Min man kan inte hantera alkohol
Usch, jag älskar verkligen min man över allt och han är världens bästa på alla sätt och vis, men: han klarar inte att hantera alkohol. Och det skrämmer mig fruktansvärt.
Som ikväll. Vi hade spenderat hela dagen på ikea och gravid som jag är var jag fullständigt utmattad när vi kom hem. La mig för att vila en halvtimme, men råkade somna och vaknade först flera timmar senare - runt halv ett. Vaknar då av ljud från min man som antyder att han är allt annat än nykter. Nästa ljud jag hör är att han ställer sig och KISSAR. I SOFFAN. Rusar upp och undrar vad i helvete han håller på med.
Han är extremt berusad och förstår inte alls vad som är fel med att kissa i soffan. Jag springer för att hämta handdukar och spraymedel för att minska skadorna i vår dyra soffa medan han försvinner ut i köket. 3 minuter senare kommer han in igen, skriker åt mig att han har då inte alls kissat i soffan, hytter med fingret mot sovrummet och skriker "GÅ" och kastar iväg handduken jag håller på med. Kämpar mot gråten och för att få honom med mig in till sängen. Sen går han igen.
Hittar honom i hallen där han sitter och stirrar ut i luften och är fullständigt borta. Lyckas till slut få med honom in till sängen, där han somnar på en sekund.
Detta är alltså inget som händer var dag, men allt för ofta vilket leder till att jag är jätteorolig var gång han ska ut och dricka. (nu hade han alltså bara suttit ensam i köket och sett på tv-serier...). Han har kissat i sängen vid två tillfällen det senaste halvåret efter att han druckit, spytt ner sovrumsmattan en gång, somnat på golvet ett antal gånger.
Han dricker tills han däckar nästan var gång, och har minnesförluster minst 80% av gångerna. När jag pratar med honom om det så verkar det inte alls gå in att det är oroväckande att ha minnesförluster så ofta efter man druckit, och att det inte är normalt.
Vad ska jag göra? Hur ska jag få honom till att lära sig att dricka normalt? Han säger ofta att han vill göra det, och skriver H2O på handen för att han ska komma ihåg att dricka vatten. Sen går det ändå åt helvete..
Jag har en son på tre år sedan tidigare som bor här på heltid och som mannen är världens bästa "pappa" till i vanliga fall, men min största skräck är att han ska vakna en sådan natt och se sin "pappa" sådär. Eller hitta honom sovandes på golvet en morgon. Nu har vi som sagt ytterligare en till påväg också.
Vill inte lämna honom. Vill bara att han ska ha ett sunt förhållande till alkohol. :(