• avil

dubbdäck vs dubbfritt på isväg.....

Alltså-undrar lite om bubbdäck respektiva dubbfritt. Dubbfria är miljövänligare,säjs det. Men det förutsätter väl att man kör m dubb på asfalt för då rivs det upp partiklar från vägen-men på snön? Då rivs det väl inte upp nå?? eller? o med dubb kör man ju sällan på asfalt.....
    Och på riktig isal väg. regn o snö,mer regn o sen kyla på det-då är det IShalt. Då måste ju ändå dubbar vara bättre? Att köra med alltså...... På snöväg kan nog dubbfritt funka bra.
    Eller vad säjer nån som vet?

• Svar på tråden dubbdäck vs dubbfritt på isväg.....
  • strojes

Dubbdäck är bättre på is än dubbfritt.

Jag kör med dubbfritt eftersom det mest är bar asfalt där jag bor i Stockholmsområdet. Skulle jag bott längre upp i landet med en snöigare och isigare vinter hade jag kört dubbat.

• avil
    strojes skrev 2013-12-11 15:33:15 följande:
    Dubbdäck är bättre på is än dubbfritt.

Jag kör med dubbfritt eftersom det mest är bar asfalt där jag bor i Stockholmsområdet. Skulle jag bott längre upp i landet med en snöigare och isigare vinter hade jag kört dubbat.

eller hur. Jag bor i Norrbotten......8grader varmt nu så vägarna smälter o det är bara is. Skithalkigt!! o nån säjer att dubbfritt är bäst-nä,kommer jag aldrig att hålla med om.
    Som du säjer-hos er funkar det nog bra,men här?? Nope
  • skogsvitter

Klart att dubbdäck är bättre, någon som påstår annat har ju endera noll koll eller ljuger. Dubbfria däck har i värsta fall dubbelt så lång bromssträcka vid vinterväglag än dubbdäck! Säger en hel del... jag bor i mellansverige och skulle inte ens för en sekund få för mig att köra dubbfritt!

• Dr Mupp

Självklart är dubbat bäst. Enda sättet för dubbfritt att fungera på tex is är om vi som kör med dubb har rivit upp isen så den inte är slät. 

Partiklarna från dubbdäck är en fis i rymden jämfört med alla andra partiklar som vi andas in. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden dubbdäck vs dubbfritt på isväg.....