• VeganTjej

Allt du behöver veta om Veganism, till punkt och pricka

För den som gärna vill bli vegan, men inte vet var de ska börja så är det bra start att besöka min blogg, där jag har gjort mitt bästa för att samla all viktig information som berör ovannämnda ämnet. Kommentera gärna i den här tråden (inte på bloggen) vad ni anser.
    http://www.coconut-audio.com/blog.html#viktig

• Svar på tråden Allt du behöver veta om Veganism, till punkt och pricka
  • VeganTjej

C-vitamin spelar en väsentlig roll i kroppens flera funktioner förresten, där bland när man vill öka sitt järnupptag. Det är extra viktigt att ta hänsyn till det när man är vegan. Apelsin, Citronjuice samt C-vitamin i brustablett form är allra bäst för ändamålet.

http://www.vitaelab.se/Ingredienslexikon/C-vitamin

• Philippa

Skulle aldrig bli vegan....!

Varför blir man det??

• exceptionell

Nu har jag bara skummat igenom inlägget "Viktig information för blivande veganer", det kändes som att det räckte. 

Jag tycker att du bör läsa på lite mer och vara säker på dina fakta innan du skriver. Kantareller är inte tillräckligt för att få i sig 2000 I.E D-vitamin per dag exempelvis. Vem har råd att äta 150 gram hampaprotein per dag? Och hur skulle magen må av det? Är man vegan ska man inte förlita sig på spirulina som källa för alfalinolensyra (och många skulle nog inte ha råd att äta de doser du rekommenderar), men visst funkar det som ett komplement till AlgOmega3 som du också nämner. Det skulle även kunna vara bra att tipsa om valnötter och chiafrön som innehåller mycket alfalinolensyra. 

Vidare räcker inte berikade sojaprodukter för att få i sig dagsbehovet av b12. För att nämna ett exempel så innehåller Alpro soya's sojamjölk 0,38 µg B12 per 100 gram. Låt säga att man får i sig 300 gram per dag, det blir 1,14 µg. Det rekommenderade dagliga intaget ligger på 3 µg. 

För att sammanfatta: 

1. Man BÖR äta AlgOmega3 (eller motsvarande produkt) som vegan, oavsett vad man äter i övrigt. Men man kan komplettera med andra alger och livsmedel som också innehåller alfalinolensyra. 

2. Man BÖR äta tillskott med D-vitamin mellan september-maj, med minst 2000 I.E/dag. Det bästa är att äta D3-vitamin, men den är utvunnen ur fårull. Vill man ha ett veganskt alternativ kan man i stället köpa D2-vitamin, men då bör man öka dosen lite anser jag. 

3. Man BÖR äta tillskott med B12 som vegan, oavsett hur kosten ser ut. 

4. Man behöver INTE äta 150 gram proteinpulver per dag. En väl sammansatt vegankost innehåller tillräckligt med protein för att täcka dagsbehovet ändå. 

• VeganTjej
    Philippa skrev 2013-12-07 18:44:44 följande:
    Skulle aldrig bli vegan....!

Varför blir man det??
    För att det gynnar hälsan, många kända studier visar att veganer/vegetarianer lever längre och är nästan helt förskonade från hjärt- och kärl-sjukdomar som t.ex. stroke och flera typer av cancer.

Det gynnar även miljön för man måste inte producera så mycket mat, vilket leder till mindre koldioxidutsläpp i luften. I nuläget måste man odla mat till både människor och slaktdjur och det tär mycket på miljön.

Slaktdjur förtär mer än oss människor och man måste hugga ner fler skogar än vad man annars hade behövt, och  träd behövs givetvis för att omvandla koldioxid till ren luft, utan mycket växtlighet blir luften förorenad och ökar risken för cancer, hjärt- och kärl-sjukdomar och lungsjukdomar.

Maten som går till slaktdjur kunde ha räddat många miljontals svältande barn i Afrika istället. Och för att tillverka ett kg kött behövs det 100.000 liter vatten om man räknar in produktionen av foder. Ett törstigt barn i Afrika behöver 2 liter vatten om dagen för att överleva, men ofta får de inte ens det tack vare köttproduktionen som dessutom ständigt ökar!
  • Katlan

Det mesta 'är dränkt i ketchup, massor av halv/helfabrikat och du ivrar för att man ska köpa färdigkokta linser och bönor.
    Känns sådär seriöst.

