• Anonym (Flickvän)

Fem lättöl om om dagen?

Min kille dricker cirka fem lättöl varje kväll alla dagar i veckan. Inte mer och inte mindre. Är det så mycket att man skulle kunna kalla det alkoholism? 

• Svar på tråden Fem lättöl om om dagen?
  • Påven Johanna

Lättöl och alkoholism känns inte som en självklar koppling för mig.

• Anonym (nja)

Det låter mer som någon typ av matmissbruk än alkoholism tycker jag. Det är kalorierna som känns värre om det rör sig om just lättöl. Men missbruk är det bara om han är beroende och har svårt att avstå.

• frappa
    Anonym (nja) skrev 2013-12-10 22:34:31 följande:
    Det låter mer som någon typ av matmissbruk än alkoholism tycker jag. Det är kalorierna som känns värre om det rör sig om just lättöl. Men missbruk är det bara om han är beroende och har svårt att avstå.

Nä, då är det ett beroende.

När han inte kan sköta sitt jobb pga sina 5 lättöl, då kan vi börja prata.

TS, lägg ner, det är direkt löjligt.

Enda du kan klaga på är om han har problem med vikten, då kan det vara dumt att skicka i sig så mycket socker.

• Anonym (F.i.A)

Du borde kontakta socialtjänsten och se om du kan få honom omhändertagen. Lättöl är ofta inkörsporten till tyngre beroenden såsom kaffe och nezeril.

• Mälaröbo

5 lättöl innehåller ca 10 cl sprit (40%). Han dricker alltså 10 cl sprit/dag.
    Enligt forskning ligger en daglig konsumtion med låg risk på max 8 cl/dag.
    Dricker han inte varje dag är en konsumtion på 12 cl/dag NÄR han dricker, låg risk.
    När konsumtionen överstiger detta ökar risken för olika sorters problem, bl.a. hälsan.
    De två "viktigaste", eller tydligaste kriterierna för fysiskt beroende är kontrollförlust och abstinens.

• Anonym (Flickvän)

Men jag kan tillägga att innan vi träffades drack han betydligt mer. Han var full cirka två gånger i veckan och drack runt sju/åtta  öl. När jag flyttade in till honom ställde jag ett krav och nu dricker han bara fyra. 

• En blå giraff

Låter dyrt med 5 lättöl per dag. Och kanske dåligt för vikten. Annars kan jag inte se problemet faktiskt.

• The sea refuses no river
    Anonym (Flickvän) skrev 2013-12-11 10:12:39 följande:
    Men jag kan tillägga att innan vi träffades drack han betydligt mer. Han var full cirka två gånger i veckan och drack runt sju/åtta  öl. När jag flyttade in till honom ställde jag ett krav och nu dricker han bara fyra. 
    Det kan vara, det beror helt och hållet på vad för person din sambo är och varför han dricker på det sättet. Jag har dock svårt att se en person försöka fly sig själv med hjälp av lättöl - då finns det enklare medel som inte ens behöver vara berusande. Det kan vara ett beroende, ehuru inte ett missbruk. Jag är själv t.ex. beroende av kaffe så som så många av oss svenskar, men det påverkar inte negativt min livssituation, hur dåligt för hälsan det än kan vara.

Ifall du känner ett behov av att förändra din partner:
    Kom tillbaka när det påverkar ert förhållande negativt. Jag tycker att det låter som att han var mån om att behålla ert förhållande och därför anpassade sig efter dina krav, en övervägning man ibland får göra. Men det känns mycket att begära av en människa att helt ge upp sina egna intressen, hur fåniga de än kan verka för dig (jag hoppas såklart att du respekterar hans öl-intresse även ifall du inte kan relatera till det).

Jag har all respekt för människors rätt till val av partner. Det är ett sätt att aktivt påverka sitt liv, och jag kan faktiskt förstå dem som t.ex. väljer att inte vara tillsammans med rökare, trots att jag själv är en, då man själv bör kunna utöva frihet över sin levnadssituation.

Dock så finns det gränser för även detta frihetsutövande. Jag har väldigt svårt för människor som sätter krav på sin omgivning, när det gäller icke professionella omständigheter. Har jag en person i min närhet som missbrukar, skulle det aldrig falla mig in att sätta krav för min egen skull, möjligen ta avstånd ifall det blir jobbigt eller för hens egen skull. Ett missbruk är en flykt från jaget, och ifall mina vänner inte står ut med sig själva är inte det första jag tänker på att rädda mig själv ifrån dem.
  • nymedlem
    Anonym (F.i.A) skrev 2013-12-10 23:01:46 följande:
    Du borde kontakta socialtjänsten och se om du kan få honom omhändertagen. Lättöl är ofta inkörsporten till tyngre beroenden såsom kaffe och nezeril.

• Anonym (Tina)

Men lättöl, är inte de typ 2, 2 promille eller nåt? Går det ens att bli påverkad av det? Är väl ingen skillnad på att dricka några lättöl varje kväll som att dricka läsk eller saft? Nej TS, tycker du ska sluta tramsa, lättöl liksom...

• nymedlem
    Anonym (Tina) skrev 2013-12-11 13:45:23 följande:
    Men lättöl, är inte de typ 2, 2 promille eller nåt? Går det ens att bli påverkad av det? Är väl ingen skillnad på att dricka några lättöl varje kväll som att dricka läsk eller saft? Nej TS, tycker du ska sluta tramsa, lättöl liksom...

Nej, man kan INTE bli påverkad av lättöl!
  • Krixx

En lättöl innehåller upp till 2,25 PROCENT! Två lättöl motsvarar alltså en pilsner. En 33 cl lättöl motsvarar alltså ca 2 cl starksprit. Till TS: din pojkvän har inget missbruk, eventuellt ett beroende men definitivt ett riskbruk.

Svar på tråden Fem lättöl om om dagen?