• Anonym (Vab)

Vab med olika barn

Hejsan !

Detta är första gången jag vabbar. Har vabbat med min ena dotter, i morgon ska hon tillbaka till förskolan, men nu är min andra dotter förkyld, hur gör jag då? Ska jag "byta barn" i vabbperioden och hur gör man det?

Min andra fråga, om jag vabbar under helgen, om mina barn fortfarande är sjuka då, ska jag ha uppehåll i vabbandet ich anmäla ny vab på måndag eller hur gör jag?

När får jag vab pengarna och hur mycket? Tas det av mina föräldradagar? Är det samma belopp som SGI dagarna?

Jag ska studera, är fast anställd i botten men tjänstledig under studietiden. Kan jag jobba ändå en gång i veckan? Vad händer i så fall med mitt SGI? Studerar med studiestöd hela perioden för att skydda mitt SGI, men kommer i så fall jobba betydligt mindre än innan under mina studieveckor.

Min sista fråga, om mina barn blr sjuka under studietiden när jag skulle jobbat, har jag rätt till vab? Får jag då samma ersättning?

Med vänlig hälsning,

• Svar på tråden Vab med olika barn
  • Försäkringskassan

Hej!

Du ansöker om VAB för respektive barn som du är hemma med. Är båda barnen sjuka samma dag ansöker du för ett av barnen.

Du ansöker för de dagar som du avstår ditt arbete för att stanna hemma och ta hand om sjukt barn.  Du behöver inte göra en ny anmälan på måndagen om barnet fortfarande är sjukt.

När vi har fått in din ansökan ska det högst ta 30 kalenderdagar att handlägga ditt ärende om vi har alla uppgifter som behövs. Är det något som behövs kompletteras kan handläggningstiden ta längre tid, i så fall får du information om det.

Tillfällig föräldrapenning är en egen förmån. Dagarna du ansöker dras inte från föräldrapenning dagarna.

Ersättningen baseras på din sjukpenninggrundande inkomst och ersättningen är knappt 80% av den.

Om du studerar med CSN kan du få behålla din sjukpenninggrundande inkomst. Den hålls vilande under din studietid. Om du arbetar under din studietid kommer en studietids SGI att fastställas utifrån den inkomst du tjänar när du arbetar under studietiden.

När du har CSN medel kan du inte ansöka VAB då du inte mister någon inkomst när du studerar. Blir barnet sjuk en dag då skulle ha arbetat i din studieperiod kan du ansöka om VAB. Den ersättningen baseras på din studietids SGI.

Här kan du läsa mer om SGI vid studier:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/planera/sjukpenninggrundande_inkomst_-_for_dig_som_studerar,_ar_arbetslos,_har_sjuk-_eller_aktivitetsersattning

Hälsningar Ellen,

handläggare

Svar på tråden Vab med olika barn