• Minna1982

Tar 2-3 timmar att natta, hjälp!

Vår dotter som är ganska exakt två år har alltid haft svårt att somna. Bytte nyss till juniorsäng då vi trodde att hon kände sig instängd i spjälsängen. Vi lägger henne vid 19-20 efter tandborstning, saga och sång. Säger godnatt och går ut. Sen springer hon upp ur sängen minst 20 gånger, så fort man lägger tillbaka henne, i 2-3 timmar. Somnar kl 22. 

Vi har provat att ligga bredvid, tar lika lång tid då. Följer henne tillbaka och säger bestämt "god natt". 
    Hon sover 45 min på dagen, idag tog vi helt bort dagvilan men hon har fortfarande inte somnat. 

Vad gör man?

• Svar på tråden Tar 2-3 timmar att natta, hjälp!
  • Flickan och kråkan

Man tar bort dagsvilan för en 2-åring (kan ta ett par dygn innan förändring) och så stannar man med dem tills de somnar så att de inte piggnar till av och tycker att det är kul med allt spring upp och ner

• Tonka

Samma här, tog bort dagsvilsan och nu tar det mellan 2-10 min att natta! :)

• Natulcien

Ni får nog prova utan dagvila en längre period innan ni ser en förändring. Men vår son slutade också sova på dagen när han var 2 år.

Sen verkar det ju jobbigt att springa fram och tillbaka så där. Stanna hos henne tills hon somnar istället.

• pigglet

Kolla över hur det ser ut innan läggningen också. Se till att hon är ute mycket på dagen, de flesta somnar väldigt lätt efter en hel dag ute. Mitt äldsta barn kan inte se på tv eller annan skärm eftermiddag/kväll, då kan hon inte somna! Så ta bort allt sådant sista timmarna innan hon lägger sig.
    Varva ner sista timmen. Läs böcker i sängen en stund innan det är go´natt.

• mammalovis

Min dotter hade en period nu innan 3 år då hon bestämde att hon ville inte sova. Det var mycket som var annorlunda då sambon låg inlagd på sjukhus och jag kämpade att få både 5-månadersbebisen och tösen att komma till ro samtidigt. Sedan kommer 2-åringar på att de har en egen vilja och matintaget och sömnen är det de kan bestämma över.

Ge mycket närhet innan läggdags och visa att ni har "tråkigt" utan tv eller vad som nu uppskattas, så det inte finns något roligt att missa. Dämpa belysning och ljud innan läggdags så barnet uppfattar nattsignalen. Tänk efter vad ni har för läggningsrutin och försök se om barnet kanske är trött lite tidigare eller senare istället. Sedan får man ju parera med dagvilan om dess vara eller inte vara. Tänk också efter om barnet får utlopp för tillräckligt mycket energi eller om det kan blivit överstimulerat och övertrött och därmed får svårt att komma ner i varv. Lugn musik, en mysig nattlampa mm kan ju också underlätta, men vi har också haft kampen med att inte ligga kvar i sängen och en stor säng skapar ju frihet.

• Jkpg Deluxe

Vår son kom in i en sån "testa dig å springa upp ur sängen 1 miljon gånger-perido" vid ca 2 år...det var rätt så drygt faktiskt men jag satte mig på en kudde på golvet, fanns alltså kvar i rummet och ledde honom (han fick gå själv, jag bar honom/lyfte honom inte) sängen...vet inte hur länge det höll på, säkert inte jättelänge (gissar 2-3v) som det känns som då man är "mitt i" alltihopa...Han började även fixa en dag (med nöd å näppe) vaken runt den tiden, så det var lite trixande fram o tillbaka några månader totalt innan han somnade "snabbt" (för oss är snabbt 10-15 min...) igen!

• Jossan12030303

Vår äldsta hade det problemet också. Inte någon "period" utan precis som du beksriver. Det tog upp till tre timmar att söva henne nästan ALLTID (även på dagtid). Jag var så frustrerad och tyckte det var jobbigt. Nu somnar hon nästan alltid själv, med en bok eller så. Vi började med att gå tillbaka och lägga henne, sen sa jag att "jag är utanför och kommer och kollar till dig snart". Vi läser alltid en bok innan vi går ut!. Sen fick vi köra på det ett tag. Jag brukar också säga, när hon kommer i ett springstim att "du behöver inte sova, men du ska ligga i din säng och ta det lugnt" (Jag personligen är inte alltid trött samma klockslag och är ibland rastlös när jag ska sova, så jag känner att för oss är det ett "stort" krav att ställa, att någon "måste" sova). Sen klappar jag och pussas lite innan jag går ut. Ibland sitter jag en stund éxtra och pratar lite med henne om hon vill. Den tiden vill jag gärna ta mig. Men blir det för ofta och för långa stunder så känns det jobbigt.

Prova ha någon sysselsättning som låter lite (typ disk eller något) så hon fortfarande hör dig. Det har alltid haft en lugnande effekt på både mig och nu på min äldsta :)

Hoppas du hittar en lösning som passar er i familjen!

Svar på tråden Tar 2-3 timmar att natta, hjälp!