Någon mer som inte kan prata med sin missbrukande anhörig?
Jag är så trött och frustrerad över att inte kunna prata med min mamma om hennes alkoholmissbruk!
Oavsett om hon är nykter eller mer eller mindre onykter så går hon som i baklås när man försöker prata med henne om något som är relaterat till hennes missbruk eller psykiska mående.
Hon har aldrig ens efter att ha utsatt oss för hemska situationer visat någon som helst ånger (som jag förstått att många andra alkoholister gör). Hon kommer alltså aldrig med några försök till ursäkter eller löften. Hon låtsas som att inget har hänt - och om man konfronterar henne så sluter hon sig - blir tyst, byter samtalsämne eller eller (om hon inte är nykter) så hon blir otrevlig och går till anfall (mest mot min pappa, sällan mot mig). Ibland känns det som att man har med två helt olika personer att göra! Nykter så är hon otroligt mjuk och rar, bra på att lyssna och en riktig medlare.
Hon pratar aldrig om sina känslor annars heller och detta gör mig så himla ledsen och rädd. Hur ska hon någonsin kunna bli fri från sitt missbruk ifall hon inte öppnar sig och tar emot hjälp?!
Att hon har ett missbruk har hon tillstått men hon tror att hon kan bli frisk själv, trots att hon gång på gång bevisar motsatsen.
Känner någon igen detta?
Tips och idéer?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-01 13:05
* med anfall menade jag verbalt anfall; anklagelser