• Anonym (mr x)

kronofogden

HEJ

Jag undrar om fogden kan ta huset som min sambo köpt kontant och står för?
    jag är även boende där

Med vänlig hälsning mr x

• Svar på tråden kronofogden
  • Anonym (stickan)

Beror väl på vem som har hos kronofogden o hur dyrt huset är..

• Anonym (fia)

om skulden står på honom, är ni inte gifta och och du har skulderna vill säga..

• Anonym (qwe)
    Anonym (ja) skrev 2013-12-03 10:22:46 följande:
    Ja, de kan dom göra.

Vad är det för dumt svar?

Vem av er har slulder? Hur stora är skulderna? Hur mycket värde finns det ihuset?

• Anonym (mr x)
    Anonym (ja) skrev 2013-12-03 10:22:46 följande:
    Ja, de kan dom göra.
    hur???????????????????????
  • Anonym (mr x)

jag har skulderna min sambo står för hus köp

• Anonym (stickan)

Då kan dom ej göra något,är ju ej din sambo som har skulder o är din sambos egendom..Läs länken jag skickade..

• Anonym (lag)
    Anonym (mr x) skrev 2013-12-03 10:31:21 följande:
    jag har skulderna min sambo står för hus köp
    Är det köpt för gemensamt bruk så kan de det.
  • Anonym (mr x)
    Anonym (stickan) skrev 2013-12-03 10:33:09 följande:
    Då kan dom ej göra något,är ju ej din sambo som har skulder o är din sambos egendom..Läs länken jag skickade..
    oki gött tack stickan
  • Anonym (stickan)

Har själv bekanta som sk köpte huset för gemensamt bruk fast det vart skrivet på henne allting o kronofogden har då ej varit o sk tagit huset o är över 10år..

• Anonym (Maj)
    Anonym (stickan) skrev 2013-12-03 10:33:09 följande:
    Egendom spelar inte längre någon roll för fogden, de går på besittning.
  • Anonym (mr x)
    Anonym (Maj) skrev 2013-12-03 10:39:20 följande:
    Egendom spelar inte längre någon roll för fogden, de går på besittning.
    hur menar du maj?
  • Anonym (Maj)
    Anonym (mr x) skrev 2013-12-03 10:40:24 följande:
    hur menar du maj?
    Tidigare utmätte KFM bara folks egendom, men efter att alltför många börjat säga "det vara inte min, det vara min brors" så tvingades regeringen ändra lagstiftningen och idag räcker det med att du har en sak i besittning för att de ska kunna utmäta. Om det kan gå så långt som till hus vet jag inte, jag rättade bara en felaktighet i inlägget jag citerade. Tänk på mannen som fick sin chefs bil utmätt bara för att han lånade den till ett ärende! Man kan inte längre skylla på att "den är inte min" om det är en sak man har och använder.
  • Anonym (mr x)
    Anonym (Maj) skrev 2013-12-03 10:44:43 följande:
    Tidigare utmätte KFM bara folks egendom, men efter att alltför många börjat säga "det vara inte min, det vara min brors" så tvingades regeringen ändra lagstiftningen och idag räcker det med att du har en sak i besittning för att de ska kunna utmäta. Om det kan gå så långt som till hus vet jag inte, jag rättade bara en felaktighet i inlägget jag citerade. Tänk på mannen som fick sin chefs bil utmätt bara för att han lånade den till ett ärende! Man kan inte längre skylla på att "den är inte min" om det är en sak man har och använder.
    så även om min sambo står på huset  och köpet och jag har skulderna så kan de ta huset i besittning menar du?
  • Anonym (ja)
    Anonym (mr x) skrev 2013-12-03 10:51:09 följande:
    så även om min sambo står på huset  och köpet och jag har skulderna så kan de ta huset i besittning menar du?

Precis så menar dom.....
  • ZsaZsa

Om han kan bevisa att bara han äger huset kan den undantas från utmätning. Detsamma gäller andra saker. Bevis är  kvitton, bankutdrag och sådant. Din sambo kan dock påverkas ekonomiskt på andra sätt, så det bästa vore väl att betala av skulden till Kronofogden (fordringsägarna) snarast.

Svar på tråden kronofogden