• Anonym (Ledsen mamma)

Har ungängesföräldern all rätt?

Bakrund: två barn, Lisa 8 år och Pelle 4 år bor hos mig, mamman. Jag har ensam vårdnad. Orsak till ensam vårdnad och separation är pga han misshandlade mig både psykiskt och fysiskt under hela vårat förhållande.

Sen mars 2010 har Lisas och Pelles pappa träffat dem 2 gånger, under några få timmar.

Han ringer ibland och så går det månader innan han ringer igen.

Pelle har ingen relation till pappan. Han vet att det är hans pappa som ringer ibland och tar inte situationen så hårt eftersom han inte alls känner pappan.

Men Lisa 8 år, är ledsen i perioder.

Både jag och min man har märkt att varje gång pappan ringer så blir det extremt känslosamt för Lisa. Lisa kan inte hantera situationen riktigt och blir som ett känslosamt nervvrak. Efter ett samtal med pappan, kan Lisa få ont i magen, hon gråter, är på hetsigt humör och blir ledsen för minsta lilla. Detta kan pågå i två veckor.
    Sedan är allt lugnt igen...i månader...tills pappan hör av sig igen.

Hittills har jag sagt att pappan jobbar för att inte pappan ska bli beskylld. Men idag var jag till familjerätten och de sa att jag inte skulle ljuga. Utan säga som det är. Att jag inte vet.

När pappan ringer så kan han lova att ringa ex. Nästa vecka. Och så hör han inte av sig på månader. Han kan lova att hälsa på dem om två veckor men så blir det inte.

Barnen skiner upp VARJE gång han lovar något. Och VARJE gång blir de besvikna. Jag vet inte vad jag ska ta mig till...hur ska jag förklara?

Min fråga är...

Kan umgängesföräldern bete sig såhär? Komma och gå?

Jag har försökt få möten via familjerätten men han dyker inte upp. Jag försöker att åka till honom så barnen kan träffa barnen men han är inte där.

Han har problem med alkohol och droger. Han har även hotat med självmord då vi separerade. Han har hotat att döda mig och hotat att han skall ta barnen ifrån mig.

Vad är det jag kan göra? Det handlar om att skydda mina barn.

Det kan ju inte vara rätt att han bara kommer och går utan att ta hänsyn till barnen...?

Jag försöker tänka hur jag skulle höra om någon gjorde så mot mig. Jag skulle bryta kontakten helt eftersom att en sån kontakt bara skadar mig.

Någon med erfarenhet eller någon med tips?

• Svar på tråden Har ungängesföräldern all rätt?
  • Vaniljpinglan

Varför i hela världen curlar du pappan för? Jag tror på ärlighet och att man kommer längst på det så även du så vet du inte varför han kommer då svara du bara att du inte vet och att ni får fråga när han hör av sig. Sen om du vet att han är ute och drogar ja då säger man såklart inte det. Hade mormor lovat komma eller ringa och uteblir och barnen frågar vad hade du sagt till dem då? Mormor är ett exempel kan vara nån annan de gillar skarp men som uteblir vad säger du då? Lite sånt svar även när det gäller pappan men ljug inte och säg att han jobbar om han inte gör det och du vet det. Ja barn blir besvikna men det är en del av livet och en del av vad de behöver lära sig, det optimala är att andra föräldern i te håller på så men ja man kan inte tvinga dem att ta mer ansvar om de inte vill

• ZsaZsa

Håller med om att du ska sluta ljuga. Att ljuga för sina barn är också ett sätt att svika dem. De är så stora nu att de börjar förstå att det där inte är sant. Så istället för att hantera verkligheten är risken stor att du lämnar dem åt sig själva att försöka hantera det här. Hela sanningen behöver du dock inte berätta. Det viktigaste är att barnen inte känner skuld.

Han kan förstås hålla på så där, men du kan skydda barnen. Det verkar uppenbart att de mår bättre av att inte ha någon kontakt med honom alls, så släpp inte igenom några samtal och säg inte till barnen att de ska träffas. Säg till pappan att det är så och att om han vill ha en relation till sina barn så krävs något helt annat av honom. Det är hans val.

Du kan ha nytt av att dokumentera varje gång han hör av sig, vad som sägs, vad han lovar och vad han inte håller. Datum, klockslag och innehåll. Allra bäst är om ni bara kommunicerar skriftlig, för då har du allt svart på vitt.

• h8him

Fick du ensam vårdnad vid en stämning i Tingsrätten alltså? Blev det inte även bestämt kring umgänge mellan pappa och barn då?

• Anonym (s)

Kan du inte, via tingsrätten om det nu är enda vägen, få till ett umgängesavtal? Låter ju helt klart som att ni behöver ett så att du åtminstone vet när han förväntas ringa och kan förbereda barnen. Samt att han vet vad som gäller om han uteblir. Vad man nu bestämmer vet jag dock inte men visst måste det finnas gränser? 

Svar på tråden Har ungängesföräldern all rätt?