• Anonym (mamma)

första barnet ivf andra naturligt??

Hej.

Vi blev föräldrar till en liten flicka i maj och vi fick gå igenom en IVF för att få henne och nu har jag börjat tänka på syskon men undrar nu ni som gjort ivf kom det andra barnet naturligt?

Jag har hört några historier om par som försökt i flera år och sen när dom minst anade det så blev dom gravida....

• Svar på tråden första barnet ivf andra naturligt??
  • Anonym (Släkting/bekant)

Jag har ett kusinbarn som lyckades efter jättemånga år. Glad  Första var via IVF,sen 4 år senare blev hon spontant gravid så det skiljer 5 år mellan. De hade säkert haft oskyddat sex typ minst 10 år. Känner även ett annat par som också fick barn spontant till slut och där var det inte ens fullt två år mellan! Samma visa där,kanske 10 års oskyddat sex.
    Så länge man inte har uppenbara hinder för spontan graviditet kan man lyckas till slut.

• Anonym (ja och nej)

Jag skulle tro att det beror på vilken problematik man har, vad som var anledningen till IVF:en.

Jag har två par i min närhet som gjorde IVF pga oförklarlig barnlöshet, dvs inga fel hittades varken under utredning eller IVF-försöken. Åtminstone ena paret hade försökt i nästan 10 år innan de fick första barnet. Båda dessa blev sen snabbt gravida med nr 2 så de har 14 rep 16 månader mellan barnen.

Själva har vi också gjort IVF, men med faktorer på båda sidor (jag har PCO-s och maken dåligt antal spermier) samt att det dessutom visade sig under processen att spermierna inte kan ta sig in i mina ägg på egen hand. Vårt barn är nu 5 år och inga syskon i sikte.
    Andra bekanta som har fått första barnet med IVF har haft kvar ägg i frysen till att göra syskon eller har betalat för nya IVF:er, de har alltså inte blivit gravida spontant på 2-3-4 år efter första barnet och inte heller senare.

Det är nog tyvärr vanligare att man inte lyckas naturligt efter en IVF. Men man ska aldrig säga aldrig, ibland har man tur!

Svar på tråden första barnet ivf andra naturligt??