• Smulan27

När börjar barn sova bättre?

Jag har två barn, en 2,5-åring och en 4-åring och de sover verkligen inget vidare. Visst, de "sover" hela natten men alltid mycket oroligt och alltid väldigt ytligt. De somnar i sina egna sängar men kommer alltid in till oss någon gång under natten och då oftast väldigt tidigt, ibland redan innan vi själva gått och lagt oss.

De sover sedan mycket oroligt, far omkring i sängen, vaknar till, sätter sig upp, pratar lite eller gråter. De sover också väldigt ytligt så så fort jag eller min man lämnar sängen (tex för att gå på toaletten mitt i natten) så vaknar de och blir ledsna.

Vi har en mycket bred säng så det kan knappast ha att göra med att det är trångt och eftersom de även vaknar till när de ligger i sina egna sängar (som är breda) så kan kan det inte bero på platsbrist.

Sover barn alltid så här dåligt och då framförallt ytligt? Eller blir sömnen bättre när de blir äldre?    

• Svar på tråden När börjar barn sova bättre?
  • Isbit

Det är ju omöjligt att svara på eftersom alla barn är olika.
    Jag har fyra barn & inget av mina barn har nånsin soivt så där oroligt.
    Kanske det är nån oro hemma som gör att dom inte sover så bra?

• MtillMoJ

Min dotter började sova bra förra året, vid 7 år. Sonen sover bättre nu, men inte helt bra. Han är 3,5 år. (Han var vaken upp till 30 ggr per natt förr, nu är det mellan 1-5 ggr)

• En blå giraff

Min äldsta började sova bra vid 4 års ålder. Den lilla vid ca 1,5 års ålder. Då menar jag att de började sova hela nätterna utan uppvak och alltför mycket oro.

• Smulan27

Jag märker ju att den större sover nåååågot bättre än den lilla men det är marginellt. Så min förhoppning är ju att den bättre sömnen ska komma med åldern.

Jag vet inte vad för slags oro i hemmet som skulle kunna påverka dem? Vi har ett lugnt liv med rutiner etc.

• Bollen2

Min 2,5 åring sover också oroligt. Brukar vakna & vara ledsen eller skrika.. Ibland svårt att somna om.. Hoppas också på bättring..

Svar på tråden När börjar barn sova bättre?