• Elalwa

Hur gör ni som inte trillar i fällan på semestern?

Jag kör 5:2 sedan ett tag tillbaka och det funkar väldigt bra. Jag försöker äta sunt även på "5-dagarna". Jag har dock 6-7 kilo kvar att gå ner innan jag är helt nöjd.

Jag börjar redan oroa mig för hur det ska gå den marsvecka då vi ska åka till fjällen. Jag vet hur det är, det är så himla lätt att ta varm choklad i backen, äta extra på kvällen och en hel del snacks och efterrätter brukar det ju bli.

Man kan ju tänka att det inte gör något om det blir lite extra i en vecka, men vis av erfarenhet vet jag att en sådan vecka kan förstöra ganska mycket då jag har lätt för att falla in i ett osunt ätande igen.

Så min fråga är helt enkelt: finns det några tips eller knep? Hur gör ni som lyckas hålla er något sånär sunda även på semestrar? Jag är så tacksam för alla idéer för jag vill göra en plan i god tid, då blir det lättare för mig att hålla mig till den.

• Svar på tråden Hur gör ni som inte trillar i fällan på semestern?
  • Pirum

Det jag har gjort i de perioder jag har varit smal eller gått ner i vikt och det kommer en semesterresa, eller som nu- julhelgen, är att fortsätta med de vanliga proportionerna på tallriken som funkar för mig. Dvs hälften grönsaker, fokus på proteinkällan och sedan lite sås och någon kolhydratkälla. Det funkar ju även om man går ut och äter. Det går ofta att be om extra sallad istället för potatis t ex. Håller man koll på fettet och kolhydraterna så kapas det rätt mycket kalorier i måltiden och det blir bra även om man äter extra festlig mat. 

Sedan försöker jag tänka att man visst kan unna sig saker men det behöver inte gå överstyr. Man kan välja mellan den där varma chokladen och ett glas vin på kvällen eller vad man nu vill unna sig. 

Ett till tips är  att om det bara gäller någon vecka man är på semester så kan man ha som mål att inte gå upp i vikt den veckan, dvs man behöver inte leva så strikt som när man går ner i vikt. Då slipper man också känna sig besviken över att man inte har gått ner. 

Och så till sist: planera maten innan ni åker. Skaffa dig koll på kalorimängden i olika livsmedel om du inte redan kan det. Då kan man lättare balansera matintaget så det inte drar iväg trots att man "unnar sig".

• Elalwa

Tack för ditt svar med många bra tips!!

Bra idé att ha som mål att inte gå upp under semesterveckan, men kanske inte heller vara så strikt som vanligt.

Det sitter mest i huvudet!

Svar på tråden Hur gör ni som inte trillar i fällan på semestern?