• helena29

Min 2-åring vägrar äta och bara skriker vid matbordet!

Min son är 2 år och 4 månader (28 månader då alltså). Just nu är han heeelt hopplös känns det som. Vet inte vart jag ska börja!
    Det största problemet just nu är väl att han vägrar att äta. Spelar ingen roll vad det är eller när på dygnet. Vi sätter fram maten och det känns som om han VILL äta, men sen händer det nåt! Han dar av haklappen, skriker neeeeej och börjar gråta, hoppar ner från sin stol, slänger sig på golvet och skriker och gråter. Springer iväg.
    VAD GÖR MAN I DETTA LÄGET?
    Ska jag sätta tillbaka honom, gång på gång eller låta honom vara ifred tills han har gråtit färdigt?
    Ska man "tvinga" ett barn på drygt två år att sitta vid matbordet och äta? Han vägrar i sten att röra maten och skriker bara. Vad gör man? Vi är maktlösa....
    Hjälp oss med tips o idéer!

• Svar på tråden Min 2-åring vägrar äta och bara skriker vid matbordet!
  • sextiotalist

Ibland måste man vara kreativ när det gäller de där småttingarna, skippa alla eventuella principer.
    Mitt förslag
    Han är för hungrig, då är han bara frusterad, plocka fram något som höjer blodsockret strax innan ni ska äta, namnet aptitretare är ju inget hittepånamn, utan det finns en anledning till att det heter så.
    Hitta någon annan plats för ätande, en koja under soffbordet kanske, picknick vardagsrummet
    TV. ibland kan TV´n vara toppen, när vårt barn var hopplös när det gällde maten, då fick han äta framför TV´n det gick utmärkt
    Små, små portioner, en makaron, en ärta, en köttbulle, då blir det inte så övermäktigt

• Mrs Moneybags

Min son är inte heller så glad i mat. Vi har bestämt oss för att inte göra det till någon stor grej, så vill han inte äta får han gå från bordet och leka eller vad han vill. Tids nog blir han hungrig och äter...

Låt honom vara utan haklapp, ta på honom en "skittröja" som ni kan slänga i smutsen på en gång efteråt. 

Han kommer inte att svälta, förr eller senare äter han något. Se då till att ni bara har nyttiga grejer hemma. 

Ibland när min son inte har ätit ger jag honom ekologiska råriskakor och frukt innan han går och lägger sig, för det tycker han om. Det är bättre än ingenting.

Finns det något din son gillar?

Min son är för övrigt nästan exakt lika gammal som din och inte någon tjockis, direkt, men helt normal

• Mrs Moneybags

Ja, en sak till - vår son älskar köttbullar och potatis med brun sås från ett ställe på Östermalm (jag vet, fina vanor ska börjas tidigt, haha). Så när han har ätit dåligt en period kan min man ta med honom dit för det brukar liksom "kickstarta" hans hungerkänslor.

Ju mindre man äter, desto mindre hungrig blir man ju, konstigt nog.

Därför är det bra som sextiotalist skrev ovan att ge små bitar av mat lite då och då/aptitretare så att aptiten inte går ner för mycket.

Man får inte vara för hård heller...lite hemgjord varm choklad är bättre än ingen frukost på morgonen, lite honung ringlat på smörgåsen gör den ju lite sötare och lättare att få ner för matvägrarbarn. 

Jag var själv precis likadan, så jag vet ju hur det känns...

Matpiller?! När ska någon uppfinna det?

• Annelie 76

Ibland låser det sig för dem också. Nånting blev inte bra och sen är de fast i skriket. Kankse funkar det att distrahera med nåt annat en stund. Maten kan ätas kall eller värmas på bara humöret är bättre. Ge inte för mycket uppmärksamhet heller vid matbordet, min tvååring äter oftast som bäst när vi lämnar honom ifred.

• Scillan

Jag hade provat att göra honom mer delaktig i matlagning. Om det är svårt för honom att sitta vid bordet just nu så kanske det kan gå i honom lite mat genom  provsmakning, grönsaksstavar till förrätt, dricka smoothies med sugrör är kul, hemma hos oss är det väldigt kul att mixa den med. Gör mat kul igen, försök att tänka mat veckovis. Inte vad han åt just den här måltiden. Barn brukar stoppa i sig vad de behöver även om det naturligtvis finns undantag för den regeln med.

Svar på tråden Min 2-åring vägrar äta och bara skriker vid matbordet!