• Umberger

Vem ska man lita på?

Hej, har haft enskild firma nu i snart två år. har varit förskonad från telefonförsäljare ganska mycket. Men för tre veckor sedan ringde en kille från Länsdelen (www.lansdelen.se) där han erbjöd en profil och bättre synlighet på google. Kollade genom sidan och fann ganska många företag där så jag tackade ja och fick ganska snabbt en profil där med bra synlighet på google dessutom. Har ej fått någon faktura från dem ännu.

Nu idag ringde en tjej från Företagsgruppen (www.foretagsgruppen.net) och såg att jag hade en profil på länsdelens sida och ville varna mig om detta företag att de lurar folk som betalar deras fakturor med att man förbinder sig i 24 månader till länsdelen och med stora kostnader som följd. De erbjöd sig att jag skulle skicka fakturan från länsdelen till dem så bestrider dom den eftersom de har nu så många kunder som haft problem med just länsdelen att de kommer makulera fakturan. Vart ju vettskrämd och "gick på" det hon sa så jag tackade ja till den tjänsten också för 4000:- för ett år med juridisk hjälp, rådgivning kontorstid osv.. helkorkat och känner mig så dum efteråt. Frågan är dock hur jag ska göra nu? Vem ska jag lita på? Ska jag betala länsdelens faktura eller helt enkelt skicka den till Företagsgruppen? Fy så dum man känner sig...

Är helt vilse, kan jag bestrida fakturan även om jag godkände tjänsterna?

• Svar på tråden Vem ska man lita på?
  • Qvars

Det är väl en bra idé att se över vilka sidor du tycker är värda pengarna. Vill du betala för båda så gör det.

Jag är alltid kritisk till sidor av typen eniro/hitta. När jag undersöker mitt egna beteende på nätet googlar jag oftast, i så fall kan google places vara värt att lägga till. Som jag minns det är det gratis och du lägger bara upp din info och adress mm.

Sen tycker jag att man bör fundera på vem som söker ditt företag och vad de då letar efter / söker på. I fallet med tjejens frisörsalong betalade lite till eniro och kunde då lägga till lite information samt finnas med i tryckta telefonkatalogen. Vi betalade endast så de äldre kunder som fanns kunde hitta telefonnumret om man visste var salongen fanns eller vad den hette. Vi betalade inte för att komma högt upp bland bredare sökresultat (ex. Frisör)
    Vi betalade mindre än 2000kr.

Den andra tjänsten vet jag inte vad den är och vad den gör. Kan vara värt pengarna, ingen aning, fundera på det du. Vad gäller överklagan av faktura, försök säga upp själv så snart som möjligt, det kan vara oklokt att låta andra ta hand om ens egna affärer. Ta istället tips och råd ifrån detta andra företag.

Lite så tänker jag. Tänk själv vad som är värt pengar för dig, och hur mycket det får kosta.

Svar på tråden Vem ska man lita på?