• johanna aa

Välja skola.

Min son börjar första klass nästa höst. Har funderar på det med skola. Är inte helt nöjd med den skolan han gå i nu, stökig bråkig osv. Kollade upp resultaten betyg osv för årskurs 3 och 6 de va låga. Kollade på SVT pejl.<hur mycket kollar ni upp skolor? Har funderat på att sätta honom i engelska skolan längre fram. 

Jag tycker det är jätte viktigt att mina barn får en bra skolgång. Jag vill att mina barn ligger i framkant hela tiden. Tänker att jag har tänkt att vi ska ha en läx- tid varje dag på 20 min efter skolan mån-tor där vi går igenom läxor samt ser till att de ligger rätt med alla ämnen. 

Tänker jobba extra hemma med dom med matte, engelska och svenska. Hur tänker ni kring det med studier?
    Jag vill även att de lär sig spanska hur får man dem att göra det? Finns det barnkurser?

• Svar på tråden Välja skola.
  • missan75

Givetvis ska man kolla upp sitt barns skola. Det är ju jätteviktigt. Och du ska så klart välja en skola du är trygg med.

Men ta det lite lugnt med alla dina planer, barn måste få vara barn också. De kommer få läxor som är anpassade till deras nivå. Varför tvinga in dem i något väldigt tidigt när de till slut kommer hamna där skola och läxor blir det viktigaste ändå? Få dem inte tröttna. Kunskap ska vara lustfyllt. Speciellt när de är små, det sätter liksom standarden.

• missan75

För övrigt finns inga betyg i 3:an och många skolor har låga betyg på sina 6:or.

• Alexi

Jag har inte skolbarn ännu men jag säger som missan, ta det lugnt med dina planer! De går i skolan för att få hjälp av pedagoger, låt då de pedagogerna göra sitt jobb och sen hjälper du till med läxorna, mer behöver du ju inte göra.

Kolla på skolverkets statistik, de har ju en hel del statistik mer än bara betygen, och man kan också läsa om de gjort inspektioner på en enskild skola (vilket de väl gör på de flesta?).

• johanna aa

Måste vara nationella proven de har kollat på. Vissa skolor  i min kommun har bara 32% klarat matten i 6an.  45 % som är godkända i alla ämnen.Förvånad På vissa skolor, på andra är et 85-95 % som klarat målen.

Kan man ha sina barn i sådana skolor eller måste man välja bort dom? 

Med läxtid tänker jag så att det blir gjort. Men vill även att de ligger i fas med sina ämnen är ju bara jag som förälder som ser till deras eget bästa.

Visst barn är ju bara barn, men tänk dessa barn som går i dessa skolor med dåliga resultat allt måste ju sänkas även för de bra eleverna.

Jag vill att mina barn ska ha en bra skolgång i grundskolan för att kunna få bra betyg i gymnasiet och sedan kunna välja och vraka bland utbildningar.

• Thomas66
    Alexi skrev 2013-12-02 08:04:06 följande:
    Jag har inte skolbarn ännu men jag säger som missan, ta det lugnt med dina planer! De går i skolan för att få hjälp av pedagoger, låt då de pedagogerna göra sitt jobb och sen hjälper du till med läxorna, mer behöver du ju inte göra.

Kolla på skolverkets statistik, de har ju en hel del statistik mer än bara betygen, och man kan också läsa om de gjort inspektioner på en enskild skola (vilket de väl gör på de flesta?).
    Jo det bör man, våran dotters fröken rekommenderar ca 15 minuters läsning varje dag.
  • Alexi
    Thomas66 skrev 2013-12-02 08:44:29 följande:
    Jo det bör man, våran dotters fröken rekommenderar ca 15 minuters läsning varje dag.
    Ja men det får de ju i läxa, i alla fall vad jag hört. Dvs att läraren säger att barnen ska läsa xx i xx min per dag. Alltså kan man invänta instruktioner för vad och hur man ska träna med barnet, inte köra på massa helt på egen hand.
  • Thomas66
    Alexi skrev 2013-12-02 09:45:07 följande:
    Ja men det får de ju i läxa, i alla fall vad jag hört. Dvs att läraren säger att barnen ska läsa xx i xx min per dag. Alltså kan man invänta instruktioner för vad och hur man ska träna med barnet, inte köra på massa helt på egen hand.
    Nejdå, det är bara vad hon rekommenderar ( dom nämner det bara på utvecklingssamtalen). Det har inget med läxa att göra, utan något man får göra frivilligt om man nu vill. 
  • Alexi
    Thomas66 skrev 2013-12-02 09:56:11 följande:
    Nejdå, det är bara vad hon rekommenderar ( dom nämner det bara på utvecklingssamtalen). Det har inget med läxa att göra, utan något man får göra frivilligt om man nu vill. 
    Ok jag vet många som får det i daglig läxa helt enkelt.
  • missan75
    johanna aa skrev 2013-12-02 08:40:13 följande:
    Måste vara nationella proven de har kollat på. Vissa skolor  i min kommun har bara 32% klarat matten i 6an.  45 % som är godkända i alla ämnen.Förvånad På vissa skolor, på andra är et 85-95 % som klarat målen.

Kan man ha sina barn i sådana skolor eller måste man välja bort dom? 

Med läxtid tänker jag så att det blir gjort. Men vill även att de ligger i fas med sina ämnen är ju bara jag som förälder som ser till deras eget bästa.

Visst barn är ju bara barn, men tänk dessa barn som går i dessa skolor med dåliga resultat allt måste ju sänkas även för de bra eleverna.

