• Anonym (Medberoende)

Hjälp mig.. Tips råd.. Han är narkoman

Jag vet inte vart jag ska vända mig, behöver prata med ngn, det gör så ont.. Ska göra en lång historia kort... Killen jag träffar.. Ja vi är tillsammans sedan 3 månader tbx.. Jag visste att han hade ett långvarigt bland missbruk bakom sig o han sa även att han varit drogfri länge... Ngt kändes faktiskt inte rätt.. Men skuffade undan den känslan för jag trodde bara att det var min osäkerhet som spelade roll...men han missbrukar ff, har kommit på honom flera ggr, han gråter o ber mig om hjälp, jag hjälper stöttar o finns, gråter skriker, jag går sönder av smärta.. Älskar ju grabben han e 40... Han har nu gjort så här ett flertal tillfällen det e benzo, kristall, värktabletter, sömntabletter o en del tas i spruta Jag har erbjudit mig att hjälpa, han har fått en tid hos psykiatrin, men vill att han kontaktar beroendemottagningen, men han vill tänka över det, samtidig t tänker jag att vill man så gör man allt Vad ska jag göra, jag orkar inte, jag e rädd orolig ja allt.... Vi bor 35 mil ifrån varandra vilket gör det jobbigt för oss... Känner att jag måste markera, jag vet ju inte om han bara utnyttjar el manipulerar mig Vill ju så gärna tro på honom i allt, nu tvivlar jag tom på att han älskar mig.. Vågar inte tro på ngt Snälla ge mig tips o råd

• Svar på tråden Hjälp mig.. Tips råd.. Han är narkoman
  • Zaftmonkey01

Ja, han utnyttjar dig. Allt du beskriver är typiskt beroende-beteende. Han kommer förmodligen inte att sluta och om han skulle vilja det på riktigt (vilket jag inte tror) så skulle du i stort sett behöva offra hela ditt liv för honom.

nej, du är värd bättre än någon som bara tycker synd om sig själv och inte vill göra något åt det. Jag förstår att det känns fruktansvärt att höra honom gråta, men du måste vara stark om inte han ska dra med dig ner i skiten. Stå upp för dig och lev DITT liv, inte hans tragiska. Ställ ett ultimatum - Sluta ta droger, gå på behandling och SEN när han är "vit" så kan ni börja träffas/dejta igen.

Han har faktiskt ljugit för dig om något riktigt allvarligt och lurat dig att bli tillsammans med honom trots hans missbruk, tror inte han bryr sig om dig alls, bara sig själv.

• Anonym (du vet)

Du är medveten om problemet, det är uppenbart i trådstarten.

Tråden verkar som ett rop på hjälp, och helst skulle du kanske se att någon skrev att det fanns något mirakulöst sätt att hjälpa killen att bli den du vill att han ska vara... Men hjälpen kommer tyvärr komma i form av en ögonöppnare, som inlägg #1 som har helt rätt. Se det positiva i det hela; du har uppenbarligen det sunda förnuftet att ifrågasätta det som är fel, i och med att du tog steget och frågade om råd. Nu återstår bara att göra det rätta för dig själv.

• Anonym (Medberoende)

Tack!! Vet bara inte hur jag ska säga det på ett bra sätt, då jag sagt ifrån o stått kvar igen o igen

• Anonym (du vet)

Att du vill ta beslutet är det viktigaste, hur du säger det är sekundärt. Det enda du behöver tänka på är att göra det klart och definitivt, så du inte har ett bestående problem att hantera. Inget "kanske kan det bli vi igen" m.a.o.

Egentligen behöver du inte förklara dig, eller vara ärlig ens. Det viktiga är att du gör det rätta för dig själv och blir kvitt förhållandet, så du inte sitter fast i detta destruktiva.

Jag hade nog sagt att jag hade tänkt över vårt förhållande och att jag inte hade de rätta känslorna. Om jag hade vågat. Iallafall inget som hade lämnat det öppet för diskussion, typ "du missbrukar för mycket" - så han kan säga "jag har slutat / ska sluta på tisdag bla bla bla". En balansgång mellan ett definitivt slut och ett definitivt slut som gör att han kommer och knackar på din dörr i påverkat tillstånd (om han nu är lagd så). Tänk på det definitiva avslutet, men även på din egen säkerhet.

Sedan, när du gjort det, ta din tid och sörj det som inte var. Sitt inte och hoppas att han kan ändra sig. Ta hand om dig själv så mycket du kan, för att du är värd det (med risk för att låta som en slogan). Jag har en känsla av att du kommit i andra hand ett tag nu.

Svar på tråden Hjälp mig.. Tips råd.. Han är narkoman