12-åring som känner sig utanför
Fick precis ett samtal från min dotters skola om att X hade sett ledsen ut hela dagen, och när fröken frågat vad det var, så berättade hon gråtande att hon kände sig utanför, och gjort det ett tag.
Min tös är social, utåtriktad, sportig tös, som ofta får fina ord om sig. De är ett stort tjejgäng i klassen som jag trodde umgicks alla på rasterna, men så verkar det inte vara. X känner att de tre hon brukar vara med, lämnar henne utanför.
Det som är konstigt är att hon umgås med dessa tjejer efter skolan på olika aktiviteter i grupp och ibland enskilt, och då har de så kul och allt verkar vara jättebra. Sen hör jag detta... Känns inte kul alls.
Till saken hör kanske att en av dessa tjejer har varit "populärast" i klassen sen förskolan, och styr antagligen de andra två, som är av det svagare materialet på det sättet. Att få vara med den populära tjejen är mycket viktigt!
Alla tre är fina tjejer och jag gillar dem, men när jag hör detta blir jag så ledsen på dem.
Vet inte hur jag ska hantera detta? Ska jag ringa de andra tjejernas mammor, eller ska skolan ta i den biten?
De ska i skolan ha ett snack med tjejerna nästa vecka, berättade fröken. Får hoppas att det kommer ut ngt bra av det! Förr när detta har hänt har de skyllt på att "det blivit missförstånd", köper inte det längre, samtidigt är de bara 12 år...
Hur mycket ska man lägga sig i? Vill ju inte göra saker värre...