• Maximusen

20 månader och nattuggla

Jag behöver hjälp för nu går vi på knäna...
    Vår kille på 20 månader sover dåligt och vaknar ofta mitt i natten - pigg och glad och vill gå upp och leka. Det får han givetvis inte, vi är väldigt konsekventa med att natt är natt och då sover man, men han somnar ändå inte om. Då ligger han vaken och pratar och sjunger, leker med nappen eller skriker för att vi ska vakna.
    Han vaknar runt 5 varje morgon och då går vi upp. Då är det helt lönlöst att få honom att somna om.

5 (ibland innan, ibland efter) vaknar han
    12-tiden sover han middag, en timme. Vi har skurit ner rejält på dagsvilan.
    19-tiden lägger hsn sig för natten. Förr somnade han på 15 min när bvi natttade honom på kvällen men nu tar det runt 1 timme. Han lägger sig vid sju och somnar runt åtta.
    Eventuellt vaknar han som sagt på natten och är vaken nån timme, oftast längre.

Jag lider av sömnbristen Egon nu, min man likaså. Snälla, överös oss med tipsa och erfarenheter som kan funka för attnfå honom att sova hela natten och gärna lite längre på morgonen...

• Svar på tråden 20 månader och nattuggla
  • Mandelspån

Har tyvärr inga tips men vi har haft det liknande. Dottern vaknade flera ggr per natt varav en utav gångerna så var hon vaken 1-2 timmar sådär mitt i natten när man är som tröttast. Såhär höll det på från nyfödd tills hon är som nu (snart 3). Vi gick aldrig upp när hon låg vaken men det gav sig inte ändå. Nu sover hon hela natten om hon får sova i vår säng. Vi kämpade och kämpade för att hon skulle sova i egen säng men det gjorde bara att hon vaknade till hela tiden plus att hon blev rädd när hon var själv och inte kunde somna om på flera timmar. Det enda tips jag har är att om man har ett barn som behöver mycket närhet så är det inget man ska kämpa emot....det viktiga är att alla får sova.

Man blir oerhört trött och det är jobbigt att lyssna när andra klagar på att deras barn vaknat en gång på natten och att det var så himla besvärligt. Det bästa är väl att ignorera sådana kommentarer och fokusera på hur ens eget barn är. Försök att lägga er tidigt och sova så fort ni får chansen. Det kommer inte vara såhär för evigt även om det känns så.

• Angelica8912

Jag följer gärna tråden. Vi har en dotter som är snart 3 år, om 3 månader, och är likadan. Hon har aldrig sovit bra. Visst har hon väl sovit några hela nätter faktiskt, men dom är inte många. Hon vaknar oftast 3 gånger per natt och är gärna vaken och ligger och sjunger eller går runt och har sig. Upp och ner ur sängen och fram och tillbaka till vårt sovrum.

Hon vaknar iallafall inte tidigt som er son. Vi går upp runt 7.

Samsova fungerar inte för oss. Hon störs alldeles för mycket av oss. Är er son hungrig? Äter han bra på dagen? Kan ni samsova eller fungerar det inte för er heller?

• Maximusen

Tack alla!

Han sover i egen säng intill vår och kommer upp till oss någon gång under natten. Vi samsov tills han fyllde ett och efter det har det funkat jättebra att sova i egen säng.

Han har plötsligt börjat drömma mycket och gråter ibland i sömnen korta stunder och då tar vi alltid upp honom till oss. Närhet får han både på dagarna och nätterna, och han har flera nappar liggandes i sängen för att lätt hitta en på natten. Han har alltid napp när han somna men sover utan napp resten av natten om han har tappat den.

• Maximusen

Vår kille är extremt stor i maten och äter bra på dagarna, lite för bra ibland...

Därför har vi en "regel" som säger at han inte får äta för mycket framåt kvällen för är han proppmätt sover han ännu sämre. Han äter kvällsgröt av 1 dl vatten vid halv sju på kvällen.

Kan tillägga att han har sovit hela nätter sedan han var 2 månader med några avstickare här och där, främst när han har varit sjuk och förkyld. Innan sov han i alla fall till 7-8 på morgonen och det gör oss absolut ingenting att gå upp kl 7, eller 6 heller för den delen men 5 och tidigare är verkligen natt för oss! Idag vaknade han 4.40 och var jättepigg...

• Maximusen

Ja han började i mitten av augusti. Funkar jättebra och han älskar dagis, både barnen och personalen.

• phillipha

Prova att lägga honom senare. Om det ändå tar en timme innan han somnar är det äl bättre att lägga honom vid 8 eller kanske ännu senare. Kanske han vaknar för att han inte är speciellt trött!

• Maximusen

Vi har provat, han blir övertrött och jättegrinig istället :p svårt, det där med sömn!

• Ladylike

Tyvärr har inte heller jag några idéer. Vi hade det likadant när min stora tjej var i den åldern. Ärligt talat har jag nog förträngt hela den perioden för det är ju sååå slitigt när man i te får sova, lider med er. Min enda tröst är att det gick över. Vår stora tjej började sova ordentligt på nätterna först när hon blev 2 år ungefär, då fick hon en större säng och jag tror att hon trivdes bättre i den...

Svar på tråden 20 månader och nattuggla