Jag vill att mina barn ska ha en bra skolgång i grundskolan för att kunna få bra betyg i gymnasiet och sedan kunna välja och vraka bland utbildningar.
    Jag tittar också på nationella proven, men 32% är du säker på att du läst rätt? Det är nästan orimmligt lågt. Skolan jag jobbar på ligger på runt 75% i vissa ämnen och det är lågt. (tack och lov är jag inte lärare)

När ett barn går i 1-3 ligger de oftast i fas genom att vara delaktiga på lektionerna. De eventuella läxor som förekommer (lite olika i olika skolor och hur de ser på läxor) är läsläxor och matteläxor. De gör majoriteten av arbetet på plats med andra ord. Att hålla på och "drilla dem" på deras fritid tror jag inte du eller dina barn vinner på. Märks det sedan att barnet har svårigheter i typ läsning eller matte så finns det ju inget som säger att ni kan jobba lite mer där. Men att ligga för långt fram kan även skapa en tristess hos barnen och skolan blir tråkig.

Varför sänks allt för de eleverna som är duktiga i en skola med sämre resultat? Hur tänker du där?

Är du säker på att dina barn kommer vilja läsa vidare efter gymnasiet?
  • johanna aa

Årskurs 6

Andel elever som uppnått kravnivå i nationella prov i svenska  
    För lite data
    Andel elever som uppnått kravnivå i nationella prov i matematik  
    32,9%

Årskurs 9
    Sammanräknat slutbetyg (genomsnittligt meritvärde)  
    164,0 poäng
    Mycket lågt genomsnittligt meritvärde jämfört med andra skolor i landet. (2012/2013)
    +14,7 poäng på 9 år.
    Minidiagram över utvecklingen de senaste åren.
    Elever som fått godkänt i alla ämnen  
    45,5%
    Mycket låg andel elever som fått godkänt i alla ämnen i åk 9 jämfört med andra skolor i landet. (2012/2013)
  • johanna aa

Funderar därför att byta skola för mitt barn. Ska nog flytta till en annan stadsdel. 

Ja jag räknar med att de ska studera vidare efter gymnasiet, vill de bli sjuksköterska, förskollärare, lärare, läkare, veterinär, arkitekt, polis, jurist, ekonom, samhällsvetare. Ja jag tror att de kommer att läsa vidare.

• missan75
    johanna aa skrev 2013-12-02 12:33:16 följande:
    Årskurs 6
    Andel elever som uppnått kravnivå i nationella prov i svenska  
    För lite data
    Andel elever som uppnått kravnivå i nationella prov i matematik  
    32,9%

Årskurs 9
    Sammanräknat slutbetyg (genomsnittligt meritvärde)  
    164,0 poäng
    Mycket lågt genomsnittligt meritvärde jämfört med andra skolor i landet. (2012/2013)
    +14,7 poäng på 9 år.
    Minidiagram över utvecklingen de senaste åren.
    Elever som fått godkänt i alla ämnen  
    45,5%
    Mycket låg andel elever som fått godkänt i alla ämnen i åk 9 jämfört med andra skolor i landet. (2012/2013)
    Herregud!

Vart bor du? :O Jag trodde vi låg lågt men detta var ju en fullständig katastrof.
  • johanna aa

jag bor i Örebro. Det är en segregerad stad. Bor i ett bostadsområde nära ett sämre område. Så förskolor är separata men områdena har gemensamma skola. Jag tänkte först att man ska vara öppen men när jag såg resultaten vill jag att min son börjar i en annan skola till hösten.

• missan75
    johanna aa skrev 2013-12-02 14:05:23 följande:
    jag bor i Örebro. Det är en segregerad stad. Bor i ett bostadsområde nära ett sämre område. Så förskolor är separata men områdena har gemensamma skola. Jag tänkte först att man ska vara öppen men när jag såg resultaten vill jag att min son börjar i en annan skola till hösten.

Ok. Jag förstår dig. Det såg verkligen inte bra ut. :/
  • Folkesson

Det kan ju gå bra även i en sådan skola... och de får nog en hel del extra resurser... kanske lokalerna dessutom är "luftiga" på grund av elevflykt...

Men personligen skulle jag inte vilja riskera mina egna barns framtid i en sådan skola. Attityden till inlärning (och annat) smittar lätt när de blivit några år äldre.

• Thomas66
    johanna aa skrev 2013-12-02 14:05:23 följande:
    Om du nu inte har gjort det, så kan du läsa på salsa.Där får man all information om varje skola i Sverige.
  • jam65

Hej! Om det är några därute, som inte valt skola än och bor i Göteborg med omnejd, finns det en fantastisk en, i Mölnlycke (strax utanför Göteborg). Pixbo Montessori. En personlig skola, med små, lärartäta klasser, utan mobbing och klotter. Lärare som brinner för sitt arbete, engagerade elever och föräldrar. Min son går i 6:an, på högstadiet i Solsten (busshållplats precis brevid byggnaden). Högstadiet har en klass i varje årskurs, vilket ger lärarna möjlighet att lära känna varje elev och skapa en lugn och trygg studiemljö. Det är en kostnadsfri friskola, som fyllde 20 år 2014. Välkomna att läsa mer på:
    Blogg: pixbomontessori.blogspot.se/
    Hemsida: http://pixbomontessoriskola.se/pim.hogstadiet
    Facebook: https://sv-se.facebook.com/pages/Pixbo-Montessori-Solsten/640345602667531
    Vi har inte ångrat en sekund, att vi lät vår son byta till denna skola, där alla passar in, alla är välkomna.

Svar på tråden Välja skola.