Har ungängesföräldern all rätt?
Bakrund: två barn, Lisa 8 år och Pelle 4 år bor hos mig, mamman. Jag har ensam vårdnad. Orsak till ensam vårdnad och separation är pga han misshandlade mig både psykiskt och fysiskt under hela vårat förhållande.
Sen mars 2010 har Lisas och Pelles pappa träffat dem 2 gånger, under några få timmar.
Han ringer ibland och så går det månader innan han ringer igen.
Pelle har ingen relation till pappan. Han vet att det är hans pappa som ringer ibland och tar inte situationen så hårt eftersom han inte alls känner pappan.
Men Lisa 8 år, är ledsen i perioder.
Både jag och min man har märkt att varje gång pappan ringer så blir det extremt känslosamt för Lisa. Lisa kan inte hantera situationen riktigt och blir som ett känslosamt nervvrak. Efter ett samtal med pappan, kan Lisa få ont i magen, hon gråter, är på hetsigt humör och blir ledsen för minsta lilla. Detta kan pågå i två veckor.
Sedan är allt lugnt igen...i månader...tills pappan hör av sig igen.
Hittills har jag sagt att pappan jobbar för att inte pappan ska bli beskylld. Men idag var jag till familjerätten och de sa att jag inte skulle ljuga. Utan säga som det är. Att jag inte vet.
När pappan ringer så kan han lova att ringa ex. Nästa vecka. Och så hör han inte av sig på månader. Han kan lova att hälsa på dem om två veckor men så blir det inte.
Barnen skiner upp VARJE gång han lovar något. Och VARJE gång blir de besvikna. Jag vet inte vad jag ska ta mig till...hur ska jag förklara?
Min fråga är...
Kan umgängesföräldern bete sig såhär? Komma och gå?
Jag har försökt få möten via familjerätten men han dyker inte upp. Jag försöker att åka till honom så barnen kan träffa barnen men han är inte där.
Han har problem med alkohol och droger. Han har även hotat med självmord då vi separerade. Han har hotat att döda mig och hotat att han skall ta barnen ifrån mig.
Vad är det jag kan göra? Det handlar om att skydda mina barn.
Det kan ju inte vara rätt att han bara kommer och går utan att ta hänsyn till barnen...?
Jag försöker tänka hur jag skulle höra om någon gjorde så mot mig. Jag skulle bryta kontakten helt eftersom att en sån kontakt bara skadar mig.
Någon med erfarenhet eller någon med tips?