• Anonym (undrar)

PMDS?

Jag har länge haft problem med depressionen från och till och aldrig mått riktigt bra sen jag var liten. Har sökt hjälp många gånger på vårdcentralen och fått psykologhjälp + mediciner (sertralin, premalex och nu voxra). Inget har hjälpt mig så mycket att jag kan märka någon större skillnad. Biverkningarna har snarare ställt till det på andra sätt.

2012 förde jag dagbok över de dagar jag kände mig nere och det visade sig att det var värst runt ägglossning och början av mensen men en månad kom symtomen veckan efter mens. En gång gick en menscykel utan symtomen på PMDS. Kan det ändå vara PMDS eller är jag deprimerad i allmänhet?

När jag mår dåligt hatar jag verkligen mig själv och är i extremt behov av bekräftelse från min man. Får jag inte den direkt blir jag förbannad och frustrerad, vet inte var jag ska ta vägen. Vissa gånger vill jag inte längre finnas till. Efteråt ångrar jag att jag sårat honom och min självrespekt sjunker ytterligare. Det är så svårt att koppla bort vad som hänt mellan "perioderna" vilket gör att min självkänsla sjunker mer och mer. Kan man bli deprimerad av PMDS?

• Svar på tråden PMDS?
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Vid PMDS följer symtomen alltid samma mönster under din menscykel. Besvären kommer tiden mellan ägglossning och de första dagarna av mensen. För att sedan försvinna och återkomma vid samma tid i nästa cykel. Symtombilden ser liknande ut som depression men det följer din menscykel till skillnad från depression som inte gör det. Oavsett vilket det är så behöver du hjälp. När det gäller hjälp mot psykiskt illabefinnande är det lite svårt att hitta rätt medicin direkt eftersom alla reagerar olika. Därför kan du behöva prova ett antal olika innan du hittar det som gör dig stabil.

Med vänlig hälsning Jenny

Svar på tråden PMDS?