• LillPi

HJÄLP! Jag är gravid och sambons brors tjej ofrivilligt barnlös!!!

Hej! Jag sitter i en väldigt komplicerad situation som jag själv inte riktigt kan sätta mig in i och därför tänkte jag om jag hade kunnat få lite perspektiv på hur man ska handskas i en situation som jag befinner mig i och ska berätta om. Det är nämligen så att min sambos brors fru som är 26 år har fått upprepade missfall varav ett utomkvedshavandeskap där ena äggledaren togs bort. Jag kan förstå att det är en enorm sorg och frustration som både hon och hennes man går igenom. Problemet är att innan de två ens försökte skaffa barn så var relationen mellan mig och henne redan så infekterad att vi inte ens kan vistas under samma tak och bland annat var hon väldigt påflugen på min sambo vilket även han upplevde som konstigt och då försökte hon även prata massa skit om mig som aldrig sagt eller gjort henne någonting förutom att jag ville ta avstånd från en person som jag kände att min personkemi inte passade ihop med (anser inte att det är något fel med det) . Efter det har både min sambo och jag tagit avstånd från både henne och min sambos bror. Nu är saken den att jag och min sambo ska ha barn i början av juni 2014 och är väldigt glada över det och även min sambos syskon som är rätt många. Men ingen vågar visa sin glädje offentligt (förutom svärmor och svärfar) pga att hon har svårt att få barn vilket i sin tur sårar mest min sambo som även är en av de äldre bröderna. Det är som att vi måste smyga med våran graviditet för att hon inte ska bli sårad. Jag kan förstå det till en viss del att man inte behöver överdriva med att prata om våran efterlängtade barn och att det kan vara jobbigt för henne att se ultraljudsbilder osv. Vilket vi heller inte har gjort av respekt även om jag vet att om det var omvända roller att tex jag och min sambo inte hade kunnat få barn och om hon väntade barn så skulle hon ALDRIG ta hänsyn till något sådant eftersom hennes personlighet inkluderar avundsjuka som bara den. Jag är 4 år äldre än henne men vill absolut inte sjunka till någon sandlåde nivå som att det skulle vara någon slags tävling om vem som får barn först, NÄE...sånt är så fruktansvärt omoget och då är man nog knappast redo att ens bli förälder. Jag och min sambo har hållit ihop i 16 år och har råkat bli ofrivilligt gravida några gånger under årens lopp men inte känt oss redo för att bli föräldrar vilket har lett till att vi beslutat att avbryta graviditeterna. Men nu är vi väldigt glada över att få barn.Men är det rätt att min sambos familj överöser henne med presenter, komplimanger, extrem uppmärksamhet och nästan daltar med henne som ett litet barn för att hon inte ska bryta ihop ang. våran graviditet och att vi ska hålla oss i bakgrunden i skuggan av hennes rampljus??? Oavsett att jag inte gillar hennes personlighet så skulle jag aldrig såra henne med någonting som är såå känsligt för en kvinna som bär på en så stor sorg som jag kan tänka mig att hon befinner sig i. Tvärtom skulle jag vilja stötta henne i den sitsen hon sitter i men hur ska jag kunna göra det när kvinnan är så grön av avund att hon bara vill säga elaka saker om speciellt mig men också min sambo. Jag jobbar själv med sjuka barn på en av Sveriges största barnsjukhus och vet hur orättvist lottade vissa kan känna sig. Mitt inlägg blev väldigt långt men jag skulle uppskatta om tjejer/kvinnor som har svårt att få barn och som fått upprepade missfall inkl. utomkvedshavandeskap ,borttagna äggledare kunde berätta om era tankar hur ni skulle vilja bli stöttade samt att är det extra svårt att få stöd från en kvinna som är gravid ( har själv haft missfall också några gånger) när man har svårt att få barn??? Dela gärna med er av era tankar som man känner som ofrivilligt barnlös och vad ni skulle uppskatta mest av eran omgivning som stöd, samt hur hade ni känt och upplevt om någon med nära anknytning till er skulle vara gravid??? Ska man helst hålla sig undan Känns som att familjen inte ens vill eller vågar visa glädje. Det drabbar oss också hårt... Vill ge er alla som är ofrivilligt barnlösa en stor styrke KRAM och säga tappa inte hoppet, bästa tipset från mig och många som upplevt det är när man slutar fokusera på graviditeten så släpper spänningarna i kroppen i många fall och då har många wips blivit gravida! Önskar er all lycka och håller tummarna för er ALLA ❤!!! Hjärtligt tacksam för respons trots så lååångt inlägg

