5,5 mån, strulat med nattsömn sen 4 mån, hjälp!
Förlåt för långt inlägg! Tar tacksamt emot lite råd och tips...
Har en dotter som blir 6 mån den 30/12. Hon har haft kolik sen hon föddes, det blev långsamt bättre efter 3,5 mån. Hon kunde mellan 2.4 mån ålder sova 5-7 timmar i sträck på natten, amma och sen sova 3-4 timmar till. Hon sov däremot väldigt dåligt dagtid så från 6 veckors ålder fram till 5 mån ålder sov hon bara i bärsjal dagtid. Hon har alltid varit en skrikig och missnöjd bebis. Har testat att utesluta mjölkprotein under två veckor men utan resultat. Helammat sen start.
När hon blev drygt 4 mån började hon sova sämre och sämre på natten. Ville amma varannan eller vr tredje timme, detta var i samband med hennes sjunde förkylning. Trodde det skulle gå över men det gjorde det inte. Sedan två veckor tillbaka är det sämre än någonsin, hon sover max två timmar i sträck, ibland vaknar hon minst en gång i timmen och skriker. Den senaste veckan har hon även vägrat somna om efter amningen på natten, hon tror att det är dags att gå upp och leka och blir arg när vi ignorerar henne. Det kan ta över tre timmar innan hon somnar om igen och då kan i regel inte jag somna om.
Jag och sambon ska precis nu börja turas om på helgnätterna för att se om vi kan bryta detta hemska sömnmönster, jag orkar inte mera. Sover aldrig mer än 1,5 timme i taget och efter att ha blivit väckt två-tre ggr på kort tid så kan jag inte somna om alls, även om det är mitt i natten. Har även en 2,5åring, han har aldrig strulat med sömnen mer än några veckor i sträck.
Det verkar inte som om hon vill amma varje gång hon vaknar, hon är mest snuttig och blir arg när det kommer mat. Hon kastar sig ifrån mig och vill sova själv efter en stunds amning för att efter 40 min vilja tillbaka till bröstet och snutta. Ibland somnar hon om när jag buffar henne i rumpan men oftast så krävs det minst 45 min buffning innan hon somnar om helt och jag kan sluta.
Hon går upp i vikt som hon ska och utvecklas som hon ska. Dagtid sover hon ute i vagnen numera, cirka 20-90 min/ 2 ggr/dag. De senaste två dagarna har hon dock sovit 2,5 timme under förmiddagen och hon har dessutom varit en mycket gladare bebis dagtid, vi känner knappt igen henne på dagen och inte heller på nätterna som bara blir sämre och sämre för varje natt.
Har börjat introducera pureér och gröt, alla tjatar om att hon nog är hungrig och att bröstmjölken inte mättar längre.
Hon har ammats till sömns kvällstid vid 19-20-tiden, tar cirka 50 min innan hon somnar. Oftast har hon varit dödstrött vid läggning, vaken sen kl. 15 eller 16.
Hon vägrar ta napp, har testat alla sorter varje dag sen hon föddes.
Vad har hänt och vad ska vi göra? Ska vi bara härda ut? Luktar jag mat så att jag stör henne? Kommer det bli bättre om hon får annan mat än bröstmjölk? Är hon hungrig? Hon verkar inte hungrig utan bara som att hon har svårt att komma till ro igen när hon vaknat och ammat på natten. Hon kan ju somna om med buffning även om det tar väldigt lång tid och hon vaknar efter en timme igen....
Vi samsover ibland men oftast blir det bara värre för jag väcker henne ofta och då vägrar hon somna om igen.
Började idag att inte somna henne vid bröstet till natten utan bara amma och sen lägga henne i sängen, spelade en låt upprepade gånger och buffade lite i rumpan. Gick ur rummet innan hon somnat helt. Hon vaknade efter en timme, vanligtvis tar det två timmar innan hon vaknar efter nattning.
Ska hon verkligen sova tills hon själv vaknar dagtid? Verkar som att hon tar igen sig efter nattens bravader och laddar upp för ännu en sömnlös natt, innan hon sov så här dåligt nattetid så sov hon ALDRIG mer än 90 min i taget på dagen, oftast max 1 timme.
Jag förväntar mig INTE att få sova en hel natt men börjar blir riktigt sliten efter två månaders helt sönderhackad sömn. Det hade varit ok om hon hade nöjt sig med att sova bredvid mig eller snutta hela natten men saken är ju att hon väcker mig minst en gång i timmen och då ska jag det buffas, ammas, flyttas på, vändas och sen plötsligt så vägrar hon somna om och håller mig vaken i flera timmar med att gnälla och skrika och sen somnar hon plötsligt och lagom till jag somnar så väcker hon mig igen och så håller vi på så från kl 22 till kl 08 då sonen vaknar och det håller inte längre
HJÄLP?