Sömnproblematik
Jag är en ensamstående mamma som verkligen skulle behöva tips och råd. Jag har en snart sex månaders bebis som enligt min uppfattning sover dåligt. Han somnar lugnt om kvällarna runt klockan sju i sin egen säng, jag kan lägga honom där och han somnar själv utan en tår. Sedan han var några veckor har han vaknat mycket på nätterna och det har fortsatt. Ett tag vaknade han två gånger i timmen och ville ha bröstet, jag trodde att det kan vara så och gav honom bröstet tills jag insåg att han mer eller mindre använder mitt bröst som napp nattetid (han snuttade mest och somnade). Han har vanlig napp men den spottade han ut i protest. Vi sov båda dåligt så jag satte "hårt mot hårt" och bestämde mig för att "vägra" amma oftare än var tredje timme (jag vågade inte låta det går längre tid då jag hade svårt att skilja på gråt av ilska vs gråt av hunger). Efter MYCKET möda fick vi lite rättsida på problemet och han accepterade nappen och somnade om utan att få bröstet varje gång. Jag gick från att liggamma till att sitta upp och verkligen se till att han fick i sig mat.
Dock höll denna procedur endast en kort period och hans tre timmars sömn blev två. Jag var rädd att han var hungrig och gav efter. Han fick alltså äta varannan timme istället för var tredje. Till saken hör att han är en späd kille som går upp i vikt mycket sparsamt och sjunker på viktkurvan mer och mer. Så fort jag "gav vika" ville han äta oftare och vaknar nu efter ca en till en och en halv timme. Jag har försökt att åtminstone låta honom vänta två timmar mellan målen men han VÄGRAR somna om. Han skriker och gråter och jag hör att han är riktigt förbannad. Min magkänsla säger mig att han inte är hungrig utan att han bara vill ha bröstet igen.
Snälla hjälp mig! BVC vet inte vad jag ska göra, deras svar är att jag ska testa att inte äta mjölk vilket jag gjort i två veckor men inte märkt någon skillnad. Dom säger att jag ska amma ofta eftersom han är tunn.
Jag helammar men har kompletterat med gröt under ca en månad för att han ska komma upp på viktkurvan men en dag vägrade han och det går helt enkelt inte att få honom att vilja äta igen. Han tar inte flaska alls, har kämpat i månader. På dagarna äter han helst varannan timme men klarar sig upp till fyra timmar mellan målen ibland.
Han är en pigg och glad kille vanligtvis men gnället är alltid nära.
Jag är själv med honom men har hjälp av familj och vänner men ingen som kan ta honom på nätterna. Jag skulle verkligen uppskatta lite råd och tips. Kanske någon som känner igen sig?!