• Anonym (Vad kan jag göra)

Hund o Katt som lämnas ensamma ofta, ibland i flera dagar!

Ska försöka göra en lång historia kort.

Min sambos syster (systern är över 18 år)  har en hund och en katt, hon tjatade till sig hunden från sin pappa för ett par år sedan och katten skaffade hon utan pappans vetskap/tillåtelse.

Systern har missbrukarproblem sedan ca 2 år tillbaka och det har eskalerat senaste halvåret vilket gjort att hon blivit ännu värre med djuren, hon har alltid vart dåligt enligt mitt tycke. Hon lämnade hunden när den var valp i över 2 timmar en gång (hon hade bara haft den i 2-3 veckor).

Hon lämnar ofta både hund och katt ensamma i lägenheten (som är så äcklig, luktar död där inne), drar till sin kille eller vänner eller vart hon nu drar, sen kan hon smsa (EFTER ATT HON DRAGIT) till min sambo eller sin pappa att hon åkt iväg och att dem får mata/rasta djuren. Ofta är hon borta i 2-4 dagar.

Hunden blir alltid väldigt mager när hon haft den i en längre period, ofta lämnar hon hunden hos sin mamma och där brukar hunden vara i flera veckor eller månader tills hon helt sonika hämtar hem hunden igen, då har hunden fint hull (INTE TJOCK) men systern blir då arg på mamman för hon tycker hunden blivit fet. (Kan tillägga att systern har ätstörningar så hon vet inte vad som är sunt).

Jag är så förbannat trött på att det är jag och sambon som ofta får åka och mata hennes djur. Jag tycker synd om djuren och funderar på vad jag kan göra för att stoppa detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-14 09:09
    Kan tillägga att för 3 dagar sedan åkte systern iväg igen och lämnade katten. Hunden tog hon med för att lämna hos sin mamma (mamman bor 14 mil bort).

Hon smsa först IGÅR till min sambo att "Kan du mata katten, du bor ju ändå så nära" (Vi bor 3-4 km ifrån så det är ju inte bara och skrutta över när man har småbarn), katte har allstå vart själv i 2 dagar innan hon ens hör av sig om hjälp.

• Svar på tråden Hund o Katt som lämnas ensamma ofta, ibland i flera dagar!
  • Anonym (m)

Ring polisen. Tror inte Sverige har någon djurpolis, som de har i en del andra länder, så det är väl att ringa vanliga polisen här.

Hon ska inte ha djur.

• Hs egen

Kan ni inte hämta djuren och ta över dem, någon gång när hon ber er mata dem.... fruktansvärt att läsa om djur som lider. Om hon kräver att få tillbaka dem så förklara att hon inte kan ha djur, hon plågar dem ju.

believe
    Anonym (m) skrev 2013-12-14 08:51:52 följande:
    Ring polisen. Tror inte Sverige har någon djurpolis, som de har i en del andra länder, så det är väl att ringa vanliga polisen här.

Hon ska inte ha djur.
    Kommer polisen verkligen bry sig då? i tanken på att djuren "får ju mat" eftersom andra som inte vill engagerar sig i djuren, vi gör ju det för att vi vill inte att djuren ska lida.

Kan man ringa polisen nästa gång hon lämnar djuren och be dem hämta dem?
    Hs egen skrev 2013-12-14 08:55:49 följande:
    Kan ni inte hämta djuren och ta över dem, någon gång när hon ber er mata dem.... fruktansvärt att läsa om djur som lider. Om hon kräver att få tillbaka dem så förklara att hon inte kan ha djur, hon plågar dem ju.
    Vi har tagit med hunden ibland. Men det är jätte jobbigt för hunden har börjar bli så nervös och hon fäller MASSOR, för systern sköter inte hennes pälsvård så det är fan hår överallt så fort man bara vart i närheten av hunden. Vi har en bebis hemma som kryper och jag orkar inte alltid storstäda, det måste man efter att hunden vart här:(
  • BandAnna

Du klagar på att din sambos syster inte tar sitt ansvar - men alla som tittar på utan att anmäla är medskyldiga. Det är alltså ditt ansvar att göra en anmälan. 

