Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

Min sambo mår så dåligt över "min" ekonomi att jag funderar på att lämna honom för hans skull trots att vi har en nyfödd..

TS du kanske skulle säga till honom att du funderar på att flytta pga hans beteende. Han får det ju inte bättre ekonomiskt om du flyttar utan sämre då han ska betala underhåll. Sedan att han tar ut fp de dagar han är ledig, då får han väl jobba heltid istället för man får inte plocka ut fp på SGI nivå om man inte tar ledigt från arbetet.

sigill skrev 2013-12-15 07:25:24 följande:

Vad är det du inte förstår? Det är HANS hus, hans lön etc. Han vill inte försörja ts. Och det får man väl ändå respektera. Man kan ju inte tvinga någon att försörja en fullt frisk vuxen arbetsför människa.

TS har ju inga pengar. Och då måste hon ju kanske söka bidrag i väntan på jobb/studier. Det är väl inte så konstigt?

Däremot borde de såklart ha gjort annorlunda från början. TS borde aldrig ha gått med på att sluta jobba och flytta in i hans hus, men gjort är gjort och nu försöker hon ju ordna upp sitt liv.
    TS är föräldrarledig med snåljåpens barn medan han arbetar. Vem ska ta hand om den lille 1 månades bebisen när båda arbetar tänkte du? Sedan äger inte TS huset så hon ska inte betala vare sig amortering eller underhåll. Hon kan betala hälften av räntan samt va+sophämtning och el. Men har han maskiner som drar mycket el som TS ej valt tex uppvärmt garage osv ska hon inte stå för den kostnaden. Sedan ska han betala hälften för barnet också. Det bästa är att de betalar procentuellt av sin lön och sedan får han amortera av överskottet
    Anonym (Det blir så) skrev 2013-12-15 10:23:53 följande:
    Nej hon behöver inte betala allt det du räknar upp. Däremot så får hon betala skälig hyra och registreras som inneboende.
    Ja så kan man också göra men hon kommer aldrig kunna söka försörjningsstöd eftersom de är sambo (ej inneboende) eftersom de har ett gemensamt barn. Då räknar soc på hela familjens inkomst.
    Ess skrev 2013-12-15 10:42:59 följande:
    Dom har gemensamt barn, så hon kan aldrig registera sig som inneboende hos honom och få bidrag till uppehället. Då får hon flytta och söka bidrag.

Men eftersom huset är hans och han ägde redan innan dom blev ihop, så har hon inga rättigheter alls till huset om dom flyttar isär. Därför håller jag med om att han får räkna fram en skälig hyra som hon betalar till honom för boendet.
    Men jag tycker att dom ska gå till hans bank och få hjälp att räkna fram vad som är skäligt och inte, få ekonomisk rådgivning mao.
    Låter som en bra idé men om hyran blir för hög hoppas man att hennes sambo kommer inse hur korkad han är när de ÄR en familj.

OHANA. Ohana betyder familj. Familj betyder att ingen lämnas utanför, eller glöms bort.

Då är man inte egoistisk utan hjälps åt. TS är mor till hans barn och vårdar hans barn och pga det har hon det sämre ekonomiskt. Sedan när barnet är ett år och barnet går på förskola (ytterligare en utgiftspost) kan hon börja arbeta och de får det bättre ställt.

En dag kanske hon får fast arbete och HAN blir arbetslös/sjuk och förlorar inkomst. Hoppas ankommer ihåg hur han tänkte när TS var i den situationen. Och hoppas att TS inte gnäller om hur betydelselös han är som inte har några pengar plus att han då även ska amortera.
    Anonym (sorgsen..) skrev 2013-12-16 08:51:37 följande:

Om han skulle ta ut 7 dagar/ veckan i föräldrapenning skulle han få ut 18.000 efter skatt. Men han vill istället ta ut pengar på sina lediga veckor och ser det istället som ett sätt att få in extra pengar till sparande/husbuffert och kunna betala bort topplånet på huset. Han tar ut mellan 5-10 dagar i månaden när han är ledig, det blir en hel del extra slantar.

Men då skulle jag ju kunna jobba när han är ledig tänker ni, mjooo det har jag också föreslagit men då måste ju han vila upp sig från jobbet så då kan han inte ta hand om bebis.

Har han ett heltidsarbete FÅR han INTE ta ut sjukpenninggrundad föräldrapenning på sina lediga dagar om han inte tar en ledig dag från jobbet. Det kan han åka dit för och tvingas betala tillbaka allt. Dubbeldagar förman bara ta i 60 dagar. Men även där MÅSTE man vara ledig från jobbet.

Han har ut 22-30tusen kr i månaden och alla hans räkningar är på 12000kr. Då har han mellan 10-18tusen kr att leva på efter räkningarna är betalda och han har mage att klaga på dig. Lägg upp denna bild och fråga varför han bölar som en barnunge. Du däremot har 4000kr och betalar 2000kr i mat och hygienartiklar. Du borde tom skaffa dog ett simhallskort 800kr/år så du jan duscha med samvete och efter dina saker är betalda har du 2000kr kvar och då ska barnet ha grejer. Nä det bästa du gör är att spalta upp det.

Lejonmamman01 skrev 2013-12-16 17:47:36 följande:
    Om man har dålig ekonomi är det ännu viktigare att amma, eftersom ersättning är svindyrt.
    Huruvida TS kan eller inte kan amma låter jag vara osagt men nu ammar inte TS och ja då blir det en extra kostnad. Men då har även pappan även all möjlighet att kunna ansvara mer för barnet.

TS sambo har 10-18tusen kronor kvar eftersen han betalt amorteringen, ränta, va+sophämtning samt elen. Hur FAN kan man vara fattig om man har 10-18tusen kronor kvar?

TS de dagar din sambo tar ut fp dagar ska du inte vårda barnet utan vända dig till kommunen och jobba extra. Säg detta till honom!

Svar på tråden Min sambo mår så dåligt över "min" ekonomi att jag funderar på att lämna honom för hans skull trots att vi har en nyfödd..