• aellinor

Baby whisperer: bebisar födda aug,sept,okt

Hej. Med denna tråd tänkte jag att vi som har små bebisar, skall kunna stötta varandra, följa varandra och ge tips baserat på Tracy Hoggs metod BW, Baby whisperer.

Där finns tidigare trådar om BW som jag har läst igenom (tog två veckor :)).

www.familjeliv.se/Forum-3-23/m50722369-11.html

www.familjeliv.se/Forum-3-23/m47883487.html 

Här finns lite fakta om BW

http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b52222.html

Böckerna finns att beställa här:

http://www.adlibris.com/se/sok?q=tracy+hogg

Min son är snart 10 veckor gammal och jag har följt EASY rutinen sen han föddes. Håller på att skissar på ett EASY schema nu som jag tänkte börja med snart. Vill gärna bolla med andra föräldrar som också är intresserade av BW. Tänkte att tråden kan vara mer inriktad på bebisar, men andra är också välkomna som exempelvis kloka föräldrar (tex finns en vid namn Modesty :)). Kommer skriva min sons schema i ett inlägg nedan. Mitt mål med EASY är att min son ska må bra genom att ha fasta rutiner på mat, aktivitet, sömn. Att jag som förälder ska kunna föregå och vara honom lyhörd. Även är målet att han senare skall hoppa över hans nattmål nu som brukar ske kl 2. Men detta är inget jag har bråttom med. Han sover bra på nätterna och har bra läggningsrutiner. Berätta gärna lite om er, era mål med EASY, samt presentera ert EASY schema om ni har hunnit skissa på något sådant. Berätta gärna hur erfarna ni är av EASY, kanske har ni syskon sen tidigare där ni använt er av EASY. Hoppas på att tråden ska bli intressant och lärorik, samt att vi föräldrar ska kunna stötta varandra. Vill ha en bra stämning här så föräldrar som inte förespråkar rutiner behöver inte göra sig hörda =)

• Svar på tråden Baby whisperer: bebisar födda aug,sept,okt
  • aellinor

Min son fyller 10 veckor på måndag. Hans EASY ser ut så här just nu. Det som är ifyllt med fet stil är rutiner som är satta och följs rätt punktligt. Resterande, exempelvis sömnen på dagen, är det si så där med. Behöver planera utifrån att stora syster lämnas på dagis, så därmed blir det en längre sömn på förmiddagen ibland eftersom han somnar om i vagnen. Maten på eftermiddagen får han kl 13 eftersom vi 13:30 sedan går till föris.

E 6:00
    A 6:20-7:00
    S 7:15-9:45 (2,5 timme, alltinge sover han 2,5 timme i sträck eller 45 min två ggr på förmiddagen)
    Y

E 10:00
    A 10:20-11:30
    S 11:30-13:00 (1,5 timme)
    Y

E 13:00
    A 13:15-13:45
    S 14:00-14:20 (20 min)
    Y

A 14:30-16:00
    S 16:00-16:45 (45 min)

E 17:00
    A 17:20-18:00 Bad, blöja, mys
    S 18:15 God natt (läggs i sin egna säng)
    Y

E DREAMFEED 22:00
    A
    S
    Y
    E Nattmat 2:00/2:30

Det jag gärna skulle vilja ha är tips på strukturen på dagen. Han orkar vara uppe ibland max 1 timme, ibland 2 h. Men helst inte längre än 1,5. De stunder han är uppe längre brukar det vara lugna aktiviteter. Vet inte riktigt hur jag ska styra upp hans sömn på dagen, försöker utvärdera lite och se vad han behöver. Hur gör ni andra med sömn på dagen på en sån liten bebis? =)

• Emy88

Jag har inte hört talas om EASY, men jag har förstått att det till stor del handlar om att ha rutiner, vilket vi försöker ha här hemma. En vanlig dag för min dotter som är 3,5 månad ser ut ungefär så här.
    08.15 Vakna
    08.30 Äta
    09.00 Aktivitet
    09.45 Sova i sin spjälsäng, nattningen går till på samma sätt varje dag. Hon sover oftast 45 min.
    10.45 Aktivitet
    11.30 Äta
    12.00 Aktivitet
    13.30 Promenad då sover hon.
    15.00 Äta
    15.30 Aktivitet
    16.45 Sova i sin spjälsäng, nattningen ser likadan ut som på förmiddagen.
    18.00 Aktivitet
    18.30 Äta
    19.00 Aktivitet
    20.45 Äta och mysa, samtidigt som hela huset har släckts ner för att skapa lugn och ro.
    21.30 Sova, brukar ha somnat innan 22.00. Hon sover hela natten utan mat.

