• Anonym ((Snurrigt))

IVF - nu vill inte min sambo och jag börjar bli osäker på relationen

Hej!

Allt känns så snurrigt just nu - behöver bolla lite tankar med någon. Jag och min sambo har försökt få barn i ett år och har varit på utredning där det föreslagits IVF. Min sambo har alltid varit mer tveksam till barn än jag och det tog flera år innan han bestämde sig för att han ville försöka. Jag har varit på väg att ge upp flera gånger och lämna honom p g a detta då jag är 35 +  och tiden börjar rinna iväg. Nu när vi blev föreslagna IVF så vet han inte om han vill längre. Han säger att det beror på att det blir så definitivt då - att man verkligen aktivt agerar för att få barn och att han egentligen aldrig vetat om han vill eller inte. Min barnlängtan har aldrig varit superstark heller men starkare än hans och mer på nivån att jag känt att jag inte vill ha levt utan det och att jag nog kommer att ångra mig annars. Men hans velighet tror jag påverkat mig mycket och hade jag varit tillsammans med någon som verkligen velat ha barn och pratat positivt om det så hade jag nog inte funderat lika mycket. Min sambo har mest tagit upp allt negativt kring barn. Jag har aldrig varit passionerat förälskad i min sambo  (som jag har varit i andra tidigare) och kanske är det det som jag alltid har saknat i vår relation. Å andra sidan har vi haft en trygg och stabil relation utan större bråk och som jag i längden har mått mycket bättre av än dessa stormande förälskelser. Men det känns ändå som om det är något som fattas, som om det inte riktigt känns hundra. Det är även det som bidrar till min tvekan inför barn med honom till viss del. Trots detta kände jag mig ändå sviken när han sa att han var tveksam till IVF; det är ju jag som fått kämpa för detta i fyra år (i tre år ville han inte och sedan har vi försökt i ett år).

För att komplicera det hela ytterligare har jag nu börjat ha en del kontakt med en av våra gemensamma kompisar - det har inte hänt något alls men vi flörtar lite. Min sambo vet till viss del om detta (fast inte vad vi pratar om och hur ofta) och han har sagt någon gång att han inte skulle ta spec illa upp för otrohet. Detta i kombination med att jag känt mig sviken av honom har gjort att jag rättfärdigar kontakten inför mig själv (och det har som sagt inte hänt något mer än att vi har regelbunden lite flörtig kontakt). Jag behöver veta hur starkt jag känner för min partner om vi nu ska skaffa barn tillsammans tänker jag och jag känner helt klart en attraktion till kompisen och känner mig nästan lite småförälskad. Vi har inte träffats sedan vi började snacka mer intensivt men vi alla ska träffas snart så då får jag väl utforska i mig själv hur pass starka dessa känslor är. Min sambo har varit borta i flera veckor nu den senaste tiden och jag har inte saknat honom så väldigt mycket mer än att det har känts ensamt. En teori är att denna kompis fyller upp ett tomrum när min sambo när min sambo är borta - han är nämligen mycket mer kommunikativ än min sambo (som knappt svarar på sms).

Allt känns så virrigt och tiden börjar rinna ut för mig. Om jag bryter med min sambo nu kommer det kanske dröja en massa år innan jag ens kan försöka få barn med någon annan, om jag nu hittar denne annan (var singel länge innan jag hittade min sambo så jag vet ju att det kan ta tid). Skaffa barn själv känner jag mig inte alls mogen för och är inte beredd att ta ett så stort ansvar själv (som jag känner nu iaf). Om jag stannar hos min sambo så kan vi antingen fortsätta försöka på naturlig väg (det har han iaf inte sagt nej till, än kanske ska tilläggas) eller göra IVF om vi någon gång känner oss mogna för det båda två. Men är det rätt mot barnet när jag känner mig så pass osäker på vår relation? Och är det rätt mot min sambo som fortfarande inte vet om han vill ha barn?

Kanske ska tillägga att jag varit gravid en gång (fick missfall) och det var en underbar känsla av lycka.

Någon som har några tankar eller varit i liknande situation själv?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-28 01:34
    Ursäkta den dåliga styckeindelningen - den syntes inte när jag skrev inlägget.

Kanske ska tillägga att när jag tog upp barnfrågan första gången med min sambo och han då sa att han inte visste om han någonsin ville få barn så var det som om något dog i mig. Tror att en del av mina känslor för honom svalnade då som aldrig riktigt kommit tillbaka (kan också ha att göra med att det sammanföll ungefär med när förälskelseperioden brukar vara över). Jag kände då starkt att jag ville ha barn med honom men efter det så har jag blivit mer tveksam. Det är lite som om jag längtar efter att träffa någon som jag är passionerad förälskad i och där vi båda vill ha barn.
  • Svar på tråden IVF - nu vill inte min sambo och jag börjar bli osäker på relationen
  • Anonym ((Snurrigt))

Ingen som har några tankar att dela med sig av?

