3 månaders bebis orolig och har nästan vänt på dygnet
Hej. Kanske finns det ngn där ute som har liknande problem eller bara har ngt bra tips på vad vi kan göra. Vår lilla tjej på drygt 15 veckor har i princip alltid haft svårt att komma till ro. Hon kan vara jättetrött och nästan somnar vid flaskan men ska ändå inte sova. Saken hör till att hon aldrig somnat direkt efter maten. ALDRIG!! Mitt i natten är hon vaken lätt i över en timme för hon kan bara inte somna direkt efter maten. Ja, vi har rapat henne etc. Inget hjälper elr får henne till att somna om. Enda stället hon somnar gott och ganska direkt det är i vagnen. Det är ju jättebra! Men inte så jättekul att skapa det mönstret att vi måste ut med vagnen för att hon skall sova. Nu är det nästan så. Nu till problemet: Hon har nästan alltid somnat vid 20 på kvällen inför natten. Och vaknar vid 02-03 för mat. Knorrar och håller på tills hon somnar om. Men har det senaste nätterna vaknat vid ca 23 och verkar inte vara så intresserad att vilja sova mer. Hon bökar. Skriker. Verkar orolig. Sen kan hon vara vaken en 2h. Då får hon mat och kan somna om en två timmar och sen börjar det om igen... Och som sagt. Hon somnar inte direkt efter målet utan håller på minst en halvtimme tre kvart. Nu sover hon i vagnen sen 4h tillbaka. Stenhårt! Den sömnen som hon egentligen skulle haft på natten. Känns som hon håller på att vända dygnet fel... Vi har inte ändrat några rutiner alls. Är de känsliga i denna åldern? Utvecklingsfaser hit och dit. Men vad har hänt? Varför vaknar hon och sover knappt om nätterna längre? Hon sover inte för mkt på dagen som gör att hon inte vill sova på nätterna. För denna lilla donnan har aldrig sovit särskilt mkt på nätterna. Please. Någon so hat några tips! Ps är helt ny här inne och vet inte riktigt hur man gör. Så hoppas jag hittar svaren (om jag får några vill säga) och att jag kan klura ut hur jag ev svarar på dem.