• sommar81a

Adhd utredning ? Ni som väntar på en och ni som har gjort en se hit!

Hej!
    Jag har en son på 6 år som väntar på ADHD utredning. Väntan på denna är 1-1,5 år! Hur lång tid får/ fick ni vänta? Ni som gjort utredning. Hur lång tid tog det ung? Och vad gör man exakt vid en sådan?

• Svar på tråden Adhd utredning ? Ni som väntar på en och ni som har gjort en se hit!
  • Vanilla ice queen

För mig tog det ca 3mån från att VC skickade remissen tills jag fick diagnosen.
    Man går igenom flera moment med att fylla i skattningsskalor, intervjuer (både mig och en av mina föräldrar), WAIS-test...

• sommar81a

Tack för ditt svar! Det gick fort för din del! Var det via BUP? Här är det jätte lång kö, i Borås

• Vanilla ice queen

Nej alltså detta var min egen utredning (vuxen) men min kompis barn gick det lika fort för och då via BUP... Södermanlands län...

• sommar81a

Ok, vet att vi kommer få hjälp under tiden tills utredningen är klar men jag tycker att väntetiden upp mot 1,5 år är låååång tid att behöva vänta :(

• memis

Är under ADHD utredning för 6 åringen.. För oss blev det först ett par månaders väntan till Bvc psykolog där vi hade samtal och gjorde sjäkvskattning och motoriska tester efter det skickades remiss till BUP och nu har vi varit där 4 gånger och gjort ännu en självskattning och skolan har fått göra en och ska nu efter terminen göra en till. Vi har fått tider tills i juni 2014 och nu känns det som att allt står still :-/ har inte en aning om vad kurator/psykolog på BUP tänker om det och säger bara "barn som honom" utan vidare förklaring.. Är minst sagt en prövning, man vill ju få svar så man kan göra det bästa :)

• sommar81a

ja man vill ju ha svar.. Att vänta så länge på utredning känns inte alls kul. Vet att vi kommer att få stöttning till dess men jag tror att ska man få " rätt hjälp" så är det väl bra att ha en utredning, va den än visar. Att vår son får den stöttning han behöver, speciellt från skolans sida.. Eller tänker jag fel?

Har lite annan problematik. Vet inte om det har samhörigheten med en ev diagnos eller inte. Han har också periodvis tvång av olika slag.

• memis

Ja jag håller helt med! Begriper inte alls varför det ska ta sån tid :-/ dom har bara träffat min son en gång och kommer inte träffa honom förrän alla samtal är klara. Visst får man en del bra tips och stöd men ju äldre han blir ju större krav ställs det och ju svårare blir det för honom att "lyckas".. Dessutom har dom avbokat min tid denna månaden så nu dröjer det till januari till nästa ;(

• Dimisi

För oss gick det snabbt, bara några månader från att skolpsykologen skickade remiss tills utredningen kom igång. Utredningen gjordes under en vecka - besök på BUP varje dag.

Men vår son blev prioriterad i kön eftersom han var våldsam och övriga elever i skolan blev lidande av att han så lätt blev frustrerad och slogs. Sonen gick då i förskoleklass.

• sommar81a

Ja det kan prioritera upp i kön men tror inte att i vårt fall att det blir aktuellt. Han är inte våldsam mot kamrater. Mer mot oss hemma ibland.
    Vår son har ibland ångetattacker som ger olika uttryck. Har era barn ngt sådant?

• memis

Vi blir nog inte heller prioriterade som det ser ut nu, sonen verkar klara hålla in utbrotten tills han är hemma och fungerar bra i skolan (förskoleklass) . Han har bl.a. Separations ångest :-/ vilket blivit bättre med att han är äldre men det är jätte svårt att ha barnvakt spec. över natten annars är det mer som han blir vansinnigt frustrerad över småsaker. Samtidigt som han är busig och framåt är han osäker och tillbakadragen i en större grupp som han inte alls kan hantera

Svar på tråden Adhd utredning ? Ni som väntar på en och ni som har gjort en se hit!