Precis fått veta att jag har PCOS!
Jag var hos gynekologen idag för att kolla så att allt står rätt till inför planerandet av att skaffa barn. Jag och min sambo har varit tillsammans och levt ihop i 9 år i Stockholms innerstad, jag tar min universitetsexamen i maj 2014 och vi tänker oss att det är lagom att börja försöka bli gravida till sommaren, tidigast samma månad som jag tar examen. Tyvärr fick jag den tråkiga nyheten att jag har PCOS, något som jag nästan lite hade på känn eftersom min mens har varit VÄLDIGT oregelbunden (2 ggr/år) innan jag började med mina p-piller när jag var 16 år. I september i år slutade jag med p-pillerna efter 14 års användande av p-pillerna och är alltså idag 30 år. Många har sagt till mig att mensen bör vara mer regelbunden och "bättre" idag än vad den var för 14 år sedan, men hade ändå en känsla att det handlade om något annat för mig.
Även om jag har lite misstänkt att allt inte står rätt till med min menstruation hade jag ändå svårt att ta in orden: "Du har förmodligen aldrig haft ägglossning i hela ditt liv och kommer aldrig kunna bli gravid på naturlig väg".
Det smärtade nåt otroligt efteråt. Visst, jag förstod inte riktigt vad gynekologen hade sagt förrän cirka en timme senare när jag var hemma igen. Kom hem som ett kolli och blev så klart jätteledsen. Det faktum att jag inte är en kvinna som kan bli gravid - på egen hand. Att jag aldrig haft ägglossning. Att jag och min sambo behöver anstränga oss, lägga ner mycket mer tid och energi än många andra par som planerar att skaffa barn. I vårt fall är nästa steg att påbörja en Pergotime-kur. Om inte det hjälper har jag läst att man kan försöka 2 gånger till, alltså totalt 3 kurer. Om ingen av kurerna resulterar i ägglossning verkar nästa steg vara hormonsprutor. Steget efter det är insemination.
Är det någon annan där ute som befinner sig i samma situation som mig? I så fall är jag nyfiken på vad gynekologen sa exakt till er om PCOS och hur tänker ni gå tillväga nu för att lyckas med att få ägglossning?
Vilken klinik vänder ni er till och hur tänker ni kring allt det här?