig att vilja donera {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Donera ägg