• Anonym (Vuxen dotter)

Någon mer som inte kan prata med sin missbrukande anhörig?

Jag är så trött och frustrerad över att inte kunna prata med min mamma om hennes alkoholmissbruk!

Oavsett om hon är nykter eller mer eller mindre onykter så går hon som i baklås när man försöker prata med henne om något som är relaterat till hennes missbruk eller psykiska mående.

Hon har aldrig ens efter att ha utsatt oss för hemska situationer visat någon som helst ånger (som jag förstått att många andra alkoholister gör). Hon kommer alltså aldrig med några försök till ursäkter eller löften. Hon låtsas som att inget har hänt - och om man konfronterar henne så sluter hon sig - blir tyst, byter samtalsämne eller eller (om hon inte är nykter) så hon blir otrevlig och går till anfall (mest mot min pappa, sällan mot mig). Ibland känns det som att man har med två helt olika personer att göra! Nykter så är hon otroligt mjuk och rar, bra på att lyssna och en riktig medlare.

Hon pratar aldrig om sina känslor annars heller och detta gör mig så himla ledsen och rädd. Hur ska hon någonsin kunna bli fri från sitt missbruk ifall hon inte öppnar sig och tar emot hjälp?!

Att hon har ett missbruk har hon tillstått men hon tror att hon kan bli frisk själv, trots att hon gång på gång bevisar motsatsen.

Känner någon igen detta?
    Tips och idéer?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-01 13:05
    * med anfall menade jag verbalt anfall; anklagelser
  • Svar på tråden Någon mer som inte kan prata med sin missbrukande anhörig?
  • Anonym (sara)

Min pappa är alkoholist och är precis likadan. Blir tyst så fort man försöker prata om det.
    När jag var yngre försökte jag prata med honom ofta. Försökte få honom att förstå hur det fick mig att känna.
    Jag försökte med allt men ingenting bet.
    Nu har jag släppt det. Min pappa är alkoholist har alltid varit och kommer alltid att vara.
    Det är hans problem, jag kan inte ta på mig det.
    Jag kan inte hjälpa honom om han inte vill bli hjälpt.
    Det är jättetråkigt på många sätt men det är så det är.
    Jag förstår absolut din frustration.
    Men det är inte ditt det är hennes!

• Anonym (loj)

Hon kanske verkligen inte själv anser sig ha alkoholproblem och därav tar hon inte åt sig när du försöker diskutera den saken?

Hur ofta och mycket dricker hon?

• Anonym (Vuxen dotter)
    Anonym (sara) skrev 2013-12-01 15:57:17 följande:
    Min pappa är alkoholist och är precis likadan. Blir tyst så fort man försöker prata om det.
    När jag var yngre försökte jag prata med honom ofta. Försökte få honom att förstå hur det fick mig att känna.
    Jag försökte med allt men ingenting bet.
    Nu har jag släppt det. Min pappa är alkoholist har alltid varit och kommer alltid att vara.
    Det är hans problem, jag kan inte ta på mig det.
    Jag kan inte hjälpa honom om han inte vill bli hjälpt.
    Det är jättetråkigt på många sätt men det är så det är.
    Jag förstår absolut din frustration.
    Men det är inte ditt det är hennes!
    Jo jag har försökt jobba på mitt medberoende (mha psykolog) och jag tycker att jag har kommit en bit på väg ändå. 

Men hur skulle man kunna ha en missbrukare i sitt liv utan att dennes problem påverkar en? Går det?!

Jag älskar ju min mamma och jag vill inte släppa henne...
  • Anonym (Vuxen dotter)
    Anonym (loj) skrev 2013-12-01 16:11:44 följande:
    Hon kanske verkligen inte själv anser sig ha alkoholproblem och därav tar hon inte åt sig när du försöker diskutera den saken?

Hur ofta och mycket dricker hon?
    Ja hon har ju i alla fall ingen färdig sjukdomsinsikt eftersom hon tror (eller säger) att hon fixar det här själv.

Hon har varit i alkoholist i minst 15 år med allt vad det innebär: Hon har förlorat körkortet, blivit påkommen på jobbet och tvingad till blodprov och program (som hon hoppade av - och därefter sa hon upp sig), blivit liggande i ett snöfyllt dike, tagit hem en uteliggare och gjort oss familjemedlemmar ledsna gång på gång på gång. Osv.

Samtidigt har hon lyckats upprätthålla ett hyfsat ansikte utåt och det finns de som fortfarande tror att hon och min pappa lever ett idylliskt liv i fina villan.
  • Anonym (sara)
    Anonym (Vuxen dotter) skrev 2013-12-01 16:29:34 följande:
    Jo jag har försökt jobba på mitt medberoende (mha psykolog) och jag tycker att jag har kommit en bit på väg ändå. 

Men hur skulle man kunna ha en missbrukare i sitt liv utan att dennes problem påverkar en? Går det?!

Jag älskar ju min mamma och jag vill inte släppa henne...
    Det är klart att hans missbruk fortfarande påverkar mig. Men nu när jag är vuxen kan jag ju bestämma själv på vilken nivå.
    Jag svarar till exempel aldrig när han ringer efter 21.
    När vi ska ses föreslår jag ofta grejer som gör att han måste vara nykter.
    Jag älskar min pappa och vi pratar i telefon nästan varje dag. Men innan kvällen kommer och innan han blir full.
    Jag väljer själv hur delaktig jag vill vara i hans missbruk.
  • Politikus Inkorrektus

Känner helt igen beteendet.  Min morsa var likadan.
    Låtsades alltid som inget hade hänt. Ville aldrig tala om det. Pressade man henne blev hon arg och gick iväg för att supa ner sig. Hon förnekade dock inte att hon hade ett problem men hon ville aldrig höra vad hon gjort. Förmodligen minns hon inget då hon blandade vin med piller. Med en farsa som sällan var hemma var hon alltid mitt problem. När hon är i det tillstånd ser jag inte henne som min morsa och jag gör vad som krävs för att få kontroll på situationen.
    Hon slutade senare med pillrerna vilket gjort henne mycket mer hanterbar. Hon blev mindre psykotiskt och gick det överstyr gav man henne bara några shots så hon somna.
    Tidigare blev jag alltid jättearg om hon skulle dricka, men  utan pillrerna var hon inte lika störig och jag accepterade helt enkelt hennes drickande.
    Hon dricker inte alls lika ofta, och även om hon dricker mycket blir hon inte jobbig. Nu bor jag inte längre hemma så jag vet inte hur det är nu, bryr mig inte heller.

Jag kan inte ge dig några tips på hur du ska få henne att öppna upp sig, men jag rekommenderar att du nästa gång tar kontroll över henne och på ett eller annat sätt lugnar ner henne. Att försöka tala med dem är meningslöst.

Svar på tråden Någon mer som inte kan prata med sin missbrukande anhörig?