• lischla

pcos och gravid. men nu vill inte sambon bli pappa..

Hej!! Har vetat av min pcos i 1 år. Är väldigt hårig och har väldigt glesa menstruationer. Bor med min kille 28 år och jag är 26 år. Vi har båda fast anställning. Varit ihop 2,5 år. Bott i 1,5 år tillsammans i vårt hus. Jag har vart utan p-piller då vi vill ha barn och eftersom med pcon tar de tid. Men det lyckades naturligt gå vägen ändå för nu är jag i vecka 7. Är så lycklig över att de fungerade!! De är inte kört ändå fast man har pco. De tråkiga är att min sambo fick en chock då han hoppats på att de skulle dröja längre tid. Och är inte redo, så jag har bokat tid för abort. Känns fruktansvärt. Men vad ska man göra när han inte vill ha den just nu men om nåt år?? Tänk om jag inte kan då. Jag vill ju ha nu! Är det någon som varit med om att killen inte velat men ångrat sig? Vill inte tjata på honom men tänk om han kunde ångra sig då han vill ha barn fastän inte nu... Barn kommer inte som ett brev på posten säger jag men de fattar han inte. Vi har en bra relation, älskar varandra mkt men visst är han lite omogen, spelar mkt dator etc. Så de kanske är lika bra med abort? Kramar till er!!

• Svar på tråden pcos och gravid. men nu vill inte sambon bli pappa..
  • Queenie70

Låter helt galet att göra abort när man har pco, och vet att man under livet vill ha barn.

• Limalie

Vet inte din sambo om att en kvinna kan bli gravid utan skydd? Visst har du pcos men det är inget som säger att du INTE skulle kunna bli gravid på första eller tredje försöket.
    Hade ni kommit överrens om att sluta skydda er så har ni ju...då borde han fatta det kan bli barn.

Jag kan inte råda dig om nått men hade jag vart dig hade jag inte gjort abort med den diagnosen.

• lischla

Queenie70 tack så mycket för ditt stöd! Man har fått vetat av läkare på gyn att man kanske aldrig kan gå barn sen får man in en sån här lyckträff och då ångrar sig han.. Varför är vissa killar så rädda.. Fel kille kanske. Kram på dig.

• lischla
    Limalie skrev 2013-12-12 21:52:31 följande:
    Vet inte din sambo om att en kvinna kan bli gravid utan skydd? Visst har du pcos men det är inget som säger att du INTE skulle kunna bli gravid på första eller tredje försöket. Hade ni kommit överrens om att sluta skydda er så har ni ju...då borde han fatta det kan bli barn. Jag kan inte råda dig om nått men hade jag vart dig hade jag inte gjort abort med den diagnosen.

Limalie skrev 2013-12-12 21:52:31 följande:
    Vet inte din sambo om att en kvinna kan bli gravid utan skydd? Visst har du pcos men det är inget som säger att du INTE skulle kunna bli gravid på första eller tredje försöket. Hade ni kommit överrens om att sluta skydda er så har ni ju...då borde han fatta det kan bli barn. Jag kan inte råda dig om nått men hade jag vart dig hade jag inte gjort abort med den diagnosen.

Limalie tack!!!!!! Eller hur man kanske aldrig får den här chansen igen, man blir äldre o kroppen åker ut på mer påfrestningar. Tack för ditt stöd! Kramar till dig.
  • Limalie

Jag kan ta mig som exempel, dock inte alls samma sits som dig men iallafall...för 5 år sedan blev jag och min man gravida utav en sprucken kondom, vi kände oss inte redo just då eller kände vi hade råd (ingen av oss hade fast jobb) och vi gjorde abort.

Vi trodde självklart att när vi väl bestämde oss för att bli gravida igen augusti 2011 så skulle det gå superenkelt. Icke sa Nicke. Inget hände och vi gjrode utredning som inte visade på något fel. Vi gjorde nu ivf i november och den lyckades och är nu gravid. Tidigt än dock.
    Det tog alltså över 2 år för oss att bli gravida och en ivf....medan jag blev gravid av en sprucken kondom för 5 år sedan.

Det jag vill säga är, att bara för det gick lätt denna gången, säger inget att det går så bra nästa....särskilt inte när du har denna diagnosen och allt.

Nej jag hade behållt barnet. Han vet hur  barn blir till. Han skyddade sig inte.