BandAnna skrev 2013-12-14 09:06:58 följande:

Du klagar på att din sambos syster inte tar sitt ansvar - men alla som tittar på utan att anmäla är medskyldiga. Det är alltså ditt ansvar att göra en anmälan. 

Vart ska man vända sig. Min tidigare erfarenhet är att polis eller djurskyddsverket inte rycker in för ens det är riktigt allvarligt.

• elin1984

Polisen är skyldiga till att ta emot en anmälan även om de är motvilliga till det så man får stå på sig och/eller samtidigt lägger man en anmälan till länsstyrelen och det kan man göra anonym om man vill hellre vara det. Det är känsligt när man är släkt.

Hoppas djuren får det bra

• BandAnna
    Anonym (Vad kan jag göra) skrev 2013-12-14 09:10:52 följande:
    Vart ska man vända sig. Min tidigare erfarenhet är att polis eller djurskyddsverket inte rycker in för ens det är riktigt allvarligt.

Allt du behöver veta kan du hitta här http://www.djurskyddet.se/

Det kan vara bra att veta att vill du göra anmälan anonymt gör du det till länsstyrelsen. Och jo de har skyldighet att utreda en anmälan. 

Bra att du går i tankarna om att göra det enda rätta. Du gör det för djurets skull =) 

elin1984 skrev 2013-12-14 09:15:59 följande:
    Polisen är skyldiga till att ta emot en anmälan även om de är motvilliga till det så man får stå på sig och/eller samtidigt lägger man en anmälan till länsstyrelen och det kan man göra anonym om man vill hellre vara det. Det är känsligt när man är släkt.
    Hoppas djuren får det bra
    Ja,det är just det att jag vill inte stöta mig med sambons familj så det måste vara anonymt.
     Vad är numret till länsstyrelsen som har hand om djur då?
  • Anonym (Me)
    Anonym (Vad kan jag göra) skrev 2013-12-14 09:31:07 följande:
    Ja,det är just det att jag vill inte stöta mig med sambons familj så det måste vara anonymt.
     Vad är numret till länsstyrelsen som har hand om djur då?
    Det beror på var du bor eftersom det finns en länsstyrelse i varje lön. Googla. Lagen säger att djur ska ha tillsyn minst en gång per dygn.
    Anonym (Me) skrev 2013-12-14 10:11:26 följande:
    Det beror på var du bor eftersom det finns en länsstyrelse i varje lön. Googla. Lagen säger att djur ska ha tillsyn minst en gång per dygn.
    Det är det som blir lite problematiskt, för oftast tvingar sig folk iväg och matar hennes katt/hund 1 gång om dagen för man vill ju inte att de ska vara utan mat/vatten/ren låda. Då fallerar väll hela "vanvårdsansökan"?.

Samtidigt vill man ju inte låta djuren vara i flera dygn enbart för att kunna lyckas göra en anmälan.
  • 4539

Usch vad hemskt, jag lämnar inte min hund hemma ensam mer än en timma, får så dåligt samvete

• Capt Janeway

Djurplågeri. Se till att djuren omhändertas. Snälla!

• Anonym (lycka till)
    Hs egen skrev 2013-12-14 08:55:49 följande:
    tror inte man har rätt lagligt att behålla hennes djur hos sig själv mot hennes vilja. men ring polisen och rådfråga :)
  • taquine

Tror du kan anmäla anonymt till länstyrelsen som har folk som skickas vid misstänkt djurplågeri, kolla var närmaste ligger för dig och gör det snarast för dessa stackars djur.

Jag älskar att du älskar mig som jag älskar mig
Svar på tråden Hund o Katt som lämnas ensamma ofta, ibland i flera dagar!