• Anonym (oroligvän)

hjälp! min vän är gravid med en man som har missbruksproblem...

jag är  väldigt oroad över min väninnan som är höggravid, deprimerad sedan 1½år tillbaka, går på antidepressiva mediciner och är hemligt gift med en man som har alkoholproblem..

han dricker numera VARJE dag, trots att han jobbar..
    hon har bara nämnt det i förbifarten och att hon uttryckte sin oro men att de skulle klara av det tillsammans.. detta sa hon för några månader sedan..
    vi har en hel del gemensamma vänner och en vän till mig som är vän med en som är nära vän med hennes man, berättade att han planerade att dricka direkt efter jobbet en dag i förra veckan, han hade blivit stupfull, de hade börjat bråka då hon blivit väldigt arg på honom, av förklarliga skäl, när han sedan dök upp hos sin vän (som känner min vän), så hade maken stora rivmärken på halsen.. DÅ undrar jag hur inte min gravida vän såg ut...!!!

han har slagit henne otaliga gånger förrut när han varit full och de bråkat..
    kastat henne ner i golvet så hon gjort illa ryggen, otaliga fingeravtrycksblåmärken på armarna osv..

jag har då frågat var blåmärkena kommer ifrån men då skyllde hon på sitt jobb..!!!

han har 2 barn, och när de är hos dem så är det bara hon som tar hand om barnen, de älskar henne vilket jag förstår.

men jag är sååå OROLIG för hur deras fortsatta liv kommer att se ut om det fortsätter i den här stilen....mannen har börjat sjukskriva sig allt oftare från sitt jobb med...

va fasen gör man`?? står och ser på och inväntar katastrofen?????

jag vet inte hur min vän skulle reagera om jag skulle vädja till henne att rädda sig själv och sin bebis i magen...... jag tror att hon tyvärr skulle förskjuta mig ännu längre bort..
    för sedan hennes man kom in i hennes liv så är vi inte längre bästa vänner.. vi ses jättesällan osv.. han kunde inte ta hur mycket hon tyckte om mina barn, vi har alltså varit nära vänner sedan vi var små barn! han krävde att hon skulle älska hans 2 barn Minst lika mycket.....!?

hela situationen är bisarr!!! i våras gifte dem sig, men det har hon inte vågat talat om........
    OM man är stolt över den man och den kärlek man delar, så vill man väl dela nyheten med hela världen? eller?

men för att komma till saken, kan jag göra något överhuvudtaget för min vän? förrutom att bara finnas där när hon behöver någon som lyssnar???
    ni får ursäkta om inlägget är väldigt rörigt..

• Svar på tråden hjälp! min vän är gravid med en man som har missbruksproblem...
  • Anonym (Z)

Du kan som du säger finnas där när hon behöver, kanske be henne packa en väska som kan stå hos dig med de viktigaste sakerna samt ge henne nr till kvinnohuset och ha det i din tel med, annars måste hon komma till insikt själv

• Anonym (oroligvän)
    Anonym (Z) skrev 2013-12-16 15:04:14 följande:
    Du kan som du säger finnas där när hon behöver, kanske be henne packa en väska som kan stå hos dig med de viktigaste sakerna samt ge henne nr till kvinnohuset och ha det i din tel med, annars måste hon komma till insikt själv

tack, det var som jag tänkte då.. vågar nog inte ens be henne packa en väska.... (jag bor dessutom 2mil bort... så den skulle inte göra någon nytta här direkt).. 

tycker det hela är så fruktansvärt tragiskt och oroväckande bara :( hon har själv haft en fruktansvärd barndom....... :(

men tack för ditt svar!:)

• Skimra
    Anonym (oroligvän) skrev 2013-12-16 15:08:21 följande:
    tack, det var som jag tänkte då.. vågar nog inte ens be henne packa en väska.... (jag bor dessutom 2mil bort... så den skulle inte göra någon nytta här direkt)..  tycker det hela är så fruktansvärt tragiskt och oroväckande bara :( hon har själv haft en fruktansvärd barndom....... :(   men tack för ditt svar!:)

Den kan väl ha nytta hos dig om hon måste fly hals över huvud och då inte hinner packa nån väska. Hoppas hon får lite julfrid
  • Anonym (oroligvän)
    Skimra skrev 2013-12-16 15:33:11 följande:

Den kan väl ha nytta hos dig om hon måste fly hals över huvud och då inte hinner packa nån väska. Hoppas hon får lite julfrid
    hon har sin mamma i huset bredvid, en vän i ett annat hus precis bredvid (höghus) osv.... ;)
  • Anonym (Z)
    Anonym (oroligvän) skrev 2013-12-16 18:07:45 följande:
    hon har sin mamma i huset bredvid, en vän i ett annat hus precis bredvid (höghus) osv.... ;)

Ja och dit kanske man inte går då mannen lätt kan hitta en eller hur
  • Anonym (oroligvän)
    Anonym (Z) skrev 2013-12-16 18:41:31 följande:

Ja och dit kanske man inte går då mannen lätt kan hitta en eller hur
    nä men OM hon måste fly, så tror jag med lätthet att han kommer att leta här med.. de har varit här massor med gånger ihop..... men sak samma, jag kan inte be henne packa en väska att ha här, jag har inte uttryckt min oro för henne ännu, för jag vågar helt enkelt inte.
  • Tealhawk

Jag skulle spekulera i att där föräldraskapet brister så pass att de blir en fara för barnen är där socialtjänsten tar vid.

These are not the droids you're looking for
  • EnLitenSvamp

Jobbigt läge och det är ju knappast så att du bara kan åka dit och sparka henne stenhårt i magen så mitt råd till dig är att sköt dig själv i stället men även visa att du finns där för henne om behov skulle uppstå.

Be with a man who ruins your lipstick, not your mascara.
Svar på tråden hjälp! min vän är gravid med en man som har missbruksproblem...