• Anonym (En som inte kan sluta)

hjälp mig sluta dricka

Jag har inga direkta alkoholproblem men jag känner att det är så svårt att sluta när jag börjat. 2 glas blir gärna 5 eller 8 och jag gör inte sällan bort mig. Jag är över 25 så man kan tycka att jag borde ha lärt mig men icke.

Drickandet påverkar ibland min livssituation med ångest, bakisdagar och ånger. Tyvärr tappar jag omdömet när jag är full och gör dumma saker som jag sen får ångra.

Jag har lärt mig att inte dricka om jag tex ska jobba dagen efter eller göra något annat viktigt. Men i situationer då jag börjat ta ett glas så har jag svårt att inte dricka mer. Detta gäller inte om jag dricker hemma med familjen utan snarare i mer festliga situationer.

Någon som har liknande problem och har tips på hur man lägger band på sig själv? Handlar det bara om disciplin eller finns det några knep? Jag tappar tyvärr all disciplin så fort jag fått i mig ett par glas.

Sprit verkar funka sämre än vin och öl men tyvärr slinker det ner en och annan grogg när jag väl blivit påverkad. Då jag borde sluta dricka så dricker jag ännu mer.

Så snälla, hjälp mig!

• Svar på tråden hjälp mig sluta dricka
  • Anonym
    zecretw skrev 2013-12-15 12:14:41 följande:

Kan du inte gå till AA? Eller till socialen och be att få antabus?

Hjälp oss göra världen lite snällare. www.upphittat.nu
    Vet inte riktigt om det är så illa. Dricker kanske bara 2 gånger i veckan och blir såklart inte full varje gång. Jag är alltså inte beroende av alkoholen men får väldigt dåligt omdöme av den. Jag blir som en annan person och tyvärr gillar jag inte den personen alls.

Måste finnas något mindre drastiskt?
  • Jacqueline
    Anonym skrev 2013-12-15 12:19:19 följande:
    Vet inte riktigt om det är så illa. Dricker kanske bara 2 gånger i veckan och blir såklart inte full varje gång. Jag är alltså inte beroende av alkoholen men får väldigt dåligt omdöme av den. Jag blir som en annan person och tyvärr gillar jag inte den personen alls.

Måste finnas något mindre drastiskt?
    Börja inte dricka öht?

Kör med en "vit" månad utan någon som helst alkohol?

Köp inte hem mer än 2-3 öl åt gången?

Ta inte med dig visa/mastercard på krogen utan plocka ut ett visst belopp så får du klara dig på det hela kvällen?

Finns mycket man kan göra själv.
  • zecretw

"Bara 2ggr i veckan", "blir som en annan person"

Wake up and smell the coffee.
    Du HAR problem.

Och det säger jag som en vän, inte som en moraltant.

Det finns inget annat än total avhållsamhet.

Hjälp oss göra världen lite snällare. www.upphittat.nu
  • De5pojkarna

Va där det du dricker? Antar att det e sprit. Sluta då att dricka sprit. 

Eller om de e vin, sluta drick vin. 

Ta istället nått glas öl eller så. Vin å Sprit tror jag gör mer med din hjärna än t.ex ÖL.. 

Bara en tanke.. 

• Lejonmamman01

Alltså, har man det problemet som du säger, att man inte kan sluta dricka när man väl har börjat, så är det nolltolerans på ställen där det går att få tag i mer-och-mer. Det finns inget annat sätt. Och du känner ju dig själv nu.

Om du ska dricka hemma, så begränsar du ju enkelt genom att bara ha den mängden hemma som du tänker tillåta dig. Och inte börja dricka, förrän klockan är så mycket när du druckit upp allt, att alla ställen där du skulle kunna köpa mer är stängda. Inklusive bensinmackar som säljer folköl till ockerpriser.

Att du ändå kan låta bli att dricka när du har något viktigt dagen därpå, visar att du inte är alkoholist än i alla fall. För den självdisciplinen har inte en "riktig" alkoholist. Det är ju positivt.

• Anonym
    Jacqueline skrev 2013-12-15 12:22:10 följande:
    Börja inte dricka öht?

Kör med en "vit" månad utan någon som helst alkohol?

Köp inte hem mer än 2-3 öl åt gången?

