• Vitsipp

3 månaders bebis orolig och har nästan vänt på dygnet

Hej. Kanske finns det ngn där ute som har liknande problem eller bara har ngt bra tips på vad vi kan göra. Vår lilla tjej på drygt 15 veckor har i princip alltid haft svårt att komma till ro. Hon kan vara jättetrött och nästan somnar vid flaskan men ska ändå inte sova. Saken hör till att hon aldrig somnat direkt efter maten. ALDRIG!! Mitt i natten är hon vaken lätt i över en timme för hon kan bara inte somna direkt efter maten. Ja, vi har rapat henne etc. Inget hjälper elr får henne till att somna om. Enda stället hon somnar gott och ganska direkt det är i vagnen. Det är ju jättebra! Men inte så jättekul att skapa det mönstret att vi måste ut med vagnen för att hon skall sova. Nu är det nästan så. Nu till problemet: Hon har nästan alltid somnat vid 20 på kvällen inför natten. Och vaknar vid 02-03 för mat. Knorrar och håller på tills hon somnar om. Men har det senaste nätterna vaknat vid ca 23 och verkar inte vara så intresserad att vilja sova mer. Hon bökar. Skriker. Verkar orolig. Sen kan hon vara vaken en 2h. Då får hon mat och kan somna om en två timmar och sen börjar det om igen... Och som sagt. Hon somnar inte direkt efter målet utan håller på minst en halvtimme tre kvart. Nu sover hon i vagnen sen 4h tillbaka. Stenhårt! Den sömnen som hon egentligen skulle haft på natten. Känns som hon håller på att vända dygnet fel... Vi har inte ändrat några rutiner alls. Är de känsliga i denna åldern? Utvecklingsfaser hit och dit. Men vad har hänt? Varför vaknar hon och sover knappt om nätterna längre? Hon sover inte för mkt på dagen som gör att hon inte vill sova på nätterna. För denna lilla donnan har aldrig sovit särskilt mkt på nätterna. Please. Någon so hat några tips! Ps är helt ny här inne och vet inte riktigt hur man gör. Så hoppas jag hittar svaren (om jag får några vill säga) och att jag kan klura ut hur jag ev svarar på dem.

• Svar på tråden 3 månaders bebis orolig och har nästan vänt på dygnet
  • Natulcien

Jo, utvecklingsfaser och tillväxtfaser avlöser ju varandra det första året, så det där med sömn och mat förändras ju ständigt.
    Min erfarenhet är att det bästa är att bara "go with the flow", d.v.s. gör på det sätt som funkar bäst för stunden, och inte försöka kämpa med något annat.

Det är ju superbra att hon somnar och sover bra i vagnen! Kör på det! Inga "mönster" skapas av det.
    Vår son hade också en sån period då han bara kunde sova i vagn på dagtid, och den skulle rulla hela tiden dessutom, annars vaknade han direkt. Dessutom sov han bara 30 min åt gången. Så vi fick ta oss ut med vagnen 3-4 gånger om dagen, i ur och skur, och bodde tre trappor upp... Lite jobbigt då, men ser man bakåt nu så inser man ju hur kort tid av ens liv det handlar om.

Ang. nätterna... kan ju vara problem med magen? Kanske överstimulerad under dagen?

• Vitsipp

Tack Natulcien för tips. Så bra att vi inte skapar mönster. Men det är ju bara så frustrerande. Man vill ju att det bara skall bli bättre och bättre ju äldre de blir. Nu e hon ju tillbaka i " spädbarnsnätterna" igen... :( Våran son hade vi aldrig problem med. Han somna 19 vare kväll och vaknade en gång för mat och somna om direkt. Det började när han var 12 veckor. Han kanske var för snäll och man hade samma förhoppningar om nummer två. Det är väl bara att tänka som du sa. Att det är för en kort tid i ens liv.

• EllaBella88

Hej!

Hur har det gått för dig? :)

Jag är i precis samma situation nu. Våran lilla kille som är snart 4 månader beter sig som din dotter. Han har sovit jättebra fram tills nu. Nu vaknar han och skriker flera gånger om natten. Han är iochförsig rätt förkyld men nu när det börjar bli bättre så sover han fortfarande oroligt och vaknar. Sen som igår så sov han först 5 timmar i vagnen, var vaken 1 timme och sen var han så trött att han sov 2 timmar igen.

Så inatt vaknade han vid 2 och hade då ätit sista målet vid 23. Så då tänkte jag att nu är han nog inte hungrig egentligen.

Han skrek o skrek men jag gav mig inte så efter en timme somnade han och sov till 7! Då var han knappt hungrig så det kan ju inte varit det på natten.

Haha blev mest rörigt det här! Men kände att jag är lite i samma sits som du beskriver och ville höra hur det är nu? :)

Svar på tråden 3 månaders bebis orolig och har nästan vänt på dygnet