• Familyboom

5 månaders sover längre sammanhängande på dagen än natten

Som rubriken lyder. Vår dotter sov igenom alla tänkbara ljud dag som natt framrulla hon var ca 2 månader. Hon vaknade bara 1-2 gånger under natten. Sen vände det rejält! Ska hon sova på dagen så är det vagnen som gäller annars är det omöjligt. Väl i vagnen kan hon sova 2-5 timmar i sträck utan problem. Så oftast sover hon bara en gång/ dag förutom om hon slumrar till när hon ammar. Ljud tycker hon inte om längre. Med en högljudd storebror blir det lite jobbigt för henne ibland. På kvällen lägger jag ner henne i hennes säng precis innan hon somnar. Då sover hon som längst i 3 timmar och sen börjar det. Då är det dags att äta och när hon väl somnat om igen så sover hon max i 2 timmar tillsyn är det dags igen. Hon vaknar då oftare och oftare. Detta har gjort så att vi har fått ligga och amma under natten då jag varit helt slut. Som det är nu så ligger hon och suttar natten igenom känns det som. Bröstet finns ju där så hon passar väl på =P Går jag upp så dröjer det inte lång tid innan hon vaknar. Problemet är att jag har problem med ryggen och efter att ha legat hela natten som jag gjort kan jag knappt röra mig på morgonen. Hon är inte så förtjust i nappen och många av nätterna så jobbar sambon. Det är bara bröstet som gäller för att hon ska kunna somna om dessutom. Jag matar och matar under vaken tid men ändå vaknar hon ofta på natten. Jag förstår ju att det handlar om närhet mer än mat men det är så himla påfrestande för ryggen. Några kloka råd? Känns galet att hon sover längre under dagen än natten. Har provat att lägga henne i liggdelen inne men det hjälper inte.

• Svar på tråden 5 månaders sover längre sammanhängande på dagen än natten
  • skogsvitter

Men låter du henne sova i upp till 5 timmar utan att väcka henne alltså??? Hon sover ju massor dagtid, mina har sovit runt 1½ timme på dagen i den åldern. Det är ju inte så konstigt att hon sover oroligt och vaknar ofta på natten om hon får så mycket sömn dagtid. Man får väcka dem helt enkelt och hålla koll på att de får in en vettig dygnsrytm.

Du säger att hon inte gillar ljud, hur kan hon då sova så bra på dagen med en storebror i närheten..? Får inte riktigt ihop hur er vardag ser ut

• Natulcien

Jag säger som ovan att det låter extremt om hon sover 5 timmar i ett svep på dagen!? Och dessutom powernapar vid amningstillfällena. Det låter som om hennes natt är på dagen s.a.s.?

Vår son sov ca 1,5 timme totalt på dagtid i samma ålder, och det var inte i ett svep utan uppdelat på 3x30 min. Vid 6 månader nöjde han sig med 2x30 min.
    Men då sov han väldigt bra på natten.

Prova att väcka henne på dagen och se om det gör skillnad för natten.

• hannis

Min lille som är exakt likadan. Han kan sova i 4 timmar i vagnen på dagtid men max 2 timmar i streck på natten och så har han varit sen han var runt halvåret. (Är nu 9 månader) Han är också extremt ljudkänslig och väcks lätt av storebror men får han bara vara ifred i vagnen tex utomhus och storebror är inne så sover han som en stock.

Jag har provat att väcka honom på dagtid men han sover lika illa på natten i alla fall fast är då grinigare på dagen för att han sover för lite. Tror helt enkelt han har större närhetsbehov nattetid och vill därför ligga nära och suga på nåt. Tar ej napp han heller...

Vi har löst det så nu att jag har slutat nattamma och så får han ersättning och samsover med sin pappa i stället. Då slipper han ligga i en obekväm ställning som jag fick göra och så kan vi dela bättre på nätterna när nattamningen sen har glömts av. På dagtid ammar jag som vanligt han vaknar lika ofta men sömnproblemet är inavelns stort för mig längre.

• Familyboom

Grejen är den att även om hon bara sover 1-2 timmar på dagen så sover hon dåligt på natten. Dagtid sover hon i vagnen utomhus. Inomhus kan hon inte sova. Hon kan inte somna själv i och med alla ljud. Lägger jag henne i sängen blir hon antingen arg eller klarvaken och ligger och skrattar och leker med fötterna. Hon somnar för den delen inte själv även om det är tyst. Hon är en väldigt envis tjej precis som sin storebror. Jag vet att allt brukar lösa sig tillsist men när man är mitt i "problemet" så är det såklart jobbigt. Sen har jag alltid fått höra att dem ska få sova när dem är så små, att dem ska få hitta sömnrytmen själva.

• Sockerdockan

Skulle det kunna funka att vänja in henne med en speciell låt som ni kan sätta på när hon ska sova och som får rulla hela tiden så länge hon ska sova? Den 'sväljer' ju mycket av de andra ljuden och slätar liksom ut så de tillfälliga höga ljuden (som jag förstår kommer med en storebror som kanske skriker till, slår på saker etc) inte blir lila framträdande. Vi började spela en viss låt för vår dotter redan på bb och använder den till och från fortfarande (hon är nu 6 mån) som en slags musiksnuttefilt när vi känner att det behövs. Tror att den hjälper henne att somna om även när vi inte är närvarade eftersom hon hört den i så många sammanhang med oss, till exempel vid matning osv.

Hoppas det kan hjälpa er!

Svar på tråden 5 månaders sover längre sammanhängande på dagen än natten