• Anonym (Tina)

Gravid?

Jag och min man försöker skaffa syskon.
    Vi försöker pricka in när jag har ägglossning, men det är svårt när det ska ske på beställning. Blir inte alltid varannan dag runt äl som man borde.
    Jag hade min senaste mensens första dag den 18 nov. Och en. ägglossningstabellen här på familjeliv så skulle jag ha äl runt den 2 dec. Vi hade oskyddat samlag natten mellan fredag & lördag (29-30/11) hur stor är risken är jag blev gravid?? Jag är 30 år och vi har ett barn sen innan.

• Svar på tråden Gravid?
  • Aleksandra Barnmorska

Hej! Det är helt normalt att det tar uppemot ett år innan man blir gravid. Pickar man äl, vilket ni har gjort om kalendern stämmer är sannolikheten ca 20% för att man blir gravid. Försök att ha samlag minst varannan dag under hela den blödningsfria delen av cykeln så slipper ni lägga fokus på när du har äl. Lycka till

• Anonym (Tina)

När vi fick första barnet så prickade vi in dagen när jag hade ägglossning och blev gravida på första försöket. Men det behöver kanske inte betyda att det går lika snabbt denna gång?
    Samlag varannan dag.. det är det som är det stora problemet. Vi har inte samlag så ofta.
    Ungefär 1-3 gånger i månaden (försöker pricka in när jag har äl). Har sällan lust och får sällan till det. Det har alltid varit så. Förstår inte hur folk har tid att ha det så ofta. Och på kvällarna när man har lite tid över, då är man för trött och har ingen lust. Detta är kanske inte normalt?

• Aleksandra Barnmorska

Hej! tyvärr spelar det ingen roll att det gick snabbt förra gången. Hur stor lust man har är helt individuellt, vissa vill ha ofta och andra mer sällan. Finns ingen definition på vad som är normalt, det viktiga är att man är nöjd med vad man har. Destå fler ggr man har samlag i anslutning till äl, destå större chans att man prickar den. lycka till

• Anonym (Tina)

Skulle haft mens i lördags om den kommer som den har gjort innan (27 dagar mellan) hade endast en jätte liten blödning, mer som en flytning igår och ingenting idag... Jag brukar blöda jätte mycket i vanliga fall när jag har mens. Kan jag ha blivit gravid tro? Är det för tidigt att göra ett graviditetstest?

Svar på tråden Gravid?