• Cadencee

Hur mycket mat när man byter ut gröten?

Min son på 8 månader äter så här:

6.30 Ersättning 120 ml

8.00 Gröt och smörgås

10.00 Frukt/yoghurt/fruktmos

12.30 Lunch hemlagat/burkmat + fruktpuré

14.30 Ersättning 150 ml

16.30 Hemlagat/burkmat (tidigare gröt)

18.30/läggdags Välling

Vid 16.30 har vi gett en portion gröt men skanu byta mot lagad mat istället. Hur mycket ska man ge och bör man ge även fruktpuré vid middagen?

Theo 130329
  • Svar på tråden Hur mycket mat när man byter ut gröten?
  • RöttÄrSött

Ge honom tills han är mätt? Jag hade gett lite frukt om han vill ha, kanske i bitar istället för puré dock.

• RöttÄrSött

Skulle jag vara ni skulle jag bara laga extra av vad ni äter och salta era portioner i efterhand, då blir det inte något separat som måste lagas och blir det över har ni matlåda sedan.

• Cadencee

Ja alltså han äter av vår mat men ibland får han burkmat istället och vi använder oss av burken när vi tänker på ett ungefär hur mycket vi ger :) Jag bara tänkte så han inte blir jättemätt då han får välling vid läggdags.

Kan tillägga att min son är ett litet matmonster, han äter helt enkelt den mängd vi ger oavsett om det är mycket eller inte. :)

Theo 130329
  • Natulcien
    Cadencee skrev 2013-11-27 17:26:51 följande:
    Ja alltså han äter av vår mat men ibland får han burkmat istället och vi använder oss av burken när vi tänker på ett ungefär hur mycket vi ger :) Jag bara tänkte så han inte blir jättemätt då han får välling vid läggdags.

Kan tillägga att min son är ett litet matmonster, han äter helt enkelt den mängd vi ger oavsett om det är mycket eller inte. :)
    Men det är väl bättre om han äter mer riktig mat, och istället får mindre välling i så fall..?

Låt honom äta tills han blir mätt.
  • FlitigaLis

Gröt två gånger om dagen och välling?!? Varför? Byt ut vällingen mot ersättning på kvällen och låt ungen äta sig mätt helt enkelt

• Cadencee
    FlitigaLis skrev 2013-11-27 18:58:23 följande:
    Gröt två gånger om dagen och välling?!? Varför? Byt ut vällingen mot ersättning på kvällen och låt ungen äta sig mätt helt enkelt

Jag ger honom inte för mycket välling/gröt. Och eftersom jag ska ta bort gröten på em så blir det bara två gånger om dagen. Varför han får välling? Han håller sig mycket bättre på det eftersom han somnar för natten runt 19.00 ungefär å vill ha välling vid 18-18.30 typ. Klart han får äta sig mätt men grejen är att han äter och äter trots att han är mätt (ja jag vet helt säkert att det är så). Därför är jag intresserad av ungefärlig mängd.
    Theo 130329
  • Natulcien
    Cadencee skrev 2013-11-27 19:02:33 följande:

Jag ger honom inte för mycket välling/gröt. Och eftersom jag ska ta bort gröten på em så blir det bara två gånger om dagen. Varför han får välling? Han håller sig mycket bättre på det eftersom han somnar för natten runt 19.00 ungefär å vill ha välling vid 18-18.30 typ. Klart han får äta sig mätt men grejen är att han äter och äter trots att han är mätt (ja jag vet helt säkert att det är så). Därför är jag intresserad av ungefärlig mängd.
    Fast han borde ju "hålla sig" lika bra på riktig mat, och det är ju dessutom mer näringsrikt (om man äter vettig mat), så det är väl ändå bättre att han äter mer av det och lite mindre av vällingen i så fall?
  • Cadencee
    Natulcien skrev 2013-11-27 19:05:16 följande:
    Fast han borde ju "hålla sig" lika bra på riktig mat, och det är ju dessutom mer näringsrikt (om man äter vettig mat), så det är väl ändå bättre att han äter mer av det och lite mindre av vällingen i så fall?

Jag syftade på att hon jag citerade sa att jag skulle byta vällingen mot ersättning och det fungerar inte.
    Theo 130329
  • FlitigaLis

Tänk på att ersättning/amning är huvudfödan första året. Om han äter ordentligt med middag och kanske något senare kanske han skulle stå sig på ersättning.

