• Anonym (fundering)

Allmän fråga om VB?

Hej! hoppas detta är inte allt för krånglig fråga, men allt ni svarar på är bättre än inte svara alls:)

När jag har börja med vårdnadsbidrag (som man får från kommunen) för mina två barn, och får en tredje barn under tiden man tar ut VB, kan man avstå från att ta ut alls föräldrapenning tills vidare? eller måste man ta ut efter 1 årsdagen oavsett? och om jag inte gör det ändå vad händer med våra dagar? försvinner eller?

för man får väl inte ta ut VB om man har föräldrapenning?? hur kan man lösa en sån sak? då måste man avstå från VB för inte förlora sina fp dagar?? eller pausa VB ett år ??

tack för all svar man får, lite förvirrad om det finns lösning 

• Svar på tråden Allmän fråga om VB?
  • Försäkringskassan

Hej!

Har du vårdnadsbidrag från kommunen får du inte ta ut någon föräldrapenning under tiden. Får du under tiden ett tredje barn som hinner fylla 1 år innan vårdnadsbidraget tar slut så kan du fortsätta med vårdnadsbidraget och direkt när det går ut börja ta ut föräldrapenning minst 5 dagar/vecka om du här hemma på heltid.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

• Anonym (fundering)
    Försäkringskassan skrev 2013-12-17 10:43:26 följande:
    Hej!

Har du vårdnadsbidrag från kommunen får du inte ta ut någon föräldrapenning under tiden. Får du under tiden ett tredje barn som hinner fylla 1 år innan vårdnadsbidraget tar slut så kan du fortsätta med vårdnadsbidraget och direkt när det går ut börja ta ut föräldrapenning minst 5 dagar/vecka om du här hemma på heltid.

Hälsningar
    Lisa, handläggare
    Hej igen.
    så om mitt tredje barn hinner fylla 1 år och vi säger jag har minst 1,5 år till kvar till ta ut vårdnadsbidrag kan jag försätta med VB trots mitt barn har fyllt 1 år och o kommer vara kanske 2 år  innan jag börjar ta ut fp?? utan att förlora sgi o allt vad det innebär.?

Annan fråga: är medveten om man ska ta ut 5 dagar i veckan efter barnet fyllt 1 år, men då måste det vara 5 dagar med högsta nivådagar alltså och inte tex 3 dagar med högstanivådagar o 2 lägsta? utan 5 dagar med bara högsta nivå dagar?
  • Försäkringskassan

Hej!

Din SGI är skyddad under tiden du har vårdnadsbidrag. När den upphör och om du är fortsatt helt föräldraledig behöver du ta ut minst fem föräldrapenning dagar per vecka. 

Både sjukpenningnivå- och lägstanivå dagar skyddar din SGI. Du kan blanda och ta från båda sorters dagar under veckan om du vill. 

Hälsningar Ellen,
    handläggare

• Anonym (fundering)

Okej, alltså barnets ålder spelar inget roll min sgi är skyddat så länge jag har VB och direkt efter tar ut fullt som vanligt helt enkelt? 

Annan fråga: vad händer med dagarna om man bara börja tex jobba utan att ta ut?? försvinner allt?

• Försäkringskassan

Hej!

Ja, det stämmer. Det viktiga är att om dina barn alla är äldre än 1 år när vårdnadsbidraget upphör, så behöver du ta ut föräldrapenning 5 dagar/vecka.

Rätten till föräldrapenning finns kvar tills att barnen fyller 8 år, eller slutar första klass i skolan. Om man inte har tagit ut dagarna innan dess, försvinner de i samband med födelsedagen eller skolavslutningen.

Hälsningar

Harry, handläggare

Svar på tråden Allmän fråga om VB?