All inclusive-semester tillsammans med en med alkolbesvär
Hej! Vi (min man och jag samt våra tre barn) ska snart i väg på en semesterresa. Vi bokade för länge sedan och frågade då våra föräldrar om de kanske ville följa med. Svärföräldrarna har ofta rest med oss och det har funkat jättebra. Jag tyckte då att jag borde fråga även min mamma och hennes man. Var tämligen säker på att de skulle säga nej eftersom de inte gillar den här typen av hotell.
Men så plötsligt, flera månader senare, bestämde sig alla fyra för att följa med. Våra barn blev jättelyckliga. Själv fick jag en ångestklump i magen. Mammas man har nämligen ganska svåra alkoholproblem. Det går väl i perioder, men har blivit allt värre sedan han gick i pension för ett år sedan. Jag vet inte hur det här ska gå på ett All inclusive-hotell med alkoholen så tillgänglig hela tiden - och dessutom gratis.
När jag frågade mamma hur hon trodde det skulle fungera med alkoholen där sa hon "ja, det brukar ju bli ganska mycket när vi är utomlands så jag vet inte. Men det är ju ett familjehotell så de säljer väl inte så mycket sånt där?" Hon hade alltså inte förstått vad all inclusive innebär. Hon trodde jag skojade när jag sa att ALLT ingår och att man kan dricka hur mycket öl, vin och sprit som helst hela dagarna utan att betala nåt extra för det ...
Usch, den här resan har vi längtat och längtat efter jättelänge, men nu är jag rädd för att allt ska bli fel. Mest för barnens skull förstås. Men även för min mammas.
Någon som haft samma/liknande farhågor? Hur gick det? Några andra tips? Bör jag/vi ta upp det med svärföräldrarna så att de är medvetna om problematiken och i alla fall inte uppmanar honom att t ex ta ett glas vin till? (De är medvetna om att han haft alkoholproblem tidigare, men inte att det blivit värre igen.)