exceptionell skrev 2013-12-07 18:49:29 följande:
Nu har jag bara skummat igenom inlägget "Viktig information för blivande veganer", det kändes som att det räckte.
Jag tycker att du bör läsa på lite mer och vara säker på dina fakta innan du skriver. Kantareller är inte tillräckligt för att få i sig 2000 I.E D-vitamin per dag exempelvis. Vem har råd att äta 150 gram hampaprotein per dag? Och hur skulle magen må av det? Är man vegan ska man inte förlita sig på spirulina som källa för alfalinolensyra (och många skulle nog inte ha råd att äta de doser du rekommenderar), men visst funkar det som ett komplement till AlgOmega3 som du också nämner. Det skulle även kunna vara bra att tipsa om valnötter och chiafrön som innehåller mycket alfalinolensyra.
Vidare räcker inte berikade sojaprodukter för att få i sig dagsbehovet av b12. För att nämna ett exempel så innehåller Alpro soya's sojamjölk 0,38 µg B12 per 100 gram. Låt säga att man får i sig 300 gram per dag, det blir 1,14 µg. Det rekommenderade dagliga intaget ligger på 3 µg.
För att sammanfatta:
1. Man BÖR äta AlgOmega3 (eller motsvarande produkt) som vegan, oavsett vad man äter i övrigt. Men man kan komplettera med andra alger och livsmedel som också innehåller alfalinolensyra.
2. Man BÖR äta tillskott med D-vitamin mellan september-maj, med minst 2000 I.E/dag. Det bästa är att äta D3-vitamin, men den är utvunnen ur fårull. Vill man ha ett veganskt alternativ kan man i stället köpa D2-vitamin, men då bör man öka dosen lite anser jag.
3. Man BÖR äta tillskott med B12 som vegan, oavsett hur kosten ser ut.
4. Man behöver INTE äta 150 gram proteinpulver per dag. En väl sammansatt vegankost innehåller tillräckligt med protein för att täcka dagsbehovet ändå.
Kantareller ligger i Topp 2 på råvaror som innehåller mest D-vitamin. Bara 10 kantareller dagligen uppfyller dagsbehovet enligt Eric Danell på Karljohanstiftelsen. Jag har dessutom sagt att jag tycker att D-vitamin kosttillskott är effektivare, men folk får alltid lov att välja själva.
Många idrottsmän behöver väldigt mycket protein och annan mat, så 66 gram protein per dag är antagligen bara hälften av vad de behöver. Varför skulle magen må dåligt av 30 gram fibrer dessutom? Nästan alla har idag brist på fibrer för det är svårt att få i sig genom mat, man skulle behöva äta en massa bröd tråkigt nog för att nå upp till Livsmedelsverkets rekommendationer. Man kan utan problem få i sig upp till 35 gram fibrer per dag!
Chiafrön har jag hittills inte haft i min kost, men jag har nu kollat upp de och de låter bra, så jag kan inte säga annat än tack för tipset. Det var inte meningen att ta upp alla världens varor i detta inlägg utan ge exempel på vissa vilka man kan komma igång med ifall man vill bli vegan, sedan får man leta resten själv när man väl är igång.
Om man dricker många olika veganska mejerier så är det inte svårt att få i sig tillräckligt med vitamin B12. Jag gör flingor på morgonen med B12 berikad soygurt, sedan dricker jag Garant Havredryck/Soygurt igen till maten (alltid berikad med vitaminer) under dagens lopp, och visst får man i sig allting när man byter ut normala mejerier mot veganska. Dessutom innehåller Havredryck och soygurt nästan dubbelt så mycket D-vitamin som vanlig mjölk, så är det något som man måste dricka extremt mycket av för att få i sig allt så blir det vanlig yoghurt och mjölk, inte soygurt, den är alltså mycket bättre!
Jag tycker också att man bör äta AlgOmega för att garanterat få i sig lämplig mängd med omega 3. Men man överlever utan den också, och kan istället äta mycket frön och nötter med Omega 3 om man vill, som valnöt och Chiafrön.
Man kan äta D-vitamin kosttillskott om man vill. Men jag skrev faktiskt i texten att jag tycker att de borde göra det, annars får man äta mycket kantareller som sagt.
Absolut ska man få i sig B12 kosttillskott när man är vegan, och det finns flera källor till det att välja mellan.
Jag har där emot inte sagt att man ska äta 150 gram hampapulver varje dag, det är endast ett tips för de som tränar och som behöver mer protein än vi övriga.