johanna aa skrev 2013-12-02 08:40:13 följande:
Måste vara nationella proven de har kollat på. Vissa skolor i min kommun har bara 32% klarat matten i 6an. 45 % som är godkända i alla ämnen.

På vissa skolor, på andra är et 85-95 % som klarat målen.
Kan man ha sina barn i sådana skolor eller måste man välja bort dom?
Med läxtid tänker jag så att det blir gjort. Men vill även att de ligger i fas med sina ämnen är ju bara jag som förälder som ser till deras eget bästa.
Visst barn är ju bara barn, men tänk dessa barn som går i dessa skolor med dåliga resultat allt måste ju sänkas även för de bra eleverna.
Jag vill att mina barn ska ha en bra skolgång i grundskolan för att kunna få bra betyg i gymnasiet och sedan kunna välja och vraka bland utbildningar.
Jag tittar också på nationella proven, men 32% är du säker på att du läst rätt? Det är nästan orimmligt lågt. Skolan jag jobbar på ligger på runt 75% i vissa ämnen och det är lågt. (tack och lov är jag inte lärare)
När ett barn går i 1-3 ligger de oftast i fas genom att vara delaktiga på lektionerna. De eventuella läxor som förekommer (lite olika i olika skolor och hur de ser på läxor) är läsläxor och matteläxor. De gör majoriteten av arbetet på plats med andra ord. Att hålla på och "drilla dem" på deras fritid tror jag inte du eller dina barn vinner på. Märks det sedan att barnet har svårigheter i typ läsning eller matte så finns det ju inget som säger att ni kan jobba lite mer där. Men att ligga för långt fram kan även skapa en tristess hos barnen och skolan blir tråkig.
Varför sänks allt för de eleverna som är duktiga i en skola med sämre resultat? Hur tänker du där?
Är du säker på att dina barn kommer vilja läsa vidare efter gymnasiet?