• Anonym (äggig)

Hur många dagar har man ägglossning?

Har börjat kolla ägglossning med digitala stickor.
    Trodde ja började någon dag för sent.
    Missade två morgonkissningar och testade på kvällen och då visade de inget men morgonen efter blev de "glad gubbe". De konstiga är att de nu blivit glad gubbe 4 mornar i rad.
    Ja trodde man bara hade ägglossning i 2 dagar. Har ja fel?
    Testet säger att man ska använda morgonkiss men hur viktigt är de och hur många dagar brukar man ha ägglossning?

Är inne i en utredning för högt Prolaktin men ville kolla ägglossningen ändå, kan Prolaktinet påverka, borde väl vara tvärt om? Och ja vet att de ev inte är någon riktig ägglossning utan bara förhöjda värden, men nu har ja kollat  ändå :)

• Svar på tråden Hur många dagar har man ägglossning?
  • Anonym (Ägg)

1 man rekommenderas att INTE testa på morgonen eftersom LH hormonet har en tendens att inte öka förrän framåt eftermiddagen ,jag testade exempelvis klockan 12-15-18 dvs med tre timmars mellanrum runt ÄL för att inte missa stegringen.

2 man har ägglossning 1dag,ägget kan bara släppa 1 gång vettu!!!MEN man kan få stegring på testen någon dag före och någon dag efter för att hos vissa sjunker inte LH hormonet direkt efter äggsläppet men för en del så dalar det på en gång.

3 alla är olika ,jag hade fullt positivt i 3 dagar exempelvis medan en vän till mig bara precis har toppen i en knapp halvtimme innan ÄL och sen dalar hennes LH igen på direkten....alla fungerar inte på samma sätt.

4 testar du endast på morgonen??För då är urinet som mest koncentrerat och kan innehålla massa andra hormoner med ,nu har jag inte hundra koll på "glad gubbe"-testen men många ÄL test reagerar ju på fler hormon än LH.

• Anonym (tips)

Har aldrig kört med ÄL-tester dock. Men jag trodde jag hade 28 dagars menscykel,  men efter 3 månaders "analys" med hjälp av en app så visade det sig att jag hade 31 dagar mellan varje mens, dvs att ÄL infallde inte på den dagen som jag hade "räknat" ut från början. Så efter 3 månaders försök fick jag äntligen ett +.

Finns många bra appar både för android & apple som kan hjälpa dig ytterligare på vägen att räkna ut ÄL + ÄL-tester.

Lycka till :) Önskar dig ett +

• Anonym (äggig)

Testet visar en rund ring när man inte har ägglossning (förhöjning) och en gubbe med sol när man börjar närma sig, och slutligen en glad gubbe när ägglossningen är igång.
    Enligt anvisningarna ska man använda första morgonkisset.

När ja började testa (på kvällen) var de bara rund ring i två dagar men gick sen direkt till glad gubbe.

Tanken var att börja testa ett par dagar innan den dag ja trodde de skulle vara ägglossning (WomanLogg, efter app i telefon) men missade som sagt morgonkissningarna. Enligt testet har ja ägglossning i 4 dagar, och börjar 1 dag efter då ja trodde.

Ska man alltså testa flera gånger på samma dag... hmm.
    Man har ju bara morgonkiss på morgonen, och de har man ju bara en gång per dag. Får sova flera gånger varje dygn haha Glad

Här är de testet ja använt: http://se.clearblue.com/clearblue-agglossningstester/digitalt-agglossningstest-med-dubbel-hormonindikator

• Mikaeeelaaa

Jag har också använt det där ägglossningstestet, och vad jag förstår så är det olika grader. Om gubben blinkar är det låg fertilitet och om den inte blinkar är det hög. Det står ju även i beskrivningen att den visar 4 dagar istället för 2 som andra gör :)

Svar på tråden Hur många dagar har man ägglossning?