• Angels

Alkoholism - var går gränsen?

När räknas man egentligen som alkoholist? Räcker det med att man dricker varje dag och anser sig må bra av det, eller måste man uppfylla vissa kriterier?

• Svar på tråden Alkoholism - var går gränsen?
  • Anonym (beroende)

Alkoholist är ett förlegat uttryck. vad det handlar om är om man har alkoholproblem eller beroende. Det finns ingen mängdgräns eller frekvensgräns utan om man har problem eller inte konstateras av hur man använder alkoholen. Det är äl betydligt mer komplicerat än såhär men starkt förenklat kan man väl säga att när alkoholen blir något man tar till för att må bra, slappna av eller om det påverkar vardagen så ringer varningsklockorna.

Om man mår dåligt när man INTE kan dricka, känner att man BEHÖVER dricka, när man smyger med drickandet, när man avbokar eller låter bli att göra saker för att kunna dricka, om man hittar ursäkter för att dricka(kaninen fyller år), när man planerar saker utifrån att man ska få en chans att dricka, när alkoholen blir viktig osv osv, ja då har man problem.

• Anonym (inte svårt)

DSM IV beroende-missbruk

Googla.

• Angels

Okej, så att man dricker varje dag för att det är avslappnande, då är det en varningsklocka? Å vad gör man när man dagligen möts av stanken, oavsett tid på dygnet? Personen talar högt och gott om alkohol och anser att ett liv utan det vore botten. Själv dricker jag mycket sällan och har svårt att förstå tjusningen med det hela...

• Angels
    Anonym (inte svårt) skrev 2013-12-04 22:36:33 följande:

DSM IV beroende-missbruk

Googla.

Ska så göra. Tack!
  • frappa
    Angels skrev 2013-12-04 22:28:26 följande:
    När räknas man egentligen som alkoholist? Räcker det med att man dricker varje dag och anser sig må bra av det, eller måste man uppfylla vissa kriterier?

Rent medicinskt så måste man uppfylla kriterier för beroende och missbruk.

Sen hamnar man ofta i kategorin risk konsumtion, som är långt före dessa kriteriers manifestationer.

Man måste även tillägga att en del kan bli klassade som missbrukare och bara dricka alkohol någon gång per år.

Just för att de inte pallar med alkoholen och gör dumma saker, som gör så de uppfyller kriterierna för missbruk.

• Angels

Tror jag skulle sätta personen i gruppen beroende. Men ogillar dock att denne bland annat kör onykter, även om det bara är korta sträckor (som om det skulle hjälpa...). Mycket kan hända även på en kort sträcka....

• Angels
    frappa skrev 2013-12-04 22:39:34 följande:

Rent medicinskt så måste man uppfylla kriterier för beroende och missbruk.

Sen hamnar man ofta i kategorin risk konsumtion, som är långt före dessa kriteriers manifestationer.

Man måste även tillägga att en del kan bli klassade som missbrukare och bara dricka alkohol någon gång per år.

Just för att de inte pallar med alkoholen och gör dumma saker, som gör så de uppfyller kriterierna för missbruk.

Sant det. Har alltid fattat det som att ett missbruk är när man inte kan låta det vara. Lite som socker, vissa är beroende, måste ha sin godispåse varje dag på lunchen för att orka med eftermiddagen på jobbet (har varit där själv). Skillnaden för mig är att en som är beroende KAN låta bli, även om det är jobbigt, medan den som missbrukar gör allt för att få tag i "drogen". Men antar att jag missuppfattat det en del. ;)
  • frappa
    Angels skrev 2013-12-04 22:44:22 följande:
    Sant det. Har alltid fattat det som att ett missbruk är när man inte kan låta det vara. Lite som socker, vissa är beroende, måste ha sin godispåse varje dag på lunchen för att orka med eftermiddagen på jobbet (har varit där själv). Skillnaden för mig är att en som är beroende KAN låta bli, även om det är jobbigt, medan den som missbrukar gör allt för att få tag i "drogen". Men antar att jag missuppfattat det en del. ;)

Socker hamnar i samma kategori som kokain när det kommer till beroende och sug.

rätt skrämmande faktiskt.

Socker har nästa alla kriterier för bli kallad drog, hade det varit en liten berusning där.

Då hade det itne varit någon tvekan i vad vi skulle klassa socker som.

Dock tar jag gärna upp socker när det kommer till beroenden, för det är ett lysande exempel.

• Angels
    frappa skrev 2013-12-04 22:47:37 följande:

Socker hamnar i samma kategori som kokain när det kommer till beroende och sug.

rätt skrämmande faktiskt.

Socker har nästa alla kriterier för bli kallad drog, hade det varit en liten berusning där.

Då hade det itne varit någon tvekan i vad vi skulle klassa socker som.

Dock tar jag gärna upp socker när det kommer till beroenden, för det är ett lysande exempel.

Mm, jag brukar säga: "Socker är knark och jag är beroende". :D

Har lovat mig själv att ta ett sockerfritt år nästa år. Förra året åt jag inte godis på ett helt år, men däremot bullar och sånt ibland, pasta etc. Nästa år blir HELT sockerfritt!!

Men är det alltså olika beroenden, "knark" och alkohol? Alltså, man kan inte jämföra de?

• frappa
    Angels skrev 2013-12-04 22:59:31 följande:

Mm, jag brukar säga: "Socker är knark och jag är beroende". :D

Har lovat mig själv att ta ett sockerfritt år nästa år. Förra året åt jag inte godis på ett helt år, men däremot bullar och sånt ibland, pasta etc. Nästa år blir HELT sockerfritt!!

Men är det alltså olika beroenden, "knark" och alkohol? Alltså, man kan inte jämföra de?

Alla droger har sina attribut och ska definitivt ses på olika sätt för respektive substans(alkohol, nikotin, koffein och socker inkluderat).

Sorterar man alla under enbart missbruk, så kommer man göra många fel.
    Detta ser man tydligast på de illegala drogerna.
    Vi har dubbel drogdödlighet mot Europa, jag tror inte det är en tillfällighet.

Sen att man kör bil onykter, är ett tecken att nått står inte helt rätt till.

Jag vet att vissa delar i landet och landsbygden.

Så anser man det är helt okey att köra hem onykter från festen, bisarrt beteende.

Själv kört onykter en gång.
    Efteråt tänkte jag, är jag helt jävla blåst.

Svar på tråden Alkoholism - var går gränsen?