10-årig flicka med atypisk autism
Vår dotter har för ett år sedan utretts hos BUP och fått diagnosen uppmärksamhetsstörning, därefter blev vi flyttade till barnhab. för att det fanns misstankar om en eventuell autismdiagnos. Nu har vi fått veta att hon har atypisk autism och uppmärksamhetsstörning/adhd. Jag har läst olika trådar om detta och sökt på nätet efter atypisk autism hos flickor men det mesta jag hittar handlar om pojkar och stämmer inte riktigt in på vår flicka. Vår dotter har stora problem med skolan, hon vill inte gå dit och har ont i magen/huvudet varje morgon, hon hänger inte riktigt med i alla ämnen och hamnar snabbt efter i skolarbetet. Hon har även jobbigt med sömnen och har svårt att somna och sover sen oroligt. Jag måste sitta hos henne och klia på ryggen för att hon ska somna, detta tar allt mellan 30 min till 2 timmar eller mer. Hon vägrar ta tabletter och annan medicin, efter många om och men tar hon kestin smälttablett mot pollenallergi/pälsdjursallergi samt lergigan, flytande, mot klåda på grund av eksem. Just nu känner vi att vi sitter fast och inte vet hur vi ska göra med skolan och sömnen, medicin hade kanske hjälpt en del men det är ju svårt när hon inte tar medicin *suck* Är det någon här som har något bra tips på hur vi kan göra för att underlätta och få vardagen att funka!?!?!?