• Anonym (Orkar inte)

Snälla hjälp! Samarbetsproblem.

Hej. Ska försöka förklara situationen lite kort här. Är nybliven mamma till en två månaders bebis. Jag och pappan bor inte ihop men vi bor nära. Redan då jag började träffa honom för drygt ett år sedan så var han förnedrande mot mig och använde vid tre tillfällen fysiskt våld. Detta var alltid under alkoholpåverkan. Han pratade också ofta om hur dåligt han mådde. Att han ville ta självmord. Hur som helst så var jag väl naiv och trodde att jag skulle kunna hjälpa honom. Strax därefter upptäckte jag att jag var gravid. Under hela graviditeten fick jag utstå långa perioder av ensamhet då han valde att vara ute och festa. Under hans semester såg jag inte röken av honom på fyra veckor. Jag har också fått ta emot massa kränkningar på sms om att jag är psyko och diverse annat. Hela situationen fick mig ur balans, detta i kombination med allt hormonellt under graviditeten fick mig ur balans och jag hade under en period väldigt intensiv kontakt med psykvården. Sedan bebisen föddes så har det fortfarande varit struligt i perioder, han kan försvinna i dagar utan att jag kan nå honom. Han nedvärderar mig hela tiden och belastar mig för allt. Igår kom det upp en liten dispyt varpå han direkt säger att han ska ordna advokat. Det här gör mig jättestressad och jag mår dåligt över hela situationen. För ca en vecka sen ringde jag och bokade tid för samarbetssamtal. Detta enligt hans önskan. Han har i princip möjlighet att komma till mig så ofta han vill för att umgås med bebisen. Men i nuläget känner jag att jag inte orkar ha honom här. Samtidigt är jag livrädd att bli anklagad för umgängessabotage. Vad ska jag göra? Kan jag ringa ner till familjerätten och beskriva situationen eller verkar det som att jag är boven i dramat då? Att jag typ vill lägga allt på honom? Vi har inte fått tid för samtal än. Mvh orolig mamma

• Svar på tråden Snälla hjälp! Samarbetsproblem.
  • ZsaZsa

Du kan lugnt vänta tills ni har varit där på samarbetssamtal, för det ligger väl inte mer än några veckor bort? Tiden är ju bokad om jag förstod dig rätt. Barnet är mycket litet och barnets behov just nu är trygghet, mat och sömn. Det blir nog inte bättre för någon av er om ni börjar dra i saker utan att ha pratat igenom situationen och kommit överens om något först. Risken är kanske att ni bara gör det värre.

Svar på tråden Snälla hjälp! Samarbetsproblem.