• LNakerblom

hoppgunga, ja/nej

Tänkte skaffa en hoppgunga till sonen, 3mån. Han är väldigt stadig i kropp och nacke. När han ligger i hummer sparkar han hela tiden. För/nackdelar med hoppgunga.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-28 19:51
    .. oj, hummer=gymmet, babygymmet...

• Svar på tråden hoppgunga, ja/nej
  • Chanel no 5

Han är nog lite för liten även om han är stadig. Vänta lite så att han inte gör illa nacken. Annars finns väl inga nackdelar om de trivs där.
    Fö "ska" de ligga och sparka i den åldern.

• tomsfru

tror det brukar stå rekomendationer på hoppgungorna att de är lämpliga från 4-5 mån beroende på hur barnet är byggt och/eller hur stadigt det är i nacke och rygg.
    Våran flicka fick prova från fem mån då hon jämt "hoppade" i knät men hon var lite för kort i överkroppen (för den modellen iaf) så hon blev att sitta med armarna rakt ut i den, eftersom hålen där armarna skulle föras in blev för högt upp, även om hon inte verkade störas av det.
    Hon är för övrigt 74 cm lång idag vid 10 mån ålder så hon är inte särskilt kort heller utan strax under +1kurvan

• Dr Mupp

Mina tyckte hoppgungan var astråkig. de ville heller krypa runt. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Natulcien

En liten 3 månaders skulle jag inte sätta i en hoppgunga.
    Och om det är bra eller dåligt för äldre bebisar beror det ju helt på bebisen. Vår son avskydde hoppgunga, så den blev aldrig använd.

• T W

Du kan ju testa lite försiktigt och se till att ha 100% uppsikt. Jag har hört olika och har ofta läst att det ska gå från 3 mån, men det är ju jätteindividuellt. 

Jag minns att jag verkligen älskade hoppgungan när jag var liten, så jag tycker ju absolut att det är värt att testa. Jag har inte heller hört att det ska vara dåligt på något sätt. (om man inte börjar för tidigt så klart)

• T W
    Maria222 skrev 2013-12-26 20:48:01 följande:
    TW: oj hur gammal var du när du hoppade? ;)
    Jag har för mig att jag fått berättat att dom tog bort den när jag var drygt ett halvår, så någon gång innan jag var 8 mån:) Har förstått att det är ganska ovanligt att ha så tidiga minnen, men den där hoppgungan måste ha gjort väldigt starkt intryck;) 
Svar på tråden hoppgunga, ja/nej