Jag skulle tro att det beror på vilken problematik man har, vad som var anledningen till IVF:en.
Jag har två par i min närhet som gjorde IVF pga oförklarlig barnlöshet, dvs inga fel hittades varken under utredning eller IVF-försöken. Åtminstone ena paret hade försökt i nästan 10 år innan de fick första barnet. Båda dessa blev sen snabbt gravida med nr 2 så de har 14 rep 16 månader mellan barnen.
Själva har vi också gjort IVF, men med faktorer på båda sidor (jag har PCO-s och maken dåligt antal spermier) samt att det dessutom visade sig under processen att spermierna inte kan ta sig in i mina ägg på egen hand. Vårt barn är nu 5 år och inga syskon i sikte.
Andra bekanta som har fått första barnet med IVF har haft kvar ägg i frysen till att göra syskon eller har betalat för nya IVF:er, de har alltså inte blivit gravida spontant på 2-3-4 år efter första barnet och inte heller senare.
Det är nog tyvärr vanligare att man inte lyckas naturligt efter en IVF. Men man ska aldrig säga aldrig, ibland har man tur!