• lischla

Det är en liknande händelse. Grattis till din!! Över 2 år måste kännas som en evighet och när de inte finns nå fel. Det kan verkligen ta tid. Tack för din berättelse! Får fundera lite. blir sugen på att behålla, är tidig jag med så de kanske inte går vägen men ändå. Hade han vart lika glad som mig hade detta gått. Tror ändå det blir att ta bort så får man hoppas på bebis 2017.. Grattis igen :)

• Thotis90
    Limalie skrev 2013-12-12 22:08:26 följande:

Jag kan ta mig som exempel, dock inte alls samma sits som dig men iallafall...för 5 år sedan blev jag och min man gravida utav en sprucken kondom, vi kände oss inte redo just då eller kände vi hade råd (ingen av oss hade fast jobb) och vi gjorde abort.

Vi trodde självklart att när vi väl bestämde oss för att bli gravida igen augusti 2011 så skulle det gå superenkelt. Icke sa Nicke. Inget hände och vi gjrode utredning som inte visade på något fel. Vi gjorde nu ivf i november och den lyckades och är nu gravid. Tidigt än dock.
    Det tog alltså över 2 år för oss att bli gravida och en ivf....medan jag blev gravid av en sprucken kondom för 5 år sedan.

Det jag vill säga är, att bara för det gick lätt denna gången, säger inget att det går så bra nästa....särskilt inte när du har denna diagnosen och allt.

Nej jag hade behållt barnet. Han vet hur  barn blir till. Han skyddade sig inte.

Jag är i en liknande situation (blev gravid med en annan man och gjorde abort. Har nu försökt bli gravid med min sambo i 2 år utan resultat. Fertilitetsutredningen visar på att vi är fullt friska). Man skall aldrig ta fertiliteten för given. Speciellt inte när man som i TS fall har PCOS. Det här kanske är hennes enda chans. Det vet man ju inte. 
    Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se
  • Ramborg

Jag skulle aldrig gjort abort om jag var du, med den diagnosen. En som är fullt frisk kanske vill chansa och vänta men inte med pco.

Han visste att ni hade sex utan skydd upprepade gånger. Då har han avsagt sig rätten att protestera för då har han medvetet försökt att bli far. Om han inte är lite efterbliven förstås, eller skolkade från biologiundervisningen, så han inte hört det där om blommor och bin.

42.
  • lejonhjärtat

Känner igen mig otroligt i dig. För snart 2 år sen var jag i samma sits. Min sambo ville inte och jag bokade tid för abort. Den enda skillnaden är att vi haft oskyddat i 8 år utan att de hänt nått.gick igenom oloka prosseser inför abort men sambon ändra sig ovh tror inte jag hade klarat av de heller och nu har jag en underbar liten dotter på 1 år. Mitt råd är boka. Känn efter. Prata med en kurator. Och sen ta beslutet.

• lischla

Tack för ert stöd och berättelser. Det kom fram varför han inte var redo, han hade blivit osäker på förhållandet innan vi fick reda på det här. Han kände att han ville vara ensam etc. Smäll på smäll. Men nu kanske man kan välja rätt karl senare...

• levainuet

Behåll barnet om du känner att du orkar med det själv, du kanske har en underbar familj som stöttar dig. Hade jag varit i din sits så hade jag behållit det. Antingen kommer din sambo ändra sig under resans gång eller så väljer han att inte vara delaktig i barnets uppväxt, men det blir hans förlust.

• princess77

Behåll barnet om det känns rätt för dig,speciellt med PCO.
    Själv kämpande jag i 5.5 år för att bli gravid och min vän lyckades för många år sedan men gjorde abort och sen dess har hon aldrig lyckats..
    Chansen kanske inte kommer igen.
    Lycka till!

• Thotis90
    princess77 skrev 2013-12-30 07:14:44 följande:
    Behåll barnet om det känns rätt för dig,speciellt med PCO.
    Själv kämpande jag i 5.5 år för att bli gravid och min vän lyckades för många år sedan men gjorde abort och sen dess har hon aldrig lyckats..
    Chansen kanske inte kommer igen.
    Lycka till!
    Jag är tyvärr i samma sits som din vän... 
    Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se
Svar på tråden pcos och gravid. men nu vill inte sambon bli pappa..