• Elli Z

Pipmuggar! Bra och dåligt?

Hej alla föräldrar!

Jag läser Industriell design och produktutveckling på Örebro universitet och håller just nu med ett projekt där jag ska utveckla en pipmugg. Därför skulle jag vilja veta allt ni tycker och tänker kring pipmuggar! Tanken är att underlätta för barn i yngre åldrar (6-18 mån?) att dricka det sista i pipmuggen utan att behöva böja nacken för mycket eller höja/böja armarna! Here we go:
    I vilken ålder börjar barn med pipmugg? Upp till vilken ålder upplever ni att barn har svårt med att böja nacken tillräckligt långt bak/vända på pipmuggen för att kunna dricka sista droppen? Upplever ni ens ovanstående som ett problem? Vad är bra med pipmugg? Vad är ett typiskt problem? Är det något särskilt man ska tänka på? Vad ska priset ligga på för en pipmugg tillverkad i Sverige? Vilket material föredrar ni? (Ex plast, rostfritt stål etc) Tänker ni på att produkten ska kunna återvinnas? Färg? (Ex enfärgad, genomskinlig, mått, mönster etc) Form? (Ex cylinderform, sfärisk, oval etc) Handtag, ja eller nej? Och om JA, avtagbara eller ej?  Något annat ni själva tänkt på som saknas? Funktion, ergonomisk m.m!

Svara på en fråga, alla frågor eller bara dela med dig av dina erfarenheter och tankar. Allt uppskattas :) 

//Elli

• Svar på tråden Pipmuggar! Bra och dåligt?
  • Vickan I

Några snabba spontana. Genomskinlig eller iaf med "fönster" så man lätt kan se mängd vatten kvar i. Helst utan handtag (ändrat mig till det efter andra barnet) eller iaf så man kan ta bort så barnet får öva hålla som man håller i vanligt glas sedan. Mina pojkar har inte kunnat ha mjuk pip efter att de fick tänder då de gnagde på den så det lossnade plast. Bra funktion så den inte läcker i skarv mellan mugg och lock. Det gjorde en modell vi hade. Plast ok, bara det är "bra" plast som fungerar i diskmaskin. Gärna stadig så man kanske kan använda den som vanlig mugg utan pip när barnet blir större.

• En blå giraff
    I vilken ålder börjar barn med pipmugg?          Vi började vid ca halvåret då man börjar ge gröt och puréer också. Upp till vilken ålder upplever ni att barn har svårt med att böja nacken tillräckligt långt bak/vända på pipmuggen för att kunna dricka sista droppen?         Har aldrig ens tänkt på det problemet.
    Upplever ni ens ovanstående som ett problem?       Nej har aldrig tänkt på. Har väl hjälpt barnet att vända på muggen så den sista drycken kommer ut.
    Vad är bra med pipmugg?        Att man slipper få drickan över hela bordet och golvet.
    Vad är ett typiskt problem?        "Anti-spill-ventilen" som finns i många muggar gör att barnet får svårt att dricka ur muggen, vätskan      kommer för sakta. Har fått lov att ta bort ventilen ur muggen och då kommer istället vätskan för fort i många fall. Det ska komma lagom fort utan att barnet spiller så mycket.
    Är det något särskilt man ska tänka på? Ovanstående.
    Vad ska priset ligga på för en pipmugg tillverkad i Sverige? Inte mer än 50-60 kronor tycker jag.
    Vilket material föredrar ni? (Ex plast, rostfritt stål etc) Plast tycker jag.
    Tänker ni på att produkten ska kunna återvinnas? Ja gärna.
    Färg? (Ex enfärgad, genomskinlig, mått, mönster etc) Har ingen betydelse alls.
    Form? (Ex cylinderform, sfärisk, oval etc) Så den är lätt att diska både i diskmaskin och för hand. Inte så krångliga former med andra ord.
    Handtag, ja eller nej? Och om JA, avtagbara eller ej?  Ja handtag ska det vara. Behöver inte kunna tas av.
    Något annat ni själva tänkt på som saknas? Funktion, ergonomisk m.m Jag tycker det är viktigt att muggen kan diskas i maskin utan att bli förstörd. 
  • Vickan I

Ja ventilerna för antispill har jag alltid typ fått ta bort jag med.

• En blå giraff
    Vickan I skrev 2013-12-11 10:02:34 följande:
    Ja ventilerna för antispill har jag alltid typ fått ta bort jag med.
    Det känns som om barnen behöver vara 2-3 år för att orka suga ur vätskan ur en mugg med ventil. Och i den åldern dricker ju de flesta barn ur glas istället så ventilen är oftast helt värdelös!
  • Elli Z

Tack alla ni för svaren! Fortsätt gärna att skicka in svar, tankar och åsikter Skrattande

• Lowika

Gänga mellan locket och muggen! Annars far sen i två delar när barnet slänger den i golvet. Resultat: allt innehåll på golvet...

Svar på tråden Pipmuggar! Bra och dåligt?