• slamkrypare

Det första först: Red ut vad du känner för och vad du vill med den karl du lever nu, innan du utforskar vad du känner för någon annan! Känslorna kan skena iväg och spela en spratt när man är i en pressad situation som du är nu. Är din attraktion för kompisen "på riktigt" eller kan det vara så att du mest bara flyr från verkligheten en stund, typ en tonårsrevolt för att komma ifrån det tunga allvaret som en fertilitetsutredning/-behandling och knakande förhållande innebär? Försöker du kanske fylla ett behov som din sambo inte kan/vill se att du saknar, blir smittad av den bekräftelse kompisen ger dig som du inte får i din nuvarande relation och känner dig lite förälskad enbart därför, kanske övertolkar hans flörtighet och bygger upp en inre bild som kanske inte är så häftig när allt kommer till kritan, "gräset är inte alltid grönare" och såna klyschor. Förstår du hur jag menar? Säger inte att det ÄR så för dig, men för din egen skull tycker jag att du ska reda ut en del saker innan du blandar in en ny person och kanske "råkar" gå för långt, otrohet löser oftast inga problem utan snarare skapar flera.

Så, sambon först. Om du ställer ett ultimatum, IVF eller gå isär, vad tror du att han väljer?
    - Om ni genomgår IVF och får barn halvt om halvt mot hans vilja, hur tror du att relationen kommer se ut efteråt? Tror du att han kommer stanna hos dig eller finns det en risk att han lämnar dig/er inom kort?
    - Om ni INTE gör IVF och förblir barnlösa, kommer du att kunna acceptera det eller kommer du känna dig bitter mot honom för att han har förvägrat dig chansen att få barn? Kommer det att ge en hållbar relation?
    Finns det något alternativ som kommer att ge dig tillfredsställelse och förbättra ert förhållande?

Du känner dig osäker redan som det är, har ni någonsin pratat om det ordentligt, gått i parterapi e dy? Det är kanske ett steg att börja med annars, att ni får kommunicera bättre med varandra för att verkligen försöka förstå varandra och er själva, reda ut vad ni vill och känner och åt vilket håll ni vill dra.
    Annars får du ställa dig frågan: Vill du nöja dig med det du har, eller vill du vara NÖJD, och kan du någonsin bli helt nöjd tillsammans med din sambo? Klart att det är tufft och jobbigt att bryta upp, speciellt om man vill ha barn och tiden börjar rinna ut. Men ska du verkligen låta honom vela och slösa tiden så länge till, om han kanske aldrig blir så redo att han säger okej till IVF så kommer det definitivt vara kört för dig att få barn, medan du fortfarande har en chans om du går vidare idag.

• Anonym ((Snurrigt))

Tack för ett bra och balanserat svar. Tror att du har rätt i mycket av det du skriver. Att jag blivit förälskad nu tror jag beror på en kombination av att min sambo varit borta väldigt mycket under hösten samtidigt som jag inte får den bekräftelse jag behöver i vår relation och att jag alltid varit lite småattraherad av den här kompisen. Jag ser det nog lite som en väg ut ur relationen - en väg som jag inte vågar ta rakt upp och ned. Jag har tänkt på att jag måste kommunicera mina behov tydligare; att jag behöver mer bekräftelse än vad jag får nu (jag tror t ex aldrig att han sagt att han älskar mig under dessa fem år utan att jag sagt det först och han är dålig på att ge mig komplimanger). när jag läser ditt svar ser jag på något sätt en omöjlighet i att fortsätta med min sambo. Hur jag än vrider och vänder på det så blir det inte bra. Jag har på något sätt tänkt att om vi gör IVF och får barn så kommer han att älska barnet ändå efteråt och inte ångra sig - att många män gruvar sig men när de väl fått barn så inser de det fantastiska med det. Men det kan man ju som sagt inte veta. Jag tror iaf inte att han kommer att lämna mig - han har uttryckt en rädsla för det någon gång men säger själv att han är alldeles för ansvarstagande för att göra det och det tror jag också att han är. Det behöver ju dock inte betyda att förhållandet blir bra för det.

Om vi inte gör IVF men fortsätter försöka på naturlig väg så tror jag ju ändå att jag förr eller senare kommer att bli gravid eftersom jag blivit det en gång tillsammans med honom men fick missfall då. Men det finns det ju förstås ingen garanti för och blir jag inte det tror jag att jag kommer att bli bitter på honom ja för att vi inte testade IVF. Det kommer förstås inte att vara en hållbar situation.

Vi har gått i parterapi under den period han inte ville försöka få barn. Det ledde inte till så mycket utan det var mer senare som han bestämde sig själv för att han ändå ville försöka.

Det jag har tänkt spontant nu är att föreslå att vi tar ett uppehåll då båda får tänka igenom hur vi vill ha det. Är det ett dumt alternativ tro? Alla andra alternativ (förutom att bryta upp) känns som slöseri med tid på något sätt och det känns som om det behövs ett rejält break för att ta reda på vad jag verkligen känner.

• Anonym ((Snurrigt))

En till sak; borde jag berätta för sambon att jag blivit småförälskad i en annan (behöver ju inte nödvändigtvis tala om vem det är kanske) eller är det bara att strö salt i sår? Han har själv sagt innan när vi diskuterat otrohet att han inte tycker att man ska berätta eftersom det då bara handlar om att lätta sitt eget samvete.

Svar på tråden IVF - nu vill inte min sambo och jag börjar bli osäker på relationen