Man behöver inte kunna stå sig i den åldern heller, många barn äter ersättning på natten uppåt året, även om föräldrarna tycker det är jobbigt

• Cadencee
    FlitigaLis skrev 2013-11-28 07:31:59 följande:
    Tänk på att ersättning/amning är huvudfödan första året. Om han äter ordentligt med middag och kanske något senare kanske han skulle stå sig på ersättning.

Man behöver inte kunna stå sig i den åldern heller, många barn äter ersättning på natten uppåt året, även om föräldrarna tycker det är jobbigt

Är huvudfödan? I vårt fall är det inte huvudfödan och tjata INTE om rekommendationer. Jag har läst dom, tack.

Han är trött runt 18-tiden då han inte sover så mycket på dagen så han får middag vid halv fem sen välling vid läggdags. Det funkar jättebra så den byter vi inte ut. Min fråga var hur mycket mat på ett ungefär bör han äta om han ätit en portion gröt innan då vi ska byta ut gröten. Inget annat.
    Theo 130329
  • Natulcien
    Cadencee skrev 2013-11-28 13:25:41 följande:

Är huvudfödan? I vårt fall är det inte huvudfödan och tjata INTE om rekommendationer. Jag har läst dom, tack.

Han är trött runt 18-tiden då han inte sover så mycket på dagen så han får middag vid halv fem sen välling vid läggdags. Det funkar jättebra så den byter vi inte ut. Min fråga var hur mycket mat på ett ungefär bör han äta om han ätit en portion gröt innan då vi ska byta ut gröten. Inget annat.
    Men jag förstår inte riktigt hur du menar, faktiskt. Jag har aldrig hållit på och grubblat över mängder. Sonen har ätit tills han blivit mätt. Ammande han så styrde han det själv. Fick han gröt så gjorde jag en portion och så åt han så mycket han ville av det. Fick han lagad mat så åt han också tills han var nöjd. Ibland mycket, ibland lite.
    Men känner du dig helt rådvill så ge honom motsvarande mängd som han tidigare har fått gröt då, och så får du väl fylla på om han vill ha mer..?
  • Maddi
    Cadencee skrev 2013-11-28 13:25:41 följande:

Det är bra, stå på dig!

Mit BVC har dom sagt att ungefär 1½ dl mat är en portion. Sen har jag fått den funderingen om dom äter mindre när det är hemlagat än på burk. Min son brukar äta en hel burk, alltså 190 g (han vägrar hemlagat) men ibland sparar han även några tuggor.

Frukthar jag hört att man bara behöver ge ungefär ½ banan eller ½ päron eller så om dagen, vanligtvis i samband med t ex lunch eller middag. Men jag ger det som mellanmål oftast. 
  • Cadencee
    Maddi skrev 2013-11-28 15:04:40 följande:
    Det är bra, stå på dig!

Mit BVC har dom sagt att ungefär 1½ dl mat är en portion. Sen har jag fått den funderingen om dom äter mindre när det är hemlagat än på burk. Min son brukar äta en hel burk, alltså 190 g (han vägrar hemlagat) men ibland sparar han även några tuggor.

Frukthar jag hört att man bara behöver ge ungefär ½ banan eller ½ päron eller så om dagen, vanligtvis i samband med t ex lunch eller middag. Men jag ger det som mellanmål oftast. 

Okej :) tack för bra svar! Får som sagt prova mig fram. En hel burk känns dock som väldigt mycket mat till middag så ska prova en halv burk (eller motsvarande hemlagat ungefär) och se om han behöver mer eller inte. Men nu vet jag vad jag ska börja med. Tack! :)
    Theo 130329
  • mammalovis

Nu är min dotter snart 3, så delvis har jag väl glömt hur det var, men jag tycker ändå det låter rimligt att barnet får lika mycket till både lunch och middag på ett ungefär. Börjar magen krångla så får ni minska ner på mat och fullkornsprodukter. Barn äter ju så olika, jag minns att min dotter åt ca en halv burk när hennes jämnåriga kompisar åt det dubbla ...

• Cadencee
    mammalovis skrev 2013-11-28 15:44:22 följande:
    Nu är min dotter snart 3, så delvis har jag väl glömt hur det var, men jag tycker ändå det låter rimligt att barnet får lika mycket till både lunch och middag på ett ungefär. Börjar magen krångla så får ni minska ner på mat och fullkornsprodukter. Barn äter ju så olika, jag minns att min dotter åt ca en halv burk när hennes jämnåriga kompisar åt det dubbla ...

Okej :) tack för bra svar!
    Theo 130329
Svar på tråden Hur mycket mat när man byter ut gröten?