• Erfdgt

Barnkalas, dela ut godispåsar, hur?

Det blir barnkalas snart och det blir ca 40 barn på kalaset. Vi kommer inte ha det hemma, utan har hyrt en lokal. Jag känner inte till lokalen och vi får vara där ca 30-60min i förväg och dekorera osv. Därför vet jag inte riktigt hur det ser ut och kan inte i förväg göra skattkartor eller liknande.. men..

Hur gör man med godispåsarna på smidigast sätt då? Det är ju en hel del barn, så tex fiskdamm eller liknande kan ju ta lite tid och barnen längst bak i kön lär bli rätt trötta på att vänta kanske? Ska man bara ställa fram dom på ett bord, så alla kan ta en påse innan dom går hem? Eller blir det för tråkigt?

• Svar på tråden Barnkalas, dela ut godispåsar, hur?
  • Erfdgt

Det känns ju som det enklaste alternativet, men också det tråkigaste. Hittar vi inte på något bättre, så lär det bli så ändå :)

• fluu

Fiskdamm kanske? Eller någon slag tävling, typ "sjung en sång på e" och den som gör det först får sin påse först. Beror ju lite på ålder på barnen.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Erfdgt

Vi misstänker ju som sagt att fiskdamm kan bli lite långdraget. Tanken var först att ha det, men ju närmare kalaset vi kommer, desto mer tvivlar jag. Barnen går första klass, så tålamod, att lyssna på instruktioner osv är kanske inte starkaste sidan.. Inte på kalas iaf :P hehe

Men vi får se, kanske bara delar ut påsarna vid hemgång ändå.

• fluu
    Erfdgt skrev 2013-12-09 05:19:20 följande:
    Vi misstänker ju som sagt att fiskdamm kan bli lite långdraget. Tanken var först att ha det, men ju närmare kalaset vi kommer, desto mer tvivlar jag. Barnen går första klass, så tålamod, att lyssna på instruktioner osv är kanske inte starkaste sidan.. Inte på kalas iaf :P hehe

Men vi får se, kanske bara delar ut påsarna vid hemgång ändå.
    Fiskdammen kan ju annars vara när man går hem. Typ de får ställa upp sig på led, fiska påse och sen gå och klä på sig och gå hem.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • krakel

Kam du inte gömma påsarna lite varstans så alla får leta fast utan karta????

• Nyfiken gul

Skriv namn på påsarna och dela ut vid hemgång.  

Så gör alltid vi som har kalas omkring oss där vi bor. Just för att det är många barn och det blir ibland orättvisor i att låta barnen få godis mitt under kalaset men inte får äta det osv.  

Då har vi skrivit namn på påsar och sen gått och delat ut vid hemgång.  På så sätt är det också enkelt att tillgodose dom barn som av olika skäl inte kan eller får äta godis av olika slag.  Barnen hinner inte jämföra påsar och dom slipper kanske jobbiga känslor med att varför fick han choklad o inte jag osv... 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Sticka

Om det är samma snask i alla påsar (alltså ingen är allergiker/veg/muslim) fungerar det kanske att gömma alla påsar både ute och inne och bara låta dem leta hej vilt. 
    Är påsarna namnade så kan de också få leta hej vilt och hjälpas åt så att alla får sin påse.

Men att ha fiskdamm, ett barn i taget, blir nog i långsammaste laget för så många barn. När sista barnet ska fiska har kanske första barnen tömt sina påsar redan.

Allt beror på hur barnen är som personer. Jag hade, som liten, inte vågat riva runt och letat efter en godispåse. Det hade känts gamigt och jag hade nog bara väntat tills de andra hittat sina påsar och blev det nån till mig, så tack tack, annars så kvittade det. Jag hade väldigt svårt för alla lekar/uppgifter där man skulle roffa/riva/slita/dra i andra. Ingen tävlingsmänniska alltså. Men dagens barn är nog annorlunda.

• Erfdgt

Det kommer vara samma sak i alla påsar, så vitt vi vet inga allergier eller liknande. Ingen förälder som sagt till om det åtminstone, så måste ju gå efter det. Jag vet inte namnet på alla barnen heller, så tänkte inte namna påsarna. Alla brukar ju inte gå hem samtidigt, utan brukar bli ett spann på ca 20-30min där barnen åker hem. Vissa lite tidigt och andra lite sent.

Förra året gjorde vi så att vi bara gömde påsarna i ett rum och släppte in alla att leta. Det gick ganska bra, då var dom dock bara ca 25 barn. Kanske får bli en favorit i repris i år igen. Då hade vi också hyrt en lokal, visste inte riktigt i förväg hur det såg ut. Fanns inte så många bra platser att gömma på och tror det är ännu färre i lokalen i år, men får kanske pröva :)

Svar på tråden Barnkalas, dela ut godispåsar, hur?