• Undrande13

Socialstyrelsen avråder från samsovning- vad göra?

Hörde precis att Socialstyrelsen nu avråder från att samsova med barn yngre än 3 månader för att minska risken för plötslig spädbarnsdöd.
    Jag tycker det har fungerat bra med mina andra barn, men nu undrar jag om man ska tänka om med bebisen i magen, vad tror/tycker ni?

• Svar på tråden Socialstyrelsen avråder från samsovning- vad göra?
  • ClaraV

Det kommer nya rön om vad som är bäst hela tiden. Jag tycker du ska göra det som känns bäst för dig och ditt barn. Testa att ha barnet i egen säng bredvid, känns det jobbigt för både dig och barnet så är faktiskt inte risken för psd större för detta barn än för dina tidigare, bara mer påpekad och bevisad.

• Natulcien

Ja, de tar väl det säkra före det osäkra och avråder. Och det är väl klokt, kan jag tycka.

Men vet man hur man samsover säkert så kan man såklart göra det, d.v.s. fast madrass, gott om utrymme, egen filt till bebisen, inte för varmt, ingen rökning och/eller droganvändning etc etc etc.

• Echo

Vi har haft barnen i egen säng- med med en sida borttagen och precis intill min säng. Alla fördelar med samsovning och alla fördelar med egen säng. Win-win!

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • lövet2

Socialstyrelsen rådde en gång föräldrarna till att lägga barnen på mage när de skulle sova - ha det i minne!

Det har gjorts olika undersökningar, som har kommit fram till olika saker. Klart är att samsovning med en berusad eller drogad förälder ökar riskerna. En rökande förälder ökar också risken, men inte i lika hög grad. Att dela täcke med babyn ökar risken en smula. Sedan har vi då den där samsovningen med en nykter och rökfri förälder, där babyn har eget täcke. Då inträffar följande:

*Samsovning gör amningen effektivare, vilket minskar risken för PSD.
    *Mammans hjärtslag stimulerar babyns andning, vilket minskar risken.
    *Den varmare sovmiljön ökar risken.

Här någonstans delar sig forskarnas åsikter. De flesta anser att risken vid samsovning el egen säng är 50/50. En stor undersökning har kommit fram till att det snarare är 60/40 (och det är nog den som Socialstyrelsen lutar sig mot). Flera mindre undersökningar har kommit fram till 40/60 ...

• Flickan och kråkan

Det kom en ny studie häromåret - eller var det i våras (lite småförvirrad ) - som visade att risken för psd ökade under de första tre månaderna vid samsovning även om mamman ammade, inte var drogpåverkad etc. Det har kommit viss kritik mot studien, men jag tycker ändå inte att man bara ska sopa det under mattan. Vi samsover och samsover länge, men är noga med att försöka undvika så många risker som möjligt när vi samsover.

Vi ser till att ha en relativt fast sovyta, ingen kudde eller täcke eller liknande. Svalt i rummet. En eventuell orsak som lyfts fram i andra studier har med virus/bakterier att göra = infektion  (man har t.ex. sett att risken ökar om barn använder madrass som tidigare barn sovit på - alltså då i spjälsäng) så man kan vara noga med att ha nytvättade lakan. 

Den studie socialstyrelsen lutar sig mot: http://bmjopen.bmj.com/content/3/5/e002299.full
    Exempel på kritik: http://evolutionaryparenting.com/press-release-carpenter/

• LillGris
    Echo skrev 2013-12-04 23:24:28 följande:
    Vi har haft barnen i egen säng- med med en sida borttagen och precis intill min säng. Alla fördelar med samsovning och alla fördelar med egen säng. Win-win!

Så gör vi också, det känns bäst. Jag vill helst inte sova med bebisen tätt intill eftersom jag rör mig så jäkla mycket i sömnen. Så hon ligger på säkert avstånd men ändå nära och bra :)
  • daxförnästa

Sov inte med bebisen. Det säger sig ju självt att det är många faror med det! Du ammar inte i sömnen så då kan du lika gärna plocka upp bebisen o lägga den bredvid i sängen o sen stoppa t

tillbaka bebisen i sin egna säng. Man kan ha spjälsängen helt intill sin egen säng. Jag använde spjälsäng med sänkbar sida o satte

höjden så spjälsängen i mellanläget. Då hamnar bebisen i samma höjd som min säng och det blir en avskiljning på ca 25cm iom spjälsängssidan. Mycket praktiskt o min och bebisens sömn blev bra o djupare eftersom jag slapp oroa mig för att lägga mig på bebis. Sover man bättre så mår man bättre=amningen gynnas!

• Flickan och kråkan
    daxförnästa skrev 2013-12-05 09:44:31 följande:
    Sov inte med bebisen. Det säger sig ju självt att det är många faror med det! Du ammar inte i sömnen så då kan du lika gärna plocka upp bebisen o lägga den bredvid i sängen o sen stoppa t
    tillbaka bebisen i sin egna säng. Man kan ha spjälsängen helt intill sin egen säng. Jag använde spjälsäng med sänkbar sida o satte
    höjden så spjälsängen i mellanläget. Då hamnar bebisen i samma höjd som min säng och det blir en avskiljning på ca 25cm iom spjälsängssidan. Mycket praktiskt o min och bebisens sömn blev bra o djupare eftersom jag slapp oroa mig för att lägga mig på bebis. Sover man bättre så mår man bättre=amningen gynnas!
    Varför det? Det handlar huvudsakligen om HUR man samsover med sitt barn på samma sätt som HUR man låter sitt barn sova i en spjälsäng. Men självklart är någon form av sidovagn praktisk. Vi använder inte spjälsäng utan breddar helt enkelt vår egen säng med vanliga sängar.
  • LillGris
    daxförnästa skrev 2013-12-05 09:44:31 följande:

Jag tror iofs det är ganska vanligt att man ammar i sömnen, petar in bröstet och somnar om. Hade jag gjort om jag hade ammat.
  • daxförnästa
    LillGris skrev 2013-12-05 10:03:15 följande:
    Jag tror iofs det är ganska vanligt att man ammar i sömnen, petar in bröstet och somnar om. Hade jag gjort om jag hade ammat.

Fy fan vad oansvarigt!! De kan få ett tungt bröst som täcker näsan och de kan sätta i halsen!! Inte ovanligt att de sväljer fel! man sover inte när man tar hand om en annan människa. ung som gammal förtjänar man respekt ifrån de som tar hand om en när man inte kan själv!
Svar på tråden Socialstyrelsen avråder från samsovning- vad göra?