• Anonym (Olustig)

All inclusive-semester tillsammans med en med alkolbesvär

Hej! Vi (min man och jag samt våra tre barn) ska snart i väg på en semesterresa. Vi bokade för länge sedan och frågade då våra föräldrar om de kanske ville följa med. Svärföräldrarna har ofta rest med oss och det har funkat jättebra. Jag tyckte då att jag borde fråga även min mamma och hennes man. Var tämligen säker på att de skulle säga nej eftersom de inte gillar den här typen av hotell.

Men så plötsligt, flera månader senare, bestämde sig alla fyra för att följa med. Våra barn blev jättelyckliga. Själv fick jag en ångestklump i magen. Mammas man har nämligen ganska svåra alkoholproblem. Det går väl i perioder, men har blivit allt värre sedan han gick i pension för ett år sedan. Jag vet inte hur det här ska gå på ett All inclusive-hotell med alkoholen så tillgänglig hela tiden - och dessutom gratis.

När jag frågade mamma hur hon trodde det skulle fungera med alkoholen där sa hon "ja, det brukar ju bli ganska mycket när vi är utomlands så jag vet inte. Men det är ju ett familjehotell så de säljer väl inte så mycket sånt där?" Hon hade alltså inte förstått vad all inclusive innebär. Hon trodde jag skojade när jag sa att ALLT ingår och att man kan dricka hur mycket öl, vin och sprit som helst hela dagarna utan att betala nåt extra för det ...

Usch, den här resan har vi längtat och längtat efter jättelänge, men nu är jag rädd för att allt ska bli fel. Mest för barnens skull förstås. Men även för min mammas.

Någon som haft samma/liknande farhågor? Hur gick det? Några andra tips? Bör jag/vi ta upp det med svärföräldrarna så att de är medvetna om problematiken och i alla fall inte uppmanar honom att t ex ta ett glas vin till? (De är medvetna om att han haft alkoholproblem tidigare, men inte att det blivit värre igen.)

• Svar på tråden All inclusive-semester tillsammans med en med alkolbesvär
  • Anonym (Xx)

Oj vilken olustig sits! Förstår att du funderar på hur det kommer bli. Ja jag tycker absolut du ska prata med svärföräldrarna. Be dem ta det lugnt när ni umgås allihop. Vill de ha nån xtra drink så kanske de kan välja att hämta det och ta upp på rummet när han inte ser eller är i närheten. Kanske han även själv är medveten om problemet och tar det lugnt. Hoppas det går bra och att ni får en fin resa :)

• Anonym (Olustig)

Jo, han ÄR nog medveten om problemet. Ändå brukar det eskalera just utomlands. Ofta har mamma berättat om hur hon fått gå ut själv på kvällen och äta mat eftersom han varit för berusad, hur han mot slutet av resan isolerat sig på rummet osv. Så på sätt och vis är det väl bra att mamma har oss andra den här gången. Då kan hon ju äta med oss i stället. Vill bara inte att barnen ska känna obehag. Samtidigt är han glad i mina barn (och de i honom) och han vill nog inte heller förstöra resan för sina bonusbarnbarn. Kanske anstränger han sig lite extra!

• Anonym (Xx)

Ja det är nog bra att barnen är med :) Det får honom säkert att tänka till lite xtra. Det kommer säkert gå bra🌸

• Anonym (full)

Det finns tyvärr alkoholism i min familj. Nu har jag aldrig rest tillsammans med de personerna som har problem, men t.ex. i min mammas fall (som är en av de sjuka) kan jag gissa att hon skulle varit konstant full om hon varit med mig och sitt barnbarn på all inclusive semester. För henne är det så starkt att det inte hade funnits något som kunnat hejda henne. 

Men ni vet om det och han är vuxen. Ni behöver inte täcka upp för honom eller försöka vara förälder för honom. Men förvänta er inte nyktert och trevligt sällskap av honom utan han kommer antagligen att vara rätt full ibland. Men din mamma får ju njuta av resan fullt ut ändå när hon får sällskap av er! Låt inte det förstöra er resa.

• Anonym (Insatt)
    Anonym (Xx) skrev 2013-12-03 19:49:11 följande:

Ja det är nog bra att barnen är med :) Det får honom säkert att tänka till lite xtra. Det kommer säkert gå bra????

Om det ändå vore så enkelt.

Det är fint att du vill peppa Ts men jag antar att du (precis som alla andra vuxna) har större kunskap än så om alkoholism!?
  • Anonym (Olustig)
    Anonym (Xx) skrev 2013-12-03 19:49:11 följande:
    Ja det är nog bra att barnen är med :) Det får honom säkert att tänka till lite xtra. Det kommer säkert gå bra?

Jag tror tyvärr inte att det får honom att avstå från att dricka, eller att dricka för mycket. Men kanske att inte dricka så mycket på dagtid och att hålla sig undan/stanna på rummet när han känner att det blivit för mycket.
  • Mälaröbo

Ett sätt är ju att faktiskt prata med HONOM. Berätta om dina farhågor och fråga hur han tänker. Jag tycker absolut att ni också ska prata med svärföräldrarna. Låt det vara helt öppet och ärligt! Barnen tar mer skada av att ni döljer och hymlar än om ni är ärliga och pratar öppet om/med "eleganten i rummet" som alla ändå kan se.

• Anonym (Olustig)
    Mälaröbo skrev 2013-12-03 22:27:42 följande:
    Ett sätt är ju att faktiskt prata med HONOM. Berätta om dina farhågor och fråga hur han tänker. Jag tycker absolut att ni också ska prata med svärföräldrarna. Låt det vara helt öppet och ärligt! Barnen tar mer skada av att ni döljer och hymlar än om ni är ärliga och pratar öppet om/med "eleganten i rummet" som alla ändå kan se.

Jag inser också att det vore det allra bästa att prata direkt med honom. Jag hoppas att jag kan få modet till det och få ett bra tillfälle (utan barn med och så) innan det är dags för avresa.
  • Anonym (Kan inte ändra)

Prata med honom innan resan och berätta för honom hur du känner inför barnen om han blir för berusad. Du kan inte ändra på honom tyvärr, men förhoppningsvis så fattar han att han inte ska visa sig för berusad inför barnen. Säg att han får stanna inne på rummet om han är för full. Om det är lite stek i honom så håller han sig borta, ha det mysigt med din mamma och er övriga och bry er bara inte om honom just denna vecka. Jag levde själv med en man med alkoholproblem vet att man kan göra dealer med dem. Hoppas ni får en härlig semester.

• Mälaröbo

I min familj var det ingen som pratade MED problemet, bara OM. Redan som 14-åring tog jag beslutet att INTE spela med i deras spel. Det resulterade i att det var JAG, yngst i syskonskaran, som varje jul (och andra familjetillställningar) fick ringa käre far och påtala att han bara fick komma om han höll sig nykter. Såklart skönt för de andra att slippa, men helt galet att lägga det på ett barn!

Svar på tråden All inclusive-semester tillsammans med en med alkolbesvär