Ta inte med dig visa/mastercard på krogen utan plocka ut ett visst belopp så får du klara dig på det hela kvällen?

Finns mycket man kan göra själv.
    Tack för dina tips. Jag har inte detta problem när jag sitter hemma med familjen. Det är alltså tex på middagar med andra eller ute på krogen. På middagar blir det ju svårt att begränsa tillgången eftersom man blir bjuden men det där med att inte ta med sig visakortet är ett bra alternativ de gånger jag är ute. Funkar dock kanske bara 50% av gångerna för som sagt på middagar och anordnade fester blir man ofta bjuden.

Jag kan lätt ha flera flaskor vin hemma utan att dricka upp det. Men just i sociala sammanhang när man är mer än 2-3 vänner eller sambo, det är då det börjar bli svårt för mig. Som att jag kopplar av med alkoholen. Den får mig att ha kul (tror jag då) men sen dagen efter så vill jag bara glömma allt. I vissa fall har jag ångest utan anledning. Andra så har jag gjort bort mig på riktigt.

Vit månad hade jag i början av året. Funkade väldigt bra. Det är bara det att det är bara en månad. Kanske skulle jag behöva ett vitt liv. Att sluta helt kanske är svaret för mig.

Alkoholen styr inte mitt liv eller så men den påverkar mitt liv negativt. Jag hatar att vara full. Ändå kan jag inte låta bli.

Dock kan jag verkligen njuta av ett glas rött till en köttbit när det bara är jag och sambon. Då räcker ett eller två glas. Men så fort det blir "fest".....
  • Anonym (Lukas)

Jag dricker bara ett par gånger om året, och förr fattade jag inte varför jag drack så lite när andra kunde hinka i sig. Jag förstod inte nöjet i det.. Idag har jag förstått varför ju mer jag lärt känna mig själv.. Jag från sån ångest att det är inte värt att dricka! Får sånna tankar att jag inte blir mig själv alls! Visst jag kan ta en öl till maten utan jag känner något så men ser inte meningen med det ens. Två gånger i veckan.. Ja du har problem.. Känns ju som du tillslut kommer vara "sjuk" från jobbet om du fortsätter med detta så är det nog lätt att ha en bakis måndag tillslut! Om du inte är beroende så borde du kunna sluta köpa hem spriten till att börja med, det är ju ett knep? Helt ärligt är det nog jobbigt för din familj när du dricker så, hela helgerna så om inte för din skull sluta för dem. Gå med i AA?

• Anonym (Been there)

TS ditt största problem ligger allra först i ditt inlägg "Jag har inga direkta alkoholproblem"

Allt du beskriver är ju problem relaterat till alkohol... alltså ett alkoholproblem.

Så, svårare än så är det inte, ju mer du komplicerar detsu jobbigare blir det.

Det är inte alls tokigt att vara nykter, jag lovar!

Välj livet, du kommer inte ångra dig

• Anonym
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-15 12:26:22 följande:

Alltså, har man det problemet som du säger, att man inte kan sluta dricka när man väl har börjat, så är det nolltolerans på ställen där det går att få tag i mer-och-mer. Det finns inget annat sätt. Och du känner ju dig själv nu.

Om du ska dricka hemma, så begränsar du ju enkelt genom att bara ha den mängden hemma som du tänker tillåta dig. Och inte börja dricka, förrän klockan är så mycket när du druckit upp allt, att alla ställen där du skulle kunna köpa mer är stängda. Inklusive bensinmackar som säljer folköl till ockerpriser.

Att du ändå kan låta bli att dricka när du har något viktigt dagen därpå, visar att du inte är alkoholist än i alla fall. För den självdisciplinen har inte en "riktig" alkoholist. Det är ju positivt.

Tack! Ja jag inser att jag inte är alkoholist. Och jag känner inget stort sug att fortsätta dricka hemma i min ensamhet eller med sambo. Men det är som att den festliga känslan på fest eller middagar får mig att vilja bli full och jag släpper kontrollen.

Ibland vill jag tacka nej till fester för jag är rädd för vad som ska hända. Men samtidigt, så kan man ju inte leva. Jag har inte barn än så det finns många tillfällen då jag har möjlighet att gå på fest eller gå ut på krogen.
Svar på tråden hjälp mig sluta dricka