• Svar på tråden HJÄLP! Jag är gravid och sambons brors tjej ofrivilligt barnlös!!!
  • Mar14

Ta inte illa upp nu, men jag får lite känslan av en sån där tråd som är jättevanlig på bröllopsforum där bruden tycker att omgivningen inte alls fattar hur stort det är att de skall gifta sig.

Din svägerska mår nog inte bra. Kanske är det "bara" barnlösheten, kanske är hon sådan som person att hon bär en massa bagage, dåligt självförtroende eller något annat. Hursomhelst, baserat på vad du skriver så mår hon inte bra.

Hon tycker heller inte om dig. Varför vet vi inte, och det spelar ingen roll vems fel det är - ni funkar helt enkelt inte tillsammans.

I det läget finns det _ingenting_ du kan göra för att stötta henne, utom möjligtvis en kommentar av typen "Vi är väldigt glada över att vara gravida, men vi vet att det är jobbigt för er att höra om det. Säg till om det finns något vi kan göra. Vi håller alltid tummarna för att ni snart skall vara gravida också!" men då får du tänka flera gånger så att det inte kan missförstås.

Det är skitjobbigt när folk runt omkring en blir gravida medan man själv försöker, och det finns liksom ingen bra hjälp att få. Ett fåtal ofrivilligt barnlösa tar gärna del av sina vänners graviditet, men för de flesta (tror jag) är det en jobbig påminnelse, och man vill hellre bara ignorera det. Det är en svårt balansgång för den som är barnlös - att bete sig socialt korrekt, stötta vänner/släkt och samtidigt inte utsätta sig själv för mer sorg än nödvändigt. Inte lätt alls.

Att familjen inte reagerar så jättestort kanske helt enkelt beror på att de inte är jätteintresserade? Det var det jag menade i början - när man själv är gravid känns det som det största i världen, och det är lätt att glömma att för de runt omkring så är det kanske inte så viktigt, och det är inte sån stor grej. Jag tror man så lätt får den här bilden från TV och böcker om att man skall utropa att man är gravid och alla skall flockas runt en och gratulera och man skall bli behandlad som en prinsessa och det blir en massa specialsaker, men att det i verkligheten inte är så mycket mer än att man talar om det, folk gratulerar och så är det bra med det. (Precis som med ett bröllop. ) Att du därför uppfattar att familjen inte pratar så mycket om det eller verkar så glada, kanske helt enkelt beror på att det inte är så stor grej för dem. De är säker glada, men det behöver ju inte vara så stor grej för det.

Det är dessutom långt till dess att ni skall ha barn och om det är i juni så är ni väl precis över gränsen där risken för missfall minskat, så för många kanske det inte riktigt är verkligt än. Det kanske kommer när det är lite närmare födseln.

Tänk inte så mycket på det. Fokusera på dig och sambon, och gläds åt ert väntande barn, men analysera inte resten av familjens beteende.

• Chiva

Jag kände igen mig och var nästan nervös att det var mig du pratade om. Jag har själv gått igenom massa missfall och opererats för utomkvedshavandeskap. Det är en så oerhörd sorg och det gör ont när man blir påmind att det går bra för andra, eller när vänner och familj gör abort osv. Men det betyder inte att man inte kan glädjas åt andra och känna sorg med sina nära och kära.

Klart att hon är ledsen och hon kommer säkert känna ett slag i magen när ni berättar. Vilket jag tycker är okej och  absolut inget du och familjen borde vara rädda för, utan kanske bara beredd på. Är hon "normal" så kommer hon snart att glädjas med er! Men det låter som er relation kanske inte är den bästa? Hoppas att det löst sig och att allt gått bra! och lycka till med graviditeten!

Svar på tråden HJÄLP! Jag är gravid och sambons brors tjej ofrivilligt barnlös!!!