• engladprick

högskoleförberedande gymnasielinjer?

vilka skolor/linjer är högskoleförberedande? utan att eleven själv ska välja de kurserna som de valbara kurserna? så att eleven får högskoleförberedande direkt och ändå kan välja valbara kurser utifrån intresse rakt av :)

vilka ämnen är det eleven ska läsa för att det ska bli högskoleförberedande? engelska, svenska och matematik? 1, 2 eller 3 kurser per ämne?

• Svar på tråden högskoleförberedande gymnasielinjer?
  • engladprick
    Mammat3 skrev 2013-12-01 13:16:43 följande:
    Jag tror att de flesta ämnena kräver naturkunskap också
    ok. naturkunskap A (eller 1 eller vad kursernas svårighetsgradsökningar nu heter)

och Svenska 1, Engelska 1 ochMatematik 1?
    eller högre svårghetsgrader på de grundämnena?
  • Mammat3

Tror B i alla ämnena är det högsta som behövs men sen beror det lite vad man vill utbilda sig till och då är det ju i vissa ämnen man behöver betydligt högre.

• Mammat3

Ledsen råka trycka innan jag skrivit klart.
    Jag vet inte om några nya utbildningar har startat sen jag gick ut skolan men då var det iallafall samhäll och natur som var mer högskoleförberedande.

• engladprick
    Mammat3 skrev 2013-12-01 13:43:38 följande:
    Ledsen råka trycka innan jag skrivit klart.
    Jag vet inte om några nya utbildningar har startat sen jag gick ut skolan men då var det iallafall samhäll och natur som var mer högskoleförberedande.
    jag gick själv teknik-programmet (2002-2005) och det var högskoleförberedande.

så teknik, samhälle och natur-programmet är iaf högskoleförberedande utan tillval.
  • modsey

jag tänker inte alls så med mina tonåringar.
    De har helt fritt valt vad de velat läsa och nu har jag ex en son som helt valt galet när han nu läser bygg.
    Han har funderat på att hoppa av efter ettan och hoppa på it i stället men valde att göra klart och sen efter studenten läsa in matte c som är det ämne som kommer saknas. För att komma upp i heltid kommer han få lägga till några ämnen som han kanske inte egentligen behöver men för att få rätt poäng.
    Han ser det själv som han läser 4 års gymnasium i stället och är liksom inställd på det.
    Så få av hans äldre kompisar har ändå haft jobb eller gått raka spåret in på högskolan efter gymnasiet ändå.

• konichiwa

Högskoleförberedande program:

Estetiska programmet
    Ekonomiprogrammet
    Humanistiska programmet
    Naturvetenskapliga programmet
    Teknikprogrammet
    Samhällsvetenskapliga programmet

Sedan ska du ALLTID vara uppmärksam på olika val inom programmen. Till exempel så är det vanligt med tillval som ger olika behörighet även om båda valen gör dig behörig till högskolan. Om du exempelvis går på teknikprogrammet måste du välja om du vill läsa mer eller mindre matte och fysik (och vill du då komma in på ex chalmers eller kth så måste du välja matten och fysiken).

Det är en djungel! Prata med en studie och yrkesvägledare. 

/Gymnasieläraren

Svar på tråden högskoleförberedande gymnasielinjer?