• Anonym (Orolig fru)

Min man kan inte hantera alkohol

Usch, jag älskar verkligen min man över allt och han är världens bästa på alla sätt och vis, men: han klarar inte att hantera alkohol. Och det skrämmer mig fruktansvärt.

Som ikväll. Vi hade spenderat hela dagen på ikea och gravid som jag är var jag fullständigt utmattad när vi kom hem. La mig för att vila en halvtimme, men råkade somna och vaknade först flera timmar senare - runt halv ett. Vaknar då av ljud från min man som antyder att han är allt annat än nykter. Nästa ljud jag hör är att han ställer sig och KISSAR. I SOFFAN. Rusar upp och undrar vad i helvete han håller på med. 

Han är extremt berusad och förstår inte alls vad som är fel med att kissa i soffan. Jag springer för att hämta handdukar och spraymedel för att minska skadorna i vår dyra soffa medan han försvinner ut i köket. 3 minuter senare kommer han in igen, skriker åt mig att han har då inte alls kissat i soffan, hytter med fingret mot sovrummet och skriker "GÅ" och kastar iväg handduken jag håller på med. Kämpar mot gråten och för att få honom med mig in till sängen. Sen går han igen.

Hittar honom i hallen där han sitter och stirrar ut i luften och är fullständigt borta. Lyckas till slut få med honom in till sängen, där han somnar på en sekund.

Detta är alltså inget som händer var dag, men allt för ofta vilket leder till att jag är jätteorolig var gång han ska ut och dricka. (nu hade han alltså bara suttit ensam i köket och sett på tv-serier...). Han har kissat i sängen vid två tillfällen det senaste halvåret efter att han druckit, spytt ner sovrumsmattan en gång, somnat på golvet ett antal gånger.

Han dricker tills han däckar nästan var gång, och har minnesförluster minst 80% av gångerna. När jag pratar med honom om det så verkar det inte alls gå in att det är oroväckande att ha minnesförluster så ofta efter man druckit, och att det inte är normalt.

Vad ska jag göra? Hur ska jag få honom till att lära sig att dricka normalt? Han säger ofta att han vill göra det, och skriver H2O på handen för att han ska komma ihåg att dricka vatten. Sen går det ändå åt helvete.. 

Jag har en son på tre år sedan tidigare som bor här på heltid och som mannen är världens bästa "pappa" till i vanliga fall, men min största skräck är att han ska vakna en sådan natt och se sin "pappa" sådär. Eller hitta honom sovandes på golvet en morgon. Nu har vi som sagt ytterligare en till påväg också.

Vill inte lämna honom. Vill bara att han ska ha ett sunt förhållande till alkohol. :(

• Svar på tråden Min man kan inte hantera alkohol
  • minst

Filma honom i smyg nästa gång och visa honom dagen efter! Han kanske helt enkelt borde avstå helt och hållet!

• Anonym (Orolig fru)
    minst skrev 2013-12-07 01:46:18 följande:
    Filma honom i smyg nästa gång och visa honom dagen efter! Han kanske helt enkelt borde avstå helt och hållet!
    Ja, det har jag funderat på flera gånger. Filma, eller åtminstone ljudinspela så han får höra. Men saken är att han faktiskt ofta har ångest på morgonen och lovar att det inte ska bli så nästa gång. Men sen blir det ju så i alla fall...

Ja, det har jag också tänkt. Men det känns bara så himla svårt. Han är stor vinentusiast och älskar att njuta av en flaska vin till maten. Han älskar också öl och tar sig gärna ett par stycken efter jobbet - inte var dag (det har vi inte råd med) men några gånger i veckan. Inget fel på något av det i sig men problemet är att efter några öl/vin så glider han väldigt lätt över på sprit - och det är då det farliga börjar..

I hans umgängeskrets är det också väldigt svårt att sluta dricka, då en väldigt stor del av deras umgängesform handlar om alkohol. Vet inte riktigt hur "accepterat" det är att bara sluta dricka. Även om det låter helt idiotiskt...
  • Hopplöst fall
    Anonym (Orolig fru) skrev 2013-12-07 02:07:57 följande:
    Ja, det har jag funderat på flera gånger. Filma, eller åtminstone ljudinspela så han får höra. Men saken är att han faktiskt ofta har ångest på morgonen och lovar att det inte ska bli så nästa gång. Men sen blir det ju så i alla fall...

Ja, det har jag också tänkt. Men det känns bara så himla svårt. Han är stor vinentusiast och älskar att njuta av en flaska vin till maten. Han älskar också öl och tar sig gärna ett par stycken efter jobbet - inte var dag (det har vi inte råd med) men några gånger i veckan. Inget fel på något av det i sig men problemet är att efter några öl/vin så glider han väldigt lätt över på sprit - och det är då det farliga börjar..

I hans umgängeskrets är det också väldigt svårt att sluta dricka, då en väldigt stor del av deras umgängesform handlar om alkohol. Vet inte riktigt hur "accepterat" det är att bara sluta dricka. Även om det låter helt idiotiskt...

Filma honom, visa och fråga om han tycker att det är okej att hans kommande barn ska se honom så.
    Förmodligen kommer han att slå ifrån sig och säga att han såklart inte kommer att bete sig så mot barnet.
    Om mirakel finns får han en chock och slutar dricka.
    Det mest troliga är att han skäms en stund och sen är allt som vanligt igen.

Kontentan är: Tjacka spikskor och listigt dra iväg!
    Han kan aldrig lära sig "dricka normalt", tyvärr. :(
  • Anonym (Orolig fru)
    Hopplöst fall skrev 2013-12-07 02:27:04 följande:

Filma honom, visa och fråga om han tycker att det är okej att hans kommande barn ska se honom så.
    Förmodligen kommer han att slå ifrån sig och säga att han såklart inte kommer att bete sig så mot barnet.
    Om mirakel finns får han en chock och slutar dricka.
    Det mest troliga är att han skäms en stund och sen är allt som vanligt igen.

Kontentan är: Tjacka spikskor och listigt dra iväg!
    Han kan aldrig lära sig "dricka normalt", tyvärr. :(
    Usch, jag vet att du har rätt någonstans. Och jag vill verkligen inte att mina barn ska växa upp med någon som har några som helst alkoholproblem. Men jag vill verkligen, verkligen inte lämna honom. Vi är nygifta och jag är övertygad om att han är mannen i mitt liv, (låter väldigt naivt) men han har verkligen allt jag letar efter och vi har ett fantastiskt förhållande på alla sätt (utom detta). 

Tror att jag verkligen måste få honom att förstå hur allvarligt detta är för mig imorgon, och ställa någon form av ultimatum. :(
  • Anonym (Nin)

Stackare , förstår precis hur du har det. Vet precis hur du har det , min man är också världens bästa nykter. Men helt jävla hopplös när han dricker. Jag vet att det med 98% chans går åt helvete varje gång han dricker dock kissar han på rätt ställe fortfarande (lite ironi)

Vi har inga barn fast skulle vi ha det och om han drack så ofta som din man gör (min dricker väldigt väldig sällan) så skulle jag faktiskt tvinga i honom antabus. Hota med det i morgon detta är så jäkla oacceptabelt när man är pappa och annars också för den delen.

Jättekram från mig

• Lennart Alstermo

Är du säker på att din karl inte fått hjärnblödning eller något? Det där låter inte alkoholrelaterat, tänker snarare på droger, eller återigen.. hjärndöd av någon anledning

Jag gillar att knulla, men också att bli knullad
  • Anonym (Orolig fru)
    Anonym (Nin) skrev 2013-12-07 02:36:56 följande:
    Stackare , förstår precis hur du har det. Vet precis hur du har det , min man är också världens bästa nykter. Men helt jävla hopplös när han dricker. Jag vet att det med 98% chans går åt helvete varje gång han dricker dock kissar han på rätt ställe fortfarande (lite ironi)

Vi har inga barn fast skulle vi ha det och om han drack så ofta som din man gör (min dricker väldigt väldig sällan) så skulle jag faktiskt tvinga i honom antabus. Hota med det i morgon detta är så jäkla oacceptabelt när man är pappa och annars också för den delen.

Jättekram från mig
    Tack för dina ord! <3 Vill bara förtydliga att det är inte SÅ ofta som han dricker såhär mycket. Det är kanske en eller två gånger i månaden (såklart allt för mycket det också). De gångerna han dricker tillsammans med mig, till maten eller så, så klarar han oftast av det (även om han blir lite simmig i blicken, och konstig i rösten efter bara några få öl vilket jag tycker är jätteobehagligt, men det förstår han inte alls och tycker bara jag är känslig för han är ju PRECIS som vanligt). Men är han ensam, eller tillsammans med kompisar så går det nästan alltid fel. :(
  • Anonym (Orolig fru)
    Lennart Alstermo skrev 2013-12-07 02:40:17 följande:
    Är du säker på att din karl inte fått hjärnblödning eller något? Det där låter inte alkoholrelaterat, tänker snarare på droger, eller återigen.. hjärndöd av någon anledning
    Har också varit inne på droger i tankarna ett par gånger, just för att han verkar så "borta". Han har dock haft ett cannabismissbruk som han tagit itu med och varit fri från i 3,5 år (längre än vi varit tillsammans). Jag tror verkligen inte han skulle börja med någon form av droger igen.. men man vet ju såklart aldrig helt.
  • Hopplöst fall
    Anonym (Orolig fru) skrev 2013-12-07 02:33:35 följande:
    Usch, jag vet att du har rätt någonstans. Och jag vill verkligen inte att mina barn ska växa upp med någon som har några som helst alkoholproblem. Men jag vill verkligen, verkligen inte lämna honom. Vi är nygifta och jag är övertygad om att han är mannen i mitt liv, (låter väldigt naivt) men han har verkligen allt jag letar efter och vi har ett fantastiskt förhållande på alla sätt (utom detta). 

Tror att jag verkligen måste få honom att förstå hur allvarligt detta är för mig imorgon, och ställa någon form av ultimatum. :(
    Ja, det måste du!
    Det har ju hänt att någon faktiskt tar tag i sitt liv om de ställs mot väggen rejält.
    Men du måste nog ta i med hårdhandskarna, inget pjöller.  
  • Lennart Alstermo
    Anonym (Orolig fru) skrev 2013-12-07 02:44:38 följande:
    Har också varit inne på droger i tankarna ett par gånger, just för att han verkar så "borta". Han har dock haft ett cannabismissbruk som han tagit itu med och varit fri från i 3,5 år (längre än vi varit tillsammans). Jag tror verkligen inte han skulle börja med någon form av droger igen.. men man vet ju såklart aldrig helt.
    Ja du är nog närmare nu. Cannabis i kombination med alkohol har jag ofta sett framkalla sådant beteende.

Har han en gång varit brukare finns risken att han börjat igen. Däremot är cannabis en mjukare drog än alkohol som i enbart cannabis bruk jag aldrig sett framkalla sånt beteende
    Jag gillar att knulla, men också att bli knullad
Svar på tråden Min man kan inte hantera alkohol