• Humsebumsen

Recept på Lättlagad mat som barn oxå kan äta

Hej, Har en son som gärna äter våran mat vi har på tallriken. Behöver hjälp med lättlagad mat som inte t så lång tid som man kan ge barnet oxå😃 Tack!

• Svar på tråden Recept på Lättlagad mat som barn oxå kan äta
  • pigglet

Portionsbit lax, tinad. Lite salt och peppar på (undvik salt på biten sonen ska äta om han är under 1 år). Ev dill på. Ugnen 225* 12 minuter.
    Servera med kokt potatis, eller pressad.
    Sås till? Koka upp 2 dl creme fraich, 1 dl grädde, rivet skal av 1 citron, 1 msk citronsaft och 1 fiskbuljongtärning.

Är barnet över 1 år kan det ju äta all mat ni själva äter. Under 1 år - var försiktig med saltet bara.

• Humsebumsen
    Natulcien skrev 2013-12-16 14:46:41 följande:
    Hur gammalt är barnet?

Han är 10 månader😃
  • Humsebumsen
    pigglet skrev 2013-12-16 14:29:08 följande:
    Portionsbit lax, tinad. Lite salt och peppar på (undvik salt på biten sonen ska äta om han är under 1 år). Ev dill på. Ugnen 225* 12 minuter. Servera med kokt potatis, eller pressad. Sås till? Koka upp 2 dl creme fraich, 1 dl grädde, rivet skal av 1 citron, 1 msk citronsaft och 1 fiskbuljongtärning. Är barnet över 1 år kan det ju äta all mat ni själva äter. Under 1 år - var försiktig med saltet bara.

Tack! Han gillar ju fisksoppa så lax borde ju funka😃
  • LisaW81

Lägger en intresseanmälan här. Sonen på 10 mån matvägrar burkmat men hemlagad har jag märkt går ner några skedar av iaf! Köttfärssås o spagetti är en rätt jag märkt går hem, men har alltså en mycket kräsen krabat här hemma... Ersättning är hans absolut största föda än så länge... Hoppas på fler tips o inlägg!

• Humsebumsen
    LisaW81 skrev 2013-12-28 23:44:38 följande:
    Lägger en intresseanmälan här. Sonen på 10 mån matvägrar burkmat men hemlagad har jag märkt går ner några skedar av iaf! Köttfärssås o spagetti är en rätt jag märkt går hem, men har alltså en mycket kräsen krabat här hemma... Ersättning är hans absolut största föda än så länge... Hoppas på fler tips o inlägg!

Låter som våran! Dock har han nu varit förkyld så ersättningen ratar han numera. Soppor har funkat för oss, sen mosad potatis med sås och köttbitar/ köttbullar. Något som vi blev förvånade över oxå var häromdan när han åt våran mat som var korv med pasta. Två pkt kryddkorv skivas och steks. Ett pkt pasta typ tricolore kokas. Blanda detta med en burk pesto tomat och en burk créme fresch.. Supergott och enkelt!
  • fluu

Tja, nästan allt går ju egentligen. Skippa salt, honung, mangold, spenat, nötter och ge sen från era egna tallrikar.Kanske inte för starkt heller, men många barn gillar mat som smakar så krydda på. Då är det ofta väldigt intressant att äta.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Recept på Lättlagad mat som barn oxå kan äta