• aellinor
    Emy88 skrev 2013-12-05 07:57:33 följande:
    Jag har inte hört talas om EASY, men jag har förstått att det till stor del handlar om att ha rutiner, vilket vi försöker ha här hemma. En vanlig dag för min dotter som är 3,5 månad ser ut ungefär så här.
    08.15 Vakna
    08.30 Äta
    09.00 Aktivitet
    09.45 Sova i sin spjälsäng, nattningen går till på samma sätt varje dag. Hon sover oftast 45 min.
    10.45 Aktivitet
    11.30 Äta
    12.00 Aktivitet
    13.30 Promenad då sover hon.
    15.00 Äta
    15.30 Aktivitet
    16.45 Sova i sin spjälsäng, nattningen ser likadan ut som på förmiddagen.
    18.00 Aktivitet
    18.30 Äta
    19.00 Aktivitet
    20.45 Äta och mysa, samtidigt som hela huset har släckts ner för att skapa lugn och ro.
    21.30 Sova, brukar ha somnat innan 22.00. Hon sover hela natten utan mat.
    Hej Emy. Å vilket fint schema. Super att hon sover hela natten. När började hon sova hela natten? Är det ditt första barn? Hur såg era rutiner ut när hon var omkring 2 månader? Har hon alltid ätit cirka var 3e timme?
  • Emy88

Tack :) hon började sova hela nätter vid 2 månader, innan dess sov hon bara 2-3 timmar per natt men efter att vi började med rutiner blev sömnen mycket bättre. Det är mitt första barn. I början åt hon var fjärde timme men dygnet runt istället. När hon var två månader började vi ge henne mat var tredje timme istället för att se om hon sov bättre på natten, vilket hon gjorde. Vi ger även lite tätare mål på kvällen med bara 2 timmar och en kvart emellan. Vid 2 månader började jag skriva upp när hon blev trött varje dag i en vecka och sedan började jag försöka natta henne ca en kvart innan hon brukar bli trött för att undvika att hon blir övertrött och skrikig. Hon sov vid ungefär samma tider på dagen vid den åldern som nu fast passen var längre, ca 1,5-2 timmar.

• Emy88

Det jag skulle vilja ändra på är att få henne att sova för natten lite tidigare. Jag har blivit lite rädd för att ändra på våra rutiner när det fungerar så bra nu. Om någon har tips på hur jag kan gå till väga, så vore jag tacksam :)

• aellinor
    Emy88 skrev 2013-12-05 09:29:18 följande:
    Det jag skulle vilja ändra på är att få henne att sova för natten lite tidigare. Jag har blivit lite rädd för att ändra på våra rutiner när det fungerar så bra nu. Om någon har tips på hur jag kan gå till väga, så vore jag tacksam :)
    Jag hade också varit rätt :) Men, de säger ju att man ska lägga läggningen tidigare och tidigare för varje vecka som går. Det är vanligt att barn lägger sig för natt senare. Fast för min del är det tvärtom, jag har en pojke som är jätte trött kl 17:30 och lägger sig oftast innan 18:00. Och jag vill gärna att han ska lägga sig iaf 18:30 alt. 19:00. Så jag håller på att skissa ett nytt schema för detta, samt så behöver han nog äta oftare än var 4:e timme. Han har ätit var 4e timme ända från att han var 2 veckor till nu. Nu säger han till att han vill äta oftare. Så jag ska kartlägga hur ofta han vill äta. Just nu är det verkligen var tredje timme.

Ett tips till dig är att börja med att lägga tidigare 20 minuter för varje kväll. Gör era läggningsrutiner så som ni brukar. Släck ner osv, förbered lilla hjärnan på sömnen.

Enligt BW skall man också försöka ha "vakentid" innan läggdags. Alltså inga lurar iaf, 2,5 timme innan. Men samtidigt är det ju inte bra att bebisarna blir övertrötta. Sover hon mellan kvart i fem och sex? Då kan det kanske vara på tiden att ändra denna läggningen till tidigare under dagen alt/och kortare lur. 45 min? 45 min på eftermiddagen och kanske lägga till fler minuter sömn efter lunchen, alltså kanske korta ner på aktivitet efter maten och gå ut och gå lite tidigare?
  • aellinor
    Emy88 skrev 2013-12-05 09:29:18 följande:
    Enligt BW, om man ska ändra i barnens schema skall man göra alla ändringar samtidigt. Så innan man börjar "testa", skall man kanske sätta sig ner och fundera hur schemat skall se ut och vart ändringarna skall vara. Jag tänker tex att du kan väcka din dotter tidigare på dagen. Kl 7 kanske? Samt om hon börjar lägga sig tidigare, säg mellan 19-20 så kan man erbjuda lite påfyllning av mat mellan 22-23. Det är detta som kallas för dreamfeed och man ger maten då barnet sover. Då har man fyllt på med mat och då ska en 3 månaders klara sig fram till morgon. Din tjej klarar sig 11 timmar som det är nu, så om du lägger runt 19 kan det bli så att hon så klart vill ha mat tidigare på morgonen.
Svar på tråden Baby whisperer: bebisar födda aug,sept,okt