• lindavik

Precis fått veta att jag har PCOS!

Jag var hos gynekologen idag för att kolla så att allt står rätt till inför planerandet av att skaffa barn. Jag och min  sambo har varit tillsammans och levt ihop i 9 år i Stockholms innerstad, jag tar min universitetsexamen i maj 2014 och vi tänker oss att det är lagom att börja försöka bli gravida till sommaren, tidigast samma månad som jag tar examen. Tyvärr fick jag den tråkiga nyheten att jag har PCOS, något som jag nästan lite hade på känn eftersom min mens har varit VÄLDIGT oregelbunden (2 ggr/år) innan jag började med mina p-piller när jag var 16 år. I september i år slutade jag med p-pillerna efter 14 års användande av p-pillerna och är alltså idag 30 år. Många har sagt till mig att mensen bör vara mer regelbunden och "bättre" idag än vad den var för 14 år sedan, men hade ändå en känsla att det handlade om något annat för mig.

Även om jag har lite misstänkt att allt inte står rätt till med min menstruation hade jag ändå svårt att ta in orden: "Du har förmodligen aldrig haft ägglossning i hela ditt liv och kommer aldrig kunna bli gravid på naturlig väg". 

Det smärtade nåt otroligt efteråt. Visst, jag förstod inte riktigt vad gynekologen hade sagt förrän cirka en timme senare när jag var hemma igen. Kom hem som ett kolli och blev så klart jätteledsen. Det faktum att jag inte är en kvinna som kan bli gravid - på egen hand. Att jag aldrig haft ägglossning. Att jag och min sambo behöver anstränga oss, lägga ner mycket mer tid och energi än många andra par som planerar att skaffa barn. I vårt fall är nästa steg att påbörja en Pergotime-kur. Om inte det hjälper har jag läst att man kan försöka 2 gånger till, alltså totalt 3 kurer. Om ingen av kurerna resulterar i ägglossning verkar nästa steg vara hormonsprutor. Steget efter det är insemination.

Är det någon annan där ute som befinner sig i samma situation som mig? I så fall är jag nyfiken på vad gynekologen sa exakt till er om PCOS och hur tänker ni gå tillväga nu för att lyckas med att få ägglossning?
    Vilken klinik vänder ni er till och hur tänker ni kring allt det här?

• Svar på tråden Precis fått veta att jag har PCOS!
  • Minza83

Hur vet din gyn att du inte ägglossar?? Har du lämnat flera prover under en menscykel??

Kollat med vul?

Jag har pcos och har fått 3 barn på egen hand , eller ja ihop med min man då ;)

Min mens är inte regelbunden, jag har rätt mycket kroppsbehåring även i ansiktet, finnar i ansikte och på ryggen, fetma och då särskilt buken ("mansfett") och jag känner när jag ägglossar och när jag inte gör det..

Är idag 30år gammal ..

Hoppas det går bra för er oavsett hur det blir!

Kram!

• NenneLo

Jag har mens ca 4 ggr/år, ingen aning om hur ofta av dessa ggr jag faktiskt får öl, men jag blev oplanerat gravid! Nu med syskon fick vi pergote och på andra kuren fick jag ägglossning på dag 14 och blev gravid!! Det som är bra är att vi med PCOS har stora äggreserver (om jag fattat det rätt) och svarar därför bra på ivf. Lycka till!!!

2011-09-13 Loke <3 I väntan på lillebror BF 2014-03-11 <3
  • NenneLo

Många stavfel pga iPhone men hoppas du förstår ändå!

2011-09-13 Loke <3 I väntan på lillebror BF 2014-03-11 <3
  • trina

PCO är ingen dödsdom. Jag har i stort sett aldrig mens och därmed ingen ägglossning. "Vi" med PCO har generellt sätt större chans att lyckas med IVF eftersom vi har fler och bättre kvalité på äggen. Dessutom finns ju både Pergotime och (t ex) Puregon innan man går vidare med IVF.