• VeganTjej
    exceptionell skrev 2013-12-07 18:49:29 följande:

Nu har jag bara skummat igenom inlägget "Viktig information för blivande veganer", det kändes som att det räckte. 

Jag tycker att du bör läsa på lite mer och vara säker på dina fakta innan du skriver. Kantareller är inte tillräckligt för att få i sig 2000 I.E D-vitamin per dag exempelvis. Vem har råd att äta 150 gram hampaprotein per dag? Och hur skulle magen må av det? Är man vegan ska man inte förlita sig på spirulina som källa för alfalinolensyra (och många skulle nog inte ha råd att äta de doser du rekommenderar), men visst funkar det som ett komplement till AlgOmega3 som du också nämner. Det skulle även kunna vara bra att tipsa om valnötter och chiafrön som innehåller mycket alfalinolensyra. 

Vidare räcker inte berikade sojaprodukter för att få i sig dagsbehovet av b12. För att nämna ett exempel så innehåller Alpro soya's sojamjölk 0,38 µg B12 per 100 gram. Låt säga att man får i sig 300 gram per dag, det blir 1,14 µg. Det rekommenderade dagliga intaget ligger på 3 µg. 

För att sammanfatta: 

1. Man BÖR äta AlgOmega3 (eller motsvarande produkt) som vegan, oavsett vad man äter i övrigt. Men man kan komplettera med andra alger och livsmedel som också innehåller alfalinolensyra. 

2. Man BÖR äta tillskott med D-vitamin mellan september-maj, med minst 2000 I.E/dag. Det bästa är att äta D3-vitamin, men den är utvunnen ur fårull. Vill man ha ett veganskt alternativ kan man i stället köpa D2-vitamin, men då bör man öka dosen lite anser jag. 

3. Man BÖR äta tillskott med B12 som vegan, oavsett hur kosten ser ut. 

4. Man behöver INTE äta 150 gram proteinpulver per dag. En väl sammansatt vegankost innehåller tillräckligt med protein för att täcka dagsbehovet ändå. 

Kantareller ligger i Topp 2 på råvaror som innehåller mest D-vitamin. Bara 10 kantareller dagligen uppfyller dagsbehovet enligt Eric Danell på Karljohanstiftelsen. Jag har dessutom sagt att jag tycker att D-vitamin kosttillskott är effektivare, men folk får alltid lov att välja själva.

Många idrottsmän behöver väldigt mycket protein och annan mat, så 66 gram protein per dag är antagligen bara hälften av vad de behöver. Varför skulle magen må dåligt av 30 gram fibrer dessutom? Nästan alla har idag brist på fibrer för det är svårt att få i sig genom mat, man skulle behöva äta en massa bröd tråkigt nog för att nå upp till Livsmedelsverkets rekommendationer. Man kan utan problem få i sig upp till 35 gram fibrer per dag! 

Chiafrön har jag hittills inte haft i min kost, men jag har nu kollat upp de och de låter bra, så jag kan inte säga annat än tack för tipset. Det var inte meningen att ta upp alla världens varor i detta inlägg utan ge exempel på vissa vilka man kan komma igång med ifall man vill bli vegan, sedan får man leta resten själv när man väl är igång.

Om man dricker många olika veganska mejerier så är det inte svårt att få i sig tillräckligt med vitamin B12. Jag gör flingor på morgonen med B12 berikad soygurt, sedan dricker jag Garant Havredryck/Soygurt igen till maten (alltid berikad med vitaminer) under dagens lopp, och visst får man i sig allting när man byter ut normala mejerier mot veganska. Dessutom innehåller Havredryck och soygurt nästan dubbelt så mycket D-vitamin som vanlig mjölk, så är det något som man måste dricka extremt mycket av för att få i sig allt så blir det vanlig yoghurt och mjölk, inte soygurt, den är alltså mycket bättre!

Jag tycker också att man bör äta AlgOmega för att garanterat få i sig lämplig mängd med omega 3. Men man överlever utan den också, och kan istället äta mycket frön och nötter med Omega 3 om man vill, som valnöt och Chiafrön.

Man kan äta D-vitamin kosttillskott om man vill. Men jag skrev faktiskt i texten att jag tycker att de borde göra det, annars får man äta mycket kantareller som sagt.

Absolut ska man få i sig B12 kosttillskott när man är vegan, och det finns flera källor till det att välja mellan.

Jag har där emot inte sagt att man ska äta 150 gram hampapulver varje dag, det är endast ett tips för de som tränar och som behöver mer protein än vi övriga.
  • CoconutMuscle

Jag brukar dricka ett par liter av soygurt varje dag så det är inget problem. Mitt största problem med veganskt är att jag får i mig för mycket vitaminer! Jag har behövt sluta med vitamintabletter för att jag äter så nyttigt. Jag brukade ta "Only One Advanced+" när jag var vegetarian, men det behövs inte längre när jag är vegan.
  • CoconutMuscle

Hampa är det bästa som har hänt mig. Jag brukade äta kvarg som långsamt protein, och då hade jag också brist på fibrer i min diet så jag behövde ta Fibrex kosttillskott. Men med Hampa protein behövs det inte längre för att den har mycket fibrer i.
    Om man styrketränar ska man ta mycket protein, 2 gram protein per kroppsvikt. Jag brukar ta ris/ärtprotein på morgonen och efter träning för att det är snabbverkande. Under resten av dagen blandar jag Hampa i alla proteinshakes jag dricker. Jag vill inte ta för mycket soygurt så jag byter ut den med havregurt, men denna har inget protein så jag tar den tillsammans med ärtprotein, ärta och havre passar bra tillsammans. Innan jag sover tar jag Hampa protein, men den måste blandas in med annat för att kunna vara ätbart.
  • exceptionell
    VeganTjej skrev 2013-12-07 20:20:25 följande:
    Kantareller ligger i Topp 2 på råvaror som innehåller mest D-vitamin. Bara 10 kantareller dagligen uppfyller dagsbehovet enligt Eric Danell på Karljohanstiftelsen. Jag har dessutom sagt att jag tycker att D-vitamin kosttillskott är effektivare, men folk får alltid lov att välja själva.

Många idrottsmän behöver väldigt mycket protein och annan mat, så 66 gram protein per dag är antagligen bara hälften av vad de behöver. Varför skulle magen må dåligt av 30 gram fibrer dessutom? Nästan alla har idag brist på fibrer för det är svårt att få i sig genom mat, man skulle behöva äta en massa bröd tråkigt nog för att nå upp till Livsmedelsverkets rekommendationer. Man kan utan problem få i sig upp till 35 gram fibrer per dag! 

Chiafrön har jag hittills inte haft i min kost, men jag har nu kollat upp de och de låter bra, så jag kan inte säga annat än tack för tipset. Det var inte meningen att ta upp alla världens varor i detta inlägg utan ge exempel på vissa vilka man kan komma igång med ifall man vill bli vegan, sedan får man leta resten själv när man väl är igång.

Om man dricker många olika veganska mejerier så är det inte svårt att få i sig tillräckligt med vitamin B12. Jag gör flingor på morgonen med B12 berikad soygurt, sedan dricker jag Garant Havredryck/Soygurt igen till maten (alltid berikad med vitaminer) under dagens lopp, och visst får man i sig allting när man byter ut normala mejerier mot veganska. Dessutom innehåller Havredryck och soygurt nästan dubbelt så mycket D-vitamin som vanlig mjölk, så är det något som man måste dricka extremt mycket av för att få i sig allt så blir det vanlig yoghurt och mjölk, inte soygurt, den är alltså mycket bättre!

Jag tycker också att man bör äta AlgOmega för att garanterat få i sig lämplig mängd med omega 3. Men man överlever utan den också, och kan istället äta mycket frön och nötter med Omega 3 om man vill, som valnöt och Chiafrön.

Man kan äta D-vitamin kosttillskott om man vill. Men jag skrev faktiskt i texten att jag tycker att de borde göra det, annars får man äta mycket kantareller som sagt.

Absolut ska man få i sig B12 kosttillskott när man är vegan, och det finns flera källor till det att välja mellan.

Jag har där emot inte sagt att man ska äta 150 gram hampapulver varje dag, det är endast ett tips för de som tränar och som behöver mer protein än vi övriga.

100 gram kantareller innehåller 336 I.E D2-vitamin (enligt USDA national nutrient database) vilket innebär att man behöver äta ca 600 gram kantareller dagligen för att få i sig rekommenderat dagligt intag av D-vitamin. Då bör också tilläggas att D2 inte tas upp lika effektivt av kroppen som D3, så man kanske bör äta ännu mer än så. 

Om den rekommenderade dagsdosen för fibrer är 25-35 gram, och man får i sig 30 gram enbart från hampaproteinet, så lämnar inte det utrymme för så mycket mer mat.. :) Jag säger dock inte att hampaprotein i sig är dåligt, jag har själv använt det i perioder. (Men då 30g/dag)

Chiafrön är fantastiska! :) 

Ja dricker man litervis med sojaprodukter dagligen når man kanske upp till dagsbehovet av B12. Tänk bara på att soja inte är helt bra i stora mängder. 

Jag har sett fettsyreanalyser gjorda på ett antal personer, även veganer (som inte tagit tillskott). Jag skulle inte råda någon till att chansa på den punkten, eftersom dessa fettsyror är otroligt viktiga för oss. 

Vill poängtera att jag inte menar att attackera, jag vill mest upplysa (eftersom du bad om åsikter). :) Jag är själv vegan sedan 15 år tillbaka och välkomnar ert initiativ, men jag tycker det är viktigt att kolla upp sina fakta innan man ger kostråd till människor. 

• VeganTjej
    exceptionell skrev 2013-12-07 22:22:22 följande:

100 gram kantareller innehåller 336 I.E D2-vitamin (enligt USDA national nutrient database) vilket innebär att man behöver äta ca 600 gram kantareller dagligen för att få i sig rekommenderat dagligt intag av D-vitamin. Då bör också tilläggas att D2 inte tas upp lika effektivt av kroppen som D3, så man kanske bör äta ännu mer än så. 

Om den rekommenderade dagsdosen för fibrer är 25-35 gram, och man får i sig 30 gram enbart från hampaproteinet, så lämnar inte det utrymme för så mycket mer mat.. :) Jag säger dock inte att hampaprotein i sig är dåligt, jag har själv använt det i perioder. (Men då 30g/dag)

Chiafrön är fantastiska! :) 

Ja dricker man litervis med sojaprodukter dagligen når man kanske upp till dagsbehovet av B12. Tänk bara på att soja inte är helt bra i stora mängder. 

Jag har sett fettsyreanalyser gjorda på ett antal personer, även veganer (som inte tagit tillskott). Jag skulle inte råda någon till att chansa på den punkten, eftersom dessa fettsyror är otroligt viktiga för oss. 

Vill poängtera att jag inte menar att attackera, jag vill mest upplysa (eftersom du bad om åsikter). :) Jag är själv vegan sedan 15 år tillbaka och välkomnar ert initiativ, men jag tycker det är viktigt att kolla upp sina fakta innan man ger kostråd till människor. 

Det går ju inte att äta så mycket kantareller varje dag, ha ha Ska ändra rekommendationen någon gång imorgon. Men mitt faktablad är i alla fall bättre i jämförelse med mycket annat man har läst och hört om jag får lov att säga det själv. Har hört från flera håll att t.ex. persilja och aprikoser ska vara så bra för att höja järnvärden, och det var det som fick mig att inse att de flesta kan ha svårt för att veta om hur man ska äta som vegan. Dessa innehåller väldigt mycket A-vitamin i jämförelse med järn och man kan enkelt få A-vitamin förgiftning i kroppen om vissa veganer skulle välja att förlita sig på infon att dessa kan vara järnkällor. Så mina rekommendationer är inte så tokiga som många andra man har läst. Fick lite grann känslan av att min text kan behövas för vissa, tror att den kommer det efter jag ändrat lite om D-vitaminen. Tack för påpekandet och för dina åsikter!
  • exceptionell

Nej, exakt haha! Det skulle nog bli rätt jobbigt att äta (och inte helt bra för kroppen) så mycket kantareller... :)

Visst har du bra fakta också, men det är ändå bra att kolla upp de råd man ger. Om någon nu läser dem och skippar tillskott exempelvis så är det ju inte så bra. 

Svar på tråden Allt du behöver veta om Veganism, till punkt och pricka