• bruden83

Amma och ge ersättning

Innan jag blev gravid så har jag alltid känt att jag inte kommer att vela amma när jag får barn, men när jag nu nyligen fick veta att jag var gravid så kännde jag att jag vill prova amma för att se om det fungerar. Men jag vill också ge ersättning någon gång per dag. Jag berättade för min sambo idag att jag kommer att vela ge ersättning också och inte bara amma . Han fick då ett utbrott på mig och sa att vi ska minsann Inte ge vårat barn nå ersättning utan du ska amma och helst ska du amma tills barnet är 2 år. Jag blev så himla ledsen, för det har suttit psykiskt hos mig det där med amining och det kändes så bra när jag kommit fram till att kunna ge ersättning också. Killen tycker att jag är självisk och att jag kan inte tänka på mig själv. Jag sitter bara och gråter nu och har panik. Är jag självisk och dum som inte bara vill amma? Jag kommer ju känna att amningen blir värsta pressen nu när jag vet att killen vägrar ge ersättning

• Svar på tråden Amma och ge ersättning
  • 2013

Vad är din sambo för ett praktarsel? Om det är så viktigt att ungen ammas så får han göra det själv.

Nej du är inte självisk och dum som känner ett motstånd mot att amma. Du är snarare modig och snäll som tänker försöka amma trots dina negativa känslor.

Amning har några fördelar över ersättning, men dom fördelarna är meningslösa om amningen lefer till att mamman mår dåligt.
    En dålig amning kan skada anknytningen ordentligt och den är mycket viktigare än all bröstmjölk i världen.

Amma om du känner dig bekväm med det, annars ska du ge ersättning.

• SuzR

Tror det viktigaste är att inte bestämma dig nu. Du gör som du vill. Funkar amningen (vilket det gör för de flesta) finns det ingen anledning att ge ersättning alls. Funkar inte amningen av olika anledningar så ger du ersättning eller ger lite av båda. Det gjorde jag med mitt första barn, hon vägde ganska lite och kände att min mjölk inte räckte till så jag ammade först och gav sen ersättning. Med mitt andra barn ammar jag bara.

• Alexi

du kan absolut ge båda men (detta vet jag av egen erfarenhet) att ge ersättning i början kan helt klart försämra mjölkproduktionen. Så mitt tips är att satsa på helamning i början och vänta med ersättningen.

• Förväntanstid

www.barnmorskeforbundet.se/wp-content/uploads/2013/10/Jordemodern_Nr_3_2012_Final_TemaAmning_Uppslag.pdf Där finns bra info om amning. Glöm inte att det är på dig som brösten sitter och att det därför är du som avgör hur det faktiskt blir. Det kan visa sig när barnet fötts att det ena eller andra sättet känns som det enda/bästa alternativet och inså fall ska du köra på det. Du måste inte bestämma i förväg.

• Karra1

Testa att amma och ge det lite tid (för det är något man ibland måste lära sig)  blanda inte in flaska i början om du inte måste för att inte störa amningen.  Vill du lite senare göra både och var beredd på att barnet ratar amningen. 

• pigglet

Det är klart att du har rätt att välja att inte amma.
    Men var medveten om att det är väldigt vanligt att om man börjar ge flaska så vägrar barnet amma. Det är mer behändigt för barnet med flaskan, mjölken kommer i lagom mängd redan från första taget. Därför bör man tänka sig för om det är så att man vill amma.

• minerva123
    2013 skrev 2013-12-15 18:09:07 följande:
    Vad är din sambo för ett praktarsel? Om det är så viktigt att ungen ammas så får han göra det själv.

Nej du är inte självisk och dum som känner ett motstånd mot att amma. Du är snarare modig och snäll som tänker försöka amma trots dina negativa känslor.

Amning har några fördelar över ersättning, men dom fördelarna är meningslösa om amningen lefer till att mamman mår dåligt.

En dålig amning kan skada anknytningen ordentligt och den är mycket viktigare än all bröstmjölk i världen.

Amma om du känner dig bekväm med det, annars ska du ge ersättning.

Bra skrivet!
  • tjockobbe

Men vad händer om det inte funkar med amningen? Om bebisen inte vill eller du inte får tillräckligt med mjölk? Ska ungen dö då för att han inte tycker du ska ge ersättning?

Vill du inte amma behöver du inte. Då kan han börja stimulera sina bröst så det kommer igång på han istället så han kan göra det om det är så viktigt.

Jag ville amma men min tjej ville inte ta bröstet alls. Hur mycket jag än försökte. Så ersättning fick det bli.

Vera 130923
  • malzac

Det låter som om din sambo också har starka känslor kring amningen. Även om hans sätt kanske inte var det smidigaste - att sätta en sådan onödig press på dig lär ju inte få hans barn mer ammat - så är det bra att ni båda vet hur den andre känner. Försök prata igenom det igen under lite lugnare former och försök få honom att förstå att det faktiskt är din kropp det handlar om och du som ska amma (eller inte). Få honom också att inse att om han stressar dig så kan han få amningen att haverera helt och att delamning också räknas som amning. Om inte det funkar så berätta för honom att amningen tar en himla massa tid och energi i början så han får stå för allt hushållsarbete själv och dessutom se till att du får mat i dig. I förlängningen matar han ju sitt barn genom dig då. ;)

Fast som du har märkt så kan din inställning förändras. Det kan mycket väl hända att du känner annorlunda (för eller emot amning) när barnet fötts så bestäm dig inte i förväg. Dessutom har du rätt att ändra dig efter någon månad om det du satsade på vid födseln inte känns riktigt rätt trots allt.

Sen om du vill hålla amningsfrågan öppen så är det lättare om du helammar i en eller två månader i början så att mjölkproduktionen kommer igång ordentligt. Efter det kan du delamma eller avveckla amningen lite som du vill och ändå kunna få igång den igen på några dagar om du ångrar dig. De första veckorna är känsligare, men det finns ändå flera som har fått igång en helamning senare trots att de inte ammat från början (det krävs dock en hel del jobb och en gnutta tur i det fallet).

Lycka till och försök att ta det lite som det kommer!

• momomo

En stor fördel med amning är att det är så smidigt... Bara att lägga barnet till bröstet och det får mat, jämfört med att koka flaskor, blanda ersättning och se till att den är lagom varm just när barnet kommer på att det är hungrigt. Hopplöst jobbigt om man ska iväg nånstans att ha termos med vatten, pulver, rena flaskor om det ska bli flera mål etc.

Köp hem flaska och ersättning och ha i reserv ifall amningen strular, men förutsätt inte att den blir ett problem.

Jag har ammat två barn i princip problemfritt (en sväng med mjölkstockning bara). 

Man kan kombinera ersättning och amning, framförallt ge en flaska på kvällen för att babyn ska sova bättre på nätterna. Med första barnet gjorde vi det från ca två månader, med andra från 4.5 månad och nu sover hon sex-sju timmar i sträck... Sista veckan med bara amning var det en-tre timmar mellan gångerna hon ville äta. 

Sen är det troligt att din sambo gärna också vill mata när barnet väl har kommit. Det är ganska mysigt att sitta med en flaska och mata, och ett bra sätt för pappan att också knyta an till bebisen. 

Svar på tråden Amma och ge ersättning