Så det finns hjälp och oddsen ser bra ut :)

Superduperbitterfitta.blogg.se <-- Bitter och Barnlös
  • lindavik

Tack för att ni svarar mig så snabbt. Jag har också förstått att PCOS inte är en dödsdom, men tanken av att jag aldrig kommer att kunna bli gravid på egen hand och att jag troligtvis aldrig haft ägglossning känns...... Speciellt när man inte är inställd på det eftersom jag "bara" skulle dit för att kolla så att allt såg bra ut, vilket det visade sig inte göra. Jag och min sambo har inte ens börjat försöka bli gravida än, därav min lilla chock igår. För mig var det ungefär som att säga att jag inte har ngn livmoder.... Typ. Jag ägglossar inte, som de flesta kvinnor gör 10-12 ggr/år. Jag gjorde ett väl igår, gyn kunde då se att jag har tunn slemhinna och att mina äggstockar är fulla av äggblåsor, på båda sidor och att äggblåsorna är väldigt många. Då drog väl gyn slutsatsen att jag inte ägglossar eftersom jag dessutom bara har mens 2 ggr/år. Är tacksam för er info om att det inte är kört, det har jag förstått och hoppas bara på att man nu kommer att svara bra på Pergotime. Sambon skall även boka tid för att kolla sin sperma, vilka bra att göra allt man kan samtidigt när man ändå håller på.

• trina

Att få en diagnos är ju bättre än att bli klassad som "oförklarligt barnlös" och för det mesta går det ju att få barn även om man har PCO. Det är ju en av de "lättare" störningarna. Se det positiva i det hela :) 

Superduperbitterfitta.blogg.se <-- Bitter och Barnlös
  • marlinire

Som många redan har skrivit, PCOS är vanligtvis inte längre ett hinder för att få barn. Jag har själv PCOS, oregelbunden mens och "skolboksexemplar" på policystiska äggstockar (de berömda pärlbanden) enligt gynekolog. Jag fick dock veta om diagnosen några år innan det var aktuellt för oss att börja skaffa barn, vilket jag är glad för nu i efterhand. Det innebar att när vi väl slutade med preventivmedel var vi medvetna om att det kunde ta tid, och kanske inte gå alls - och kunde ta med det i beräkningen.

Efter ungefär 1.5 år utan skydd bestämde vi oss för att vi hade försökt nog på egen hand, och satte igång med en full utredning. Vi blev aldrig föreslagna enbart hormoner, utan fick hormoner i kombination med insemination på en gång. Det tog sig på första försöket, och jag går nu och väntar på att resultatet ska behaga komma ut (BF+1 idag).

Summa kardemumma, ja, det är ett jobbigt besked att få. Det är dock i mitt tycke positivt att få det INNAN man har satt igång att försöka, och det behöver inte nödvändigtvis bli så jobbigt som man kanske tror när man precis har fått beskedet. Känner flera stycken med samma diagnos som har lyckats bli gravida helt på egen hand, så det behöver inte ens leda till att ni behöver hjälp. Behöver ni hjälp finns den att få, och oddsen väger tungt till er fördel.

I övrigt kan jag bara önska lycka till och hoppas att ni får bra kontakter inom sjukvården som hjälper er med de frågor ni har och den hjälp ni eventuellt kan komma behöva - och att ni får ert plus och er bebis!

• bullen18

Hej söta du. Jag förstår att det är omtumlande att få PCOS diagnosen. Jag har också PCOS och jag ska snart skaffa barn helt själv genom en klinik i Danmark. Min läkare där i Danmark blev lycklig när hon gjorde ultraljud på mig och fann många folliklar så förutom att jag har en mkt bra chans att bli gravid själv så ska jag få lov att donera ägg till andra kvinnor som vill bli mammor! Det känns helt otroligt bra och min gynekolog sa till mig när jag fick diagnosen för ca 2 år sedan att jag inte kommer att ha problem att skaffa barn men behöver hormoner som tillskott för att kunna skapa en ägglossning. Så snälla tro på dig själv och se på dig som "multiruvare" för du kommer säkerligen ruva på många ägg. Jag önskar er all lycka!

• Pandamamma79

Barn på egen hand kan det ju bli. Funkar Pergotime så kan ni ju göra barn på egen hand.

Tre kurer Pergotime brukar inte vara gränsen för hur många kurer man tar innan vidare hjälp.

Många börjar med 3 st enkelkurer/3 cykler. Efter det börjar man med dubbel, osv.

• LillaMiraklet

Hej! Jag förstår din sorg över beskedet med att ha PCOS, jag har den också fick det konstaterat för 9år sen och det har tagit mig 9år att acceptera att det är så, att jag verkligen inte kan få barn på egen hand just nu.
    Jag är också snart 30år.
    Med mitt ex hann jag med 6 kurer pergotime enkeldos (blev gravid 1 gång, blev mf).
    Med min sambo har jag hunnit med 6 kurer pergotime enkeldos men lyckades inte bli gravid remiss gick till IVF, för mig var det en befrielse att börja med IVF trots att det varit en väldigt jobbig resa det också, tog 5 återföringar innan jag blev gravid (fick MA) blev ju så klart helt förkrossad över det men bestämde mig för att försöka så fort min kropp var redo och jag blev gravid igen är nu i mitten på v.8.
    Det är en helt otrolig känsla när man äntligen lyckas och jag är så otroligt tacksam, jag kämpade så hårt men gav inte upp och att det gav utdelning till slut.
    Jag har fått totalt 104 äggblåsor, 43 embryon, 20 blastocyster (långtidsodlade embryon) och 2st graviditeter på 4 IVF behandlingar och 6 återinföringar. Men det är ju helt otroligt vilken förmåga vi med PCOS har att skapa ägg och möjligheter till graviditet via IVF behandlingar, så kommer du till ivf så misströsta inte det, din kropp kommer att göra ett helt otroligt jobb och jag är helt övertygad om att du också kommer att bli gravid.
    För mig säger dom att jag kommer att kunna bli gravid med tiden men att mina ägg måste minska först.
    Sen vill jag önska dig lycka till, det kommer att gå bra antingen med Pergotime eller IVF.

• lindavik

LillaMiraklet - tack för din berättelse! Det hjälper verkligen att få höra andras berättelser och höra hur man går till väga, vad som händer och hur snacket går helt enkelt. ;)

Grattis till din graviditet! Vecka 8, alltså? Det måste kännas helt magiskt! Hur mår du nu? Något av de klassiska; illamående och sånt?

Jag har nu bokat en första tid för utredning. Jag och sambon ska till Uppsala (bor i Sthlm) då vi skall ha med oss hemifrån ett spermaprov och de ska göra vul på mig och ta ev blodprover. Har redan tagit blodprover och gjort en första vul hos min gyn, så jag ska ta med mig journalkopior på detta till Uppsala.

Gud, vad spännande att du nu är gravid, om allt går vägen vilket det säkert gör, får du gärna uppdatera oss här inne som kämpar vidare.

• LillaMiraklet

Tack, jag mår ganska bra...har växtvärk, dock så får jag blödningar, haft en stor men allting har gått bra ändå (äter blodförtunnande så blöder lättare än normalt).
    Symtomen kommer och går, har ändå mått relativt bra ändå.

Det kommer att gå bra, utredningen kan kännas läskig men det är skönt när den väl är gjord. Har fått göra 2st utredningar och den senaste gick mycket snabbare än den första, vilket var skönt. Ser att dom verkar ta allt på en gång vilket är bra, så du slipper onödig väntetid, väntan emellan behandlingarna är värst, den lättaste väntan är vid varje ny möjlighet man får.
    Försök att leva så vanligt som det bara går och hålla dig sysselsatt för annars blir det jobbigare än det behöver vara, kan ju ta ett tag innan +et kommer. Det är så lätt hänt att hela livet kretsar kring att bli gravid och att man glömmer bort att "leva" under tiden och under vissa perioder så är det oundvikligt, men försök så gott det går.

• Vili

Vill bara ge dig lite hopp! Jag har PCO och jag har blivit spontant gravid 2 gånger (varav en fortfarande ligger i magen) och en gång blivit gravid på första försöket pergotime.  Så tre barn trots PCO :)

Isak 090122 Viggo 120820 Lillhoppsan 140210
  • raffebo

Jag har också fått tre barn trots PCOS, alla genom IVF. Jag är helt steril utan IVF, pergo funkar inte. Men IVF är kanonbra för de flesta med vår diagnos. Jag fick mina barn sent också, vid 36 och 38 år. Tror att jag faktiskt är som mest fertil nu vid 41, för nu har jag fått regelbunden mens (vilket inte är ovanligt vid vår diagnos).

• lindavik
    LillaMiraklet - Du har så rätt. Jag ska inte gå och hänga upp hela min vardag på detta utan försöka hålla mig sysselsatt och tänka positivt. Just nu skriver jag c-uppsats i skolan och kan faktiskt tänka på annat då och då... men tankarna om att vara gravid och att få ett barn tar över ibland. Inte så lätt när man bor mitt i smeten i Stockholm heller där alla, precis ALLA, typ... går runt med barnvagnar, springer efter sina kids och ser ut att vara så fantastiskt lyckliga. ;)

Vili
     - Tack för att du delar med dig av din historia. Jag hoppas så innerligt att det endast är Pergotime som krävs för mig att bli gravid, men det är det ingen som vet förrän man provat. Har första läkartiden inbokat i början av feb, längtar ihjäl mig. :)

raffebo - Vad roligt att höra att det gått bra för dig med, även om Pergotime inte fungerade på dig. IVF verkar vara väldigt bra metod. :) Men hur är det nu, får man ett försök av Landstinget och betala resterande själv eller hur funkar det?
Svar på tråden Precis fått veta att jag har PCOS!