• Anonym (?)

hur orka i längden??

Hej, jag har en rätt öppen fråga till er i situationer liknande min. Jag och mitt barns far har tvistat i omgångar i 6-7 år. Vårdnadstvister, misshandel, soc har gjort flertalet utredningar gällande oro att barnet varit utsatt av pappan för div, etc etc. Inte mycket vila, direkt. Jag har idag en härlig och positiv tillvaro i det liv jag valt, men lever med oro kring när nästa vända med problem skall komma. Känner mig orolig för vad som ska komma i posten varje dag, tex. Och nu tycks vi snart vara inne i en ny tvist. Suck, vad ledsamt...! Jag är en positiv och stark person men just nu känns det dystert. Och utsikten att behöva tampas med återkommande problem av dessa slag i ett 10-tal år till, tills barnet är stort, känns... Blä minst sagt.
    Så, har ni några kloka och konstruktiva förslag på hur man kan hitta ork i detta? Alltså långsiktigt? Jag är rätt bra på det i vanliga fall men behöver nog lite pepp och råd. Och snälla, skriv inte förhandla och ge med dig hellre än gå till rätten. Det funkar inte.

• Svar på tråden hur orka i längden??
  • Anonym (?)

*puffar* snälla, delar med er av era tankar och erfarenheter - vad gör ni för att orka hålla ut?

• Anonym (tufft)

Jag förstår att det är tufft, riktigt tufft!
    Har inga lösningar direkt. Men... försök fokusera på de bra stunderna och de bra perioderna.

Och sedan, du skriver inte hur gammalt ditt barn är men när barnet blir äldre så får barnet mycket mer att säga till om beträffande boende. Om ni har tvistat i 6-7 år nu så gissar jag att barnet är minst 7 år (?) och då är det inte 10 år kvar av dessa typer av tvister. När barnet är kring 12 år börjar man lyssna mycket på vad barnet vill i utredningar och domstolar. Så jag förstår att det är en klen tröst men se det som att du i värsta fall har drygt 5 år kvar.

Så ta hand om dig fysiskt och psykiskt och satsa på att orka kämpa några år till.

• Anonym (?)
    Anonym (tufft) skrev 2013-12-02 14:28:14 följande:

Jag förstår att det är tufft, riktigt tufft!
    Har inga lösningar direkt. Men... försök fokusera på de bra stunderna och de bra perioderna.

Och sedan, du skriver inte hur gammalt ditt barn är men när barnet blir äldre så får barnet mycket mer att säga till om beträffande boende. Om ni har tvistat i 6-7 år nu så gissar jag att barnet är minst 7 år (?) och då är det inte 10 år kvar av dessa typer av tvister. När barnet är kring 12 år börjar man lyssna mycket på vad barnet vill i utredningar och domstolar. Så jag förstår att det är en klen tröst men se det som att du i värsta fall har drygt 5 år kvar.

Så ta hand om dig fysiskt och psykiskt och satsa på att orka kämpa några år till.

Tack för ditt svar!! Det har du rätt i, att det blir annorlunda när barnet är så pass stort att rätten lyssnar. Men med tanke på hur hur pass lojala barn är, undrar jag hur mycket de egentligen klarar av att stå för det de själva behöver (och inte försöker vara rättvisa mot föräldrarna)...?
    I vilket fall uppskattar jag din omtanke, tack igen
  • Anonym (tufft)
    Anonym (?) skrev 2013-12-02 20:36:35 följande:
    Tack för ditt svar!! Det har du rätt i, att det blir annorlunda när barnet är så pass stort att rätten lyssnar. Men med tanke på hur hur pass lojala barn är, undrar jag hur mycket de egentligen klarar av att stå för det de själva behöver (och inte försöker vara rättvisa mot föräldrarna)...?
    I vilket fall uppskattar jag din omtanke, tack igen

Tack själv :)
    Nej jag förstår hur du menar, vi har själv en 11-åring hemma som inte vågar säga vad h*n tycker av rädsla för att mamman ska bli arg. Men vi jobbar på det och försöker lära ut och visa att även barn har rätt att tycka och känna saker och att få sina känslor och tankar och åsikter respekterade. Det är ett långsiktigt arbete.
Svar på tråden